El Govern tanca files sobre l'aeroport i avisa que no acceptarà que "es destrossi" la Ricarda

La CUP alerta que l'ampliació del Prat allunya els pressupostos i exigeix desfer l'acord amb Aena i l'Estat

ARA
3 min
Jornada de treball del Govern a la Vall d'en Bas

BarcelonaEl Govern ha aprofitat la seva jornada de treball d'aquest dissabte a la Vall d'en Bas per intentar tancar files al voltant del debat de l'aeroport del Prat. En una compareixença després de la reunió, la portaveu, Patrícia Plaja, ha mirat d'unificar les veus dins l'executiu i ha assegurat que el Govern no acceptarà cap proposta que "destrossi" la llacuna de la Ricarda. Així doncs, ha dit que era un missatge unitari de tot el Govern i que "hi ha consens" a l'hora de rebutjar qualsevol proposta en què l'ampliació de l'aeroport afecti aquest espai natural. "La protecció mediambiental és la línia vermella", ha assegurat la portaveu, i ha insistit que els detalls sobre la reforma de la infraestructura (i el seu impacte ambiental) es concretaran en el pla director, un document en la redacció del qual també participaran l'executiu català i els ajuntaments afectats.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, aconsegueix doncs mostrar el suport del Govern al seu missatge de divendres, quan va exigir públicament una rectificació del document de regulació aeroportuària (Dora) que es va filtrar i que diu de manera explícita que les obres afectaran els espais naturals protegits del delta del Llobregat. El text confirma que l'ampliació del camp de vol, i concretament de la pista més pròxima al mar, "afectaria zones de la Xarxa Natura 2000". Per això el gestor aeroportuari ja dona per fet que caldrà comprar terrenys pròxims per compensar la destrucció d'una zona amb un alt valor ecològic.

La reacció d'Aragonès va sorprendre Aena, que assegura que l'esborrany del Dora no canvia res de l'escenari respecte al pacte acceptat pel mateix executiu el 2 d'agost. De fet, a la reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya en què es va presentar el document divendres hi van participar representants del departament de Territori (en mans de JxCat), que no es van oposar al text durant la trobada. El debat al voltant del futur de l'aeroport del Prat ha evidenciat en diverses ocasions les diferències entre els dos socis del Govern. Des de la cartera que controla el vicepresident, Jordi Puigneró, les reaccions a la filtració es van limitar a insistir que les actuacions es concretaran en el pla director i que el procés encara es pot allargar fins a quatre anys més. Ara, però, el Govern assegura que ha adoptat una "posició conjunta" sobre el tema amb un "missatge compartit, clar i inequívoc" entre tots dos partits, que també han tractat l'ampliació en aquesta jornada de treball.

Unes hores abans, el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha repetit en una entrevista amb l'ACN la necessitat de rectificar el Dora per garantir que el criteri mediambiental serà "prioritari". El conseller insisteix que la voluntat del Govern és assegurar els 1.700 milions d'euros d'inversió de l'aeroport sense donar res per tancat i definir els pròxims passos amb "consens territorial i social" i preservant els espais naturals a través del pla director. Així mateix, defensa que l'executiu ha pactat amb l'Estat l'arribada de la inversió, però no la concreció del projecte.

La CUP reclama "desfer" l'acord

Aquesta nova crisi entre Aena, l'Estat i Catalunya per l'aeroport també podria convertir-se en un nou obstacle per aprovar els nous comptes del Govern. Aquest mateix dissabte, la diputada de la CUP Eulàlia Reguant ha considerat "urgent" que Aragonès i Puigneró compareguin al Parlament per explicar "a quin acord han arribat amb l'Estat per a l'ampliació del Prat i si afecta la Ricarda". Durant la V Escola d'Estiu de la CUP que es fa aquest cap de setmana a Granollers, Reguant ha dit que "amb accions com l'aeroport, el Circuit de Catalunya o els Jocs Olímpics d'Hivern" el Govern s'acomoda en la "sociovergència" i s'allunya de l'acord d'investidura i de la possibilitat de tenir el seu suport per aprovar els pressupostos. En aquest sentit, els cupaires fan una crida a "desfer" el pacte.

El líder del PSC-Units al Parlament, Salvador Illa, ha assegurat que l'ampliació de l'aeroport del Prat es farà "amb ple respecte al medi ambient" i que "no és contradictori modernitzar una infraestructura i fer-ho amb respecte al medi ambient". Ha posat com exemple el desviament que es va fer del curs del riu Llobregat durant la construcció de l'aeroport, que ha defensat que es va fer "bé", i ha denunciat "aquells que sota el medi ambient amaguen una pretensió de treballar pel decreixement". "Aquells que volen contraposar creixement i medi ambient, crec que s'equivoquen", ha dit durant un acte d'aquest dissabte a Pineda de Mar (Maresme).

stats