Economia 26/02/2013

Les rebaixes "punxen" amb una caiguda de vendes del 10%

La Confederació de Comerç de Catalunya creu que les baixades de preus no han pogut amb la crisi

Xavier Alegret
2 min
UNES 'SUPERREBAIXES' PER ANIMAR EL CONSUM PRESSIONEN A LA BAIXA L'IPC El comerç explica bona part de la davallada considerable de preus a l'inici de l'any, la caiguda més important  dels últims 50 anys, segons l'INE. El preu de la roba i el calçat va retrocedir un 15% a Catalunya al gener  respecte del mes anterior. Medicaments i habitatge també van anar a la baixa.

BarcelonaLa campanya de rebaixes d'hivern, que acaba a finals de febrer, es tancarà amb una caiguda de vendes al voltant del 10% respecte a les rebaixes d'hivern del 2012. Així ho ha avançat Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, que ha admès que "les rebaixes han punxat".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El sector del comerç català ja esperava una campanya amb descensos de vendes entre el 3% i el 5%, però finalment la caiguda serà més alta per l'agreujament de la situació econòmica i la manca de confiança en la sortida de la crisi. Això, malgrat que els descomptes han estat més agressius que mai, de fins al 70%.

"Esperàvem que fossin unes rebaixes més socials", en les quals els consumidors aprofitessin per comprar amb grans descomptes el que no havien pogut comprar abans, "però la motivació pel descens de preus no ha estat suficient", segons Miquel Àngel Fraile.

Un altre factor que "no hi ha ajudat" ha estat la climatologia, perquè "aquest fred ha arribat massa tard, quan a la majoria d'aparadors ja hi ha la roba de primavera", ha explicat Fraile. Si hagués fet més fred al gener, s'hauria venut més roba d'abric i les vendes haurien estat millors, segons els comerciants.

Les vendes, millor que a Madrid

La Confederació de Comerç de Catalunya ha fet balanç del 2012, que no ha estat un bon any per al sector. Les vendes del comerç van caure un 6,1% respecte al 2011, en què ja va caure un 6,2%. Fraile ha destacat que les dades van ser millors que la mitjana espanyola, que va registrar una caiguda del 6,8%, i de Madrid (6,9%), tot i que a la capital espanyola el comerç està liberalitzat.

També, quant a locals comercials i ocupació, el descens és més baix a Catalunya que a Madrid. Des de l'inici de la crisi, el 2008, Catalunya ha perdut un 3,4% dels locals comercials, fins als 98.022 a finals del 2012. En canvi, a Madrid la caiguda va ser del 8,3%. L'ocupació va caure l'any passat un 0,4% a Catalunya, per un 1,3% a Madrid.

"No és cert que el model liberal sigui millor, les xifres ens donen la raó. A Madrid tenen un comerç gairebé liberalitzat, però les dades són millors a Catalunya", ha valorat Fraile.

Segons els comerciants catalans, passar d'obrir 72 hores setmanals a 90, com el model madrileny i com pretén la nova llei espanyola, suposaria un increment del 25% de la despesa laboral que no aniria acompanyat d'un augment del 25% de les vendes, perquè "les famílies no consumirien més". Per això, Fraile considera que no seria rendible per al comerç obrir més hores i més festius.

stats