El sector pesquer, en peu de guerra: "Una de cada dues embarcacions està en perill"

Protesten contra la normativa europea que els obliga a reduir un 40% les captures d'arrossegament

3 min
Imatge de la manifestació dels pescadors d'aquest divendres a Blanes

GironaSOS del sector pesquer. La nova llei europea que imposa una reducció del 40% de les captures amb pesca d’arrossegament fins al 2025 ha posat en peu de guerra les flotes de Catalunya i el País Valencià. Els pescadors alerten que la normativa fa perillar la continuïtat d’una de cada dues embarcacions, segons càlculs del president de la federació de confraries de Catalunya i patró major de Roses, Antoni Abad. “No podem mantenir barques que només puguin sortir 120, 150 o 180 dies l’any, en funció de la tipologia d’embarcació. Hem de poder treballar i ho hem de poder fer tots per igual”, reivindica el pescador, que també avisa que si no atenen les seves demandes hauran d'organitzar "més accions" de protesta perquè tot el sector pesquer "està en perill".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La gran majoria d’embarcacions de les flotes catalana i valenciana no han sortit a feinejar aquest divendres: “L’aturada ha sigut massiva, malgrat que per a nosaltres no treballar significa no cobrar res”, ha recalcat Abad. Els pescadors han triat aquesta data per realitzar una aturada perquè avui hi ha prevista una reunió a Brussel·les en què es debatrà la nova llei europea que afecta el sector pesquer. 

El president de la federació argumenta que ells fa molt de temps que estan treballant amb mesures per pescar de manera més sostenible i respectuosa amb el medi ambient. “I hem proposat protegir 18 àrees del litoral català que sumen 400 quilòmetres quadrats per preservar-les de la pesca i conservar-les”, indica Abad, que demana a les administracions espanyoles i europees que els donin més temps per adaptar-se a la normativa i que els escoltin abans d’aplicar-la. “No pot ser que per culpa de l’immobilisme d'Espanya i d'Europa, que mai han fet res, ara vulguin arreglar el mar en un any. Nosaltres hem fet els deures i hem proposat solucions. No volem no fer res, sinó que volem fer-ho diferent”, ha recalcat el president de la federació de pescadors. 

La llei dona un marge de 5 anys –fins al 2025– per reduir un 40% les captures d’arrossegament, però, a la pràctica, s’ha de fer en tres anys i mig, perquè es comença a comptar des del 2020. Uns terminis que tant pescadors com la Generalitat veuen “impossibles de complir sense sacrificar completament el sector pesquer”, segons va advertir aquest dijous el director general de Pesca i Afers Marítims, Sergi Tudela, durant un acte que es va fer a Roses amb la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, per donar suport a les reclamacions dels pescadors.

Concentracions als ports i manifestació a Blanes

Cada confraria de pescadors ha decidit de quina manera farà visible el rebuig a la nova llei europea. N’hi ha que han organitzat concentracions als ports, i d’altres, com la confraria de Blanes, han convocat una manifestació al mar. Una quinzena d’embarcacions han salpat del port rere una pancarta contra el reglament europeu, i han han anat fins a la badia del municipi.

Segons Antoni Abad, a tot el Mediterrani la majoria de ports “han estat tot el dia parats” perquè "tothom té clar que si cau l’arrossegament tot el sector trontolla”. Aquesta tipologia de pesca representa "el 70% de tot el que es captura" al Mediterrani, segons Abad. A Catalunya hi ha 218 embarcacions d’arrossegament que, remolcant un sac de xarxa al mar, capturen espècies com el pop roquer, la gamba, el llenguado, el lluç, la galera o el llagostí.

"En total hi ha 2.500 pescadors a Catalunya i la majoria som empreses familiars. És un motor econòmic molt important”, ha subratllat el president de la federació. "Som molt necessaris per tenir una alimentació sana i equilibrada", ha afegit el portaveu dels pescadors de Blanes, Eusebi Esgleas, que també ha recordat que, sense l’arrossegament, “no hi hauria cap llotja de peix ni cap port”. 

stats