Treballadors autònoms

La Seguretat Social llança una primera proposta de quotes d'autònoms per al 2026

El ministeri planteja un increment de les quotes d'entre 17 i 206 euros al mes en funció dels rendiments nets

La ministra de la Seguretat Social, Elma Saiz, en una imatge recent.
3 min

MadridEl ministeri de la Seguretat Social ha obert la caixa dels trons de les quotes d'autònoms. En una nova reunió aquest dilluns amb les principals organitzacions representatives d'aquest col·lectiu, la cartera que pilota Elma Saiz ha traslladat una primera proposta per determinar quines seran les quotes per als pròxims tres anys per als afiliats al règim especial de treballadors autònoms (RETA). En concret, amb el nou plantejament de la Seguretat Social, les quotes que actualment paguen els autònoms que cotitzen per la base mínima creixeran entre 17,37 i 206,24 euros al mes l'any 2026 en funció dels rendiments nets de cada treballador, és a dir, dels ingressos que s'han obtingut un cop s'han pagat els impostos, expliquen fonts del diàleg social.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La proposta suposa un increment tant de les quotes que hauran d'afrontar els autònoms com de les bases mínimes de cotització per als pròxims tres anys. En termes generals, el ministeri planteja que les quotes creixin en tots els trams. Així, per al primer tram (autònoms que ingressen menys de 670 euros al mes), la quota (cotització a la Seguretat Social) s'establiria en 217 euros al mes l'any 2026. En cas d'ingressar més de 900 euros, però menys de 1.166 euros, la quota seria de 271 euros, mentre que en el tram més alt, fins a uns ingressos de més de 6.000 euros al mes, la quota seria de 796 euros al mes.

Segons detallen fonts de la Seguretat Social, gairebé el 40% dels treballadors autònoms, 1,38 milions de treballadors, es troben en els primers tres trams de la taula de cotitzacions (ingressen entre 670 i 1.116 euros al mes). En aquests trams, el 2023 un 63% van decidir sobrecotitzar (pagar més del que els tocava) per tenir en un futur una prestació més alta. Ara, amb la nova proposta pagarien una quota que oscil·laria entre els 217 i els 271 euros al mes.

Es tracta, en tot cas, d'una primera proposta que ara tot just es comença a negociar i, per tant, no és definitiva. De moment, Lorenzo Amor, el president d'ATA, una de les principals organitzacions de treballadors autònoms i vinculada a la patronal CEOE, ha rebutjat la proposta que aquest dilluns ha plantejat la Seguretat Social.

Compte enrere

A l'estiu, govern espanyol i agents socials van arrencar la negociació per a unes noves cotitzacions dels treballadors autònoms a partir de l’any que ve i fins al 2028. El model actual de cotització va suposar que els empleats per compte propi comencessin a cotitzar en funció dels seus ingressos reals nets. Es va negociar el 2022 i va entrar en vigor el 2023, però es va acordar una aplicació gradual i per a tres anys (del 2023 al 2025), de manera que ara s'han de negociar uns nous trams d’ingressos (ara n'hi ha quinze) i noves bases de cotització per al període 2026-2028. De fet, la seva aprovació és la matèria més urgent que té entre mans la Seguretat Social, ja que hauria d'entrar en vigor l'1 de gener del 2026.

Pel que fa a la tarifa plana actual de 80 euros al mes (la quota que paguen els nous treballadors autònoms), el ministeri proposa mantenir-la i "adaptar-la als nous trams o a la pujada de l'SMI".

Millorar "l'atur" dels autònoms

Amb tot, una de les altres potes de la negociació esquitxa l'anomenat "atur" dels treballadors autònoms. El ministeri s'ha compromès a "reforçar" la prestació per cessament de l'activitat i, entre altres mesures, preveu reconèixer de manera més ràpida i homogènia l'ajuda per facilitar l'accés i adaptar aquesta prestació a sectors amb ingressos variables o treballs temporals, com és el cas del camp o la pesca.

stats