El tancament plana sobre la planta de Nissan

La producció de la fàbrica de Barcelona es traslladarà a Renault, segons el diari japonès 'Nikkei'

Cada cop està més clar que la planta de Nissan a la Zona Franca té els dies comptats. De fet, fonts del mateix govern de la Generalitat admetien a l'ARA que la seva continuïtat és complicada i aquest dijous el diari japonès Nikkei dona per fet el tancament i el trasllat de la seva producció a fàbriques de Renault. Si s'acaba produint, segons els sindicats, es quedarien sense feina més 3.000 persones i afectaria 20.000 llocs de treball indirectes.

El diari japonès avança que el tancament s'emmarca en un pla de reestructuració per fer front a la caiguda de vendes que ha provocat la pandèmia del covid-19 i després d'anys de disminució de beneficis. Un pla en què es reduirà la presència a Europa per replegar-se al Japó, la Xina i els Estats Units disminuint la seva capacitat de producció un 20% fins al març del 2023. Segons l'agència Reuters, l'objectiu seria reduir més de 2.000 milions d'euros en despeses fixes durant els pròxims tres anys, i per fer-ho també preveu l'eliminació gradual de la marca Datsun o d'alguns models de cotxes.

Portaveus de l'empresa consultats per l'ARA diuen que "ni confirmen ni desmenteixen rumors" i que el dia 28 de maig, quan la multinacional presenti els resultats del 2019 i inici del 2020, en què es preveuen pèrdues de 820 milions d'euros, es donarà a conèixer el futur de la planta de la Zona Franca. Una postura que també comparteixen els sindicats, que mantenen que des de l'automobilística no se'ls ha comunicat res. "Els rumors són constants i el que fan és confirmar el nostre temor, que la planta acabarà tancant", ha afirmat Miguel Ángel Boiza, portaveu de Comissions Obreres.

Nissan no aclarirà el seu futur a Catalunya fins abans de les vacances d'estiu

La consellera d'Empresa, Àngels Chacón, ha explicat que dimarts va contactar amb el president de Nissan a Europa i amb el conseller delegat de la planta de Barcelona i que tots dos li van dir que la decisió "no estava presa" i la remetien també al 28 de maig. La consellera, però, en declaracions a l'agència Efe, ha demanat a la companyia nipona "lleialtat i claredat" en la informació sobre el futur de la fàbrica i ha afegit que "no tira la tovallola" en el seu objectiu de mantenir l'activitat de la companyia. Tot i així, fonts del Govern consultades per l'ARA admeten de portes endins i des de fa mesos que la planta de Nissan "no donarà bones notícies".

Els treballadors de l'empresa japonesa a Catalunya estan en vaga indefinida des del 4 de maig per protestar precisament per l'amenaça de tancament. El comitè d'empresa s'ha de reunir demà amb el departament de Treball per tractar el conflicte actual.

Nissan va reiniciar l'activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 pick-ups que havia d'enviar a finals de maig. Dos dies més tard, però, es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament causats per la vaga indefinida de treballadors, que s'ha concentrat al centre d'estampació de Montcada i Reixac.

En un inici l'automobilística va decidir enviar a casa tots els empleats afectats per la falta de peces en un permís retribuït, però va acabar optant per incloure els 900 treballadors de la línia 2 a l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) per causa de força major que tenia encara vigent. Els sindicats han presentat una demanda contra la multinacional per la presentació d'aquest expedient perquè consideren que "vulnera el dret de vaga".

Producció al 30% de la seva capacitat

Abans de l'aturada provocada per l'epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30% de la seva capacitat. Durant l'últim trimestre, l'empresa va comunicar la pèrdua d'un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200.