MOBILITAT

El taxi ofereix serveis mínims per rebaixar les tensions amb Foment

El sector facilita uns 1.000 vehicles per operar gratuïtament en hospitals i en casos d’emergència

ALBERT CADANET / RUTH PÉREZ CASTRO

La vaga de taxis s’allarga però les tensions no van a més. El ministeri de Foment i les associacions de taxistes han escenificat aquest clima després de les reunions d’aquests últims dies. Si Foment anunciava a principis de setmana que faria una declaració institucional al consell de ministres del pròxim divendres a favor de la proporcionalitat 1/30, ahir va ser el torn del taxi. Després de l’assemblea que els conductors van celebrar a la cruïlla entre el passeig de Gràcia i la Gran Via –el punt neuràlgic de la protesta–, el col·lectiu va acordar oferir serveis mínims gratuïts mentre s’allarguin les aturades.

“Si ells [Foment] fan gestos, nosaltres també”, va explicar Alberto 'Tito' Álvarez, portaveu de l’associació Élite Taxi, després de l’assemblea. De fet, tant la Generalitat de Catalunya com l’Ajuntament de Barcelona ja havien traslladat al col·lectiu de taxistes aquest desig durant els últims dies. No obstant això, el sector segueix en peu de guerra i manté la vaga almenys fins avui a la tarda.

El conflicte del taxi s’enroca

Álvarez va explicar que els serveis mínims estaran disponibles “per als hospitals i per a la gent que més ho necessiti”. El representant d’Élite Taxi va anunciar que “al voltant de 1.000 taxis” estaran operatius per cobrir aquesta demanda, una xifra que representa poc menys del 10% de la flota de la ciutat. Álvarez va assegurar que és un percentatge habitual en situacions de vaga.

Durant la mateix assemblea, Álvarez va voler destacar que la vaga “es va convocar de manera espontània” i que, per aquest motiu, “la cosa va descontrolar-se”, conscient de les afectacions que les protestes han ocasionat a Barcelona. “Encara no sabem com, però compensarem els ciutadans”, va assegurar Álvarez.

Cordialitat amb la Generalitat

Així, tot i admetre que les aturades han alterat la quotidianitat de la capital catalana, el portaveu del sindicat Élite Taxi també hi va saber trobar el vessant positiu. “Quan fa una setmana que talles la Gran Via, totes les reunions van bé”, va dir Álvarez quan va sortir de la reunió amb representants de la Generalitat. La trobada, que es va celebrar al matí, pretenia frenar l’impacte d’unes aturades que, avui, ja fa una setmana que duren.

Malgrat els aires de pessimisme inicials que es desprenien de la conversa, tant el departament de Territori i Mobilitat com el sector del taxi van mantenir un to cordial que els va permetre mantenir un diàleg “profitós i sincer”. Així ho va indicar el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, que, a més, va afirmar que les dues parts, sindicats i Govern, persegueixen una convivència entre els taxis i els vehicles VTC “sense cap mena de tensió i amb una competència lògica, cadascú des del seu àmbit de treball”. Una clara picada d’ullet a uns treballadors que rebutgen constantment que s’equipari la seva feina amb el servei que ofereixen els vehicles VTC.

D’aquesta manera, i mantenint el pols amb l’Estat, Gavín va destacar que el problema sorgeix de “l’herència d’una actuació per part del govern central que no és la correcta” i que ara, va lamentar, “ens toca gestionar”. Malgrat estar disposats a acceptar la transferència de competències, des de la Generalitat exigeixen que la gestió es faci de manera “plena i efectiva”, i no com una “mera transmissió del problema”, una petició a què també es va sumar la portaveu del Govern, Elsa Artadi. En roda de premsa posterior a la reunió del consell executiu, la també consellera de la Presidència va lamentar la “imprecisió” de les propostes del govern espanyol per abordar les queixes del sector.

En aquesta línia, els representants sindicals del taxi a Barcelona van mostrar-se satisfets amb la predisposició de la Generalitat a trobar una sortida al conflicte. Ara bé, Álvarez va advertir que el traspàs de les competències ha de ser total. Només es conformaran, va dir, si se cedeixen les competències tant a les comunitats autònomes com als municipis. “Si no es fa així s’està donant una puntada i passant la pilota a la Generalitat”, va dir Álvarez.

Per decidir si suspenen la vaga o no, els taxistes esperen ara el que es pugui desprendre de la reunió d’avui a Madrid entre els sindicats i la Confederació Nacional del Transport. Ahir, però, Alberto 'Tito' Álvarez va deixar entreveure que “s’hauria d’aixecar la vaga” si les competències en matèria de transport “es traspassen a les comunitats autònomes”, alhora que la “viabilitat per a la llicència urbana de transport va de Foment als ajuntaments”.

Més continguts de