MOBILITAT
Economia 30/07/2018

El conflicte del taxi s’enroca

El sector creu que la proposta de Foment és “insuficient” i manté la vaga com a mínim fins dimecres

Núria Martínez / Natàlia Vila
4 min
Els taxistes es mantenien ahir ocupant la Gran Via i van estendre la seva acció a la calçada del passeig de Gràcia.

Madrid / BarcelonaSatisfacció i, alhora, desconfiança. Aquesta és la sensació que va traslladar ahir el portaveu del sindicat majoritari dels taxistes, Élite Taxi, Alberto Tito Álvarez, a la sortida de la reunió amb el ministeri de Foment, a Madrid, que va acabar amb bona sintonia però sense cap acord.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Hi ha voluntat política per arreglar el conflicte, saben que som un sector molt perjudicat, ens diuen que tenim raó, però volem veure el paper, a veure què posen per escrit”, argumentava Álvarez. I mentre això no passi, el sector assegura que la vaga es mantindrà. “No penso desconvocar res, i ja veurem si la vaga dura fins dimecres o fins divendres, en funció de si fan la declaració política que ens han dit que faran en favor de la proporcionalitat”, insistia Álvarez. El representant dels taxistes feia referència a la exigència principal del sector del taxi: és a dir, al fet que és limitin les llicències VTC (que són les de lloguer de cotxe amb conductor i les que utilitzen les empreses com ara Uber i Cabify per operar) i només se’n concedeixi una per cada 30 llicències de taxi.

El president de la Federació Espanyola del Taxi (Fedetaxi), Miguel Ángel Leal, també va agrair la claredat del ministeri: “No acostuma a passar, que siguin tan clars”, va admetre Leal. Tot i així, va coincidir amb Élite que el compromís -per ara només verbal- del ministeri era “insuficient” perquè “no garanteix que totes les comunitats apliquin la mateixa normativa”.

Així doncs, la reunió de quatre hores d’ahir, a Madrid, només va servir per emplaçar-se a seguir parlant, demà, a la Conferència Nacional del Transport, una trobada que reunirà els representats de les comunitats, el ministeri de Foment i també els representats dels taxis i les VTC. Per ara, tot i el bon to de la trobada, la proposta del ministeri és “insuficient” per als taxistes.

“Si no hi ha paper ens quedem”

Als carrers de Barcelona, els taxistes que mantenen aturat el trànsit al centre de la ciutat (a banda de la Gran Via ahir també van ocupar la calçada del passeig de Gràcia) van rebre la notícia estoicament. “Doncs si no hi ha cap paper, ens quedem aquí”, asseguraven just després de saber que la reunió havia acabat sense acord. “Esperarem que tornin els companys de Madrid, però, mentrestant, ni un pas enrere”, s’encarregaven de difondre els portaveus. Això sí, el bon to de la reunió i les promeses de Foment van diluir l’amenaça dels taxistes de traslladar la protesta a les infraestructures, bloquejant el port i la Jonquera, tal com havien dit diumenge.

L’oferta de Foment es basa en tres punts: una declaració institucional aquest divendres en el Consell de Ministres a favor de la proporcionalitat 1/30, la publicació d’un decret llei el 14 de setembre que reculli les seves peticions i la transferència de les competències del sector a les comunitats.

Dins d’aquest marc, el govern espanyol també es va obrir a estudiar la possibilitat que els ajuntaments puguin atorgar llicències municipals, segons va apuntar quan va sortir de la reunió el secretari d’estat d’Infraestructures i Transports del ministeri de Foment, Pedro Saura. Aquest és, precisament, el punt que més tranquil·litza els taxistes barcelonins, perquè saben que l’alcaldessa Ada Colau els dona suport.

De fet, ahir Colau va reiterar que la solució passa, justament, perquè el govern espanyol expliciti que la competència per regular les llicències VTC sigui local: “Només amb aquest compromís estic convençuda que el sector del taxi seria el primer interessat a tornar a la feina”, va suggerir l’alcaldessa en una entrevista a Catalunya Ràdio. “Estem en contra de l’especulació en la mobilitat, l’intrusisme i la competència deslleial”, va continuar Colau, que també va remarcar que el més fàcil seria tornar a posar en vigor la normativa aprovada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en què ja s’establia la famosa proporció 1/30. Actualment, però, aquesta normativa està suspesa pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que va considerar que la competència per regular aquestes llicències és estatal i que la mesura només afavoreix el col·lectiu dels taxistes. Aquesta va ser, precisament, la gota que va fer vessar el got per al sector del taxi.

Tot i les queixes dels taxistes durant la reunió, el secretari d’Estat d’Infraestructures i Transports va mantenir que el govern vol mesures “estables, i no pegats” i que per aconseguir recompondre la relació d’una llicència VTC per 30 de taxi pot ser que es necessitin “diversos elements legals”. “Si volem fer alguna cosa sòlida i estable, necessitem temps”, va afegir Saura.

Trobada de Foment amb Unauto

Avui és el torn dels representants de les VTC. També es trobaran amb Foment al migdia per explicar el seu punt de vista. A la mateixa hora els representants dels taxistes es reuneixen, a Barcelona, amb el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavin, i el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa.

Els representants de les VTC centren el seu discurs a demanar al govern espanyol que eviti el que qualifiquen de “xantatge dels taxistes”. El president d’Unauto, Eduardo Martín, ja va avançar ahir a la tarda que demanarà a Foment que “no cedeixi” a les peticions que el “monopoli del taxi” intenta aconseguir amb la seva vaga indefinida i garanteixi la seguretat per als VTC.

Segons Martín, ja hi ha més de cent cotxes VTC que han patit danys de diversa consideració els últims dies, incloent-hi un vehicle a Barcelona que ha rebut, segons aquesta patronal, impactes de bala del calibre 22. Els trets, asseguren, van ser disparats des d’una motocicleta sense matrícula i és un cas que estan investigant els Mossos d’Esquadra.

Ahir a la tarda el representant de les empreses que operen amb VTC va reiterar que les llicències existents “es queden, perquè són legals”.

Martín va criticar durament el sector del taxi perquè, segons el seu punt de vista, “el que fa és lluitar per mantenir el seu monopoli”. “Tots els ciutadans hem de dir prou al xantatge del taxi”, va etzibar Martín, que va afegir: “No volem que un monopoli segueixi segrestant les nostres ciutats”.

stats