Turisme
Economia 08/04/2022

El turisme aixeca el cap dos anys després

El sector arriba a Setmana Santa amb altes ocupacions malgrat la guerra d'Ucraïna

3 min
Dues turistes en un hotel, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaEl sector turístic català torna a alçar el vol, després de dos anys de pandèmia, amb l'arribada de la Setmana Santa. Les empreses del sector encaren el primer gran pic de feina de l'any amb bones perspectives, sobretot a les destinacions de l'interior del país.

A les comarques de "la Catalunya interior, el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre", les reserves actuals apunten a ocupacions d'entre el 70% i el 80% des d'aquesta setmana fins dijous, indica Daniel Brasé, gerent de la Federació Intercomarcal d'Hostaleria, Restauració i Turisme (FIHRT) i vicepresident de la sectorial turística de la patronal Pimec. A partir de divendres, quan comença el pont de quatre dies, els hostalers auguren ocupacions del 95% en el pitjor dels casos, o "plens totals" en el millor.

Tradicionalment, el turisme interior "sempre és més fort per Setmana Santa", recorda Brasé. Amb el covid aquesta tendència es va accentuar encara més i aquest 2022 no en serà una excepció: el gruix de l'ocupació prové de turisme català i espanyol, que és especialment intens en destinacions de natura i més allunyades de Barcelona, amb una alta proporció de cases rurals i establiments especialitzats en turisme familiar. Les limitacions i dificultats per viatjar a l'estranger a causa de la pandèmia han comportat que molts catalans hagin descobert aquests dos últims anys comarques fins llavors poc visitades, com les de les Terres de l'Ebre, que tenien una temporada turística molt curta concentrada a l'estiu.

En aquesta línia s'ha expressat també la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Abigail Garrido, que ha pronosticat una "molt bona" campanya. A la demarcació de Barcelona –sense comptar-hi la capital–, de mitjana l'ocupació serà del 80,4%, mentre que a Barcelona ciutat serà del 86%, segons dades de l'ens provincial recollides per Efe. No obstant això, Garrido descarta arribar a les "xifres rècord" del 2019, l'últim any abans de la pandèmia.

En canvi, com és habitual des de l'arribada del coronavirus, el turisme internacional va més endarrerit. "N'hi ha, però poc", explica Brasé. En general, els visitants estrangers es concentren sobretot en destinacions costaneres típiques, com ara Salou, Sitges i Castelldefels.

A més, gairebé tot el turisme estranger que arriba aquests dies és europeu. El turisme asiàtic està molt aturat –la Xina ha reactivitat confinaments molt durs– i el turisme nord-americà ha reduït els viatges a Europa des de l'esclat del conflicte a Ucraïna, cosa habitual quan hi ha alguna guerra al Vell Continent, explica Brasé.

Malgrat això, la recuperació del nombre de visitants internacionals manté una tendència positiva després d'un Nadal dolent. A la província de Barcelona, per exemple, el 54,5% de les reserves són de ciutadans estrangers.

Un bon exemple d'aquesta recuperació és el trànsit a l'aeroport del Prat. Entre aquest divendres i Dilluns de Pasqua hi ha programades 8.882 operacions –entre enlairaments i aterratges–, una xifra encara un 18% inferior a la de fa tres anys, però millor que la dels últims dos anys, segons dades d'Aena, l'operador aeroportuari estatal. Divendres Sant serà el dia amb més trànsit.

Ucraïna impacta poc

La guerra a Ucraïna ha sigut una de les grans preocupacions d'aquestes setmanes per als empresaris turístics. No obstant això, Exceltur –la patronal que agrupa els grans operadors turístics d'Espanya– xifra l'impacte en una cancel·lació del 7% de les reserves de Setmana Santa. Una dada, a més, que encara podria ser inferior, perquè es podria compensar parcialment amb reserves d'última hora.

L'organització espera que l'increment de preus derivat del conflicte armat sí que impactarà més severament les empreses. Exceltur espera un increment dels costos empresarials derivats de l'encariment de l'energia, tot plegat després de dos anys en què el sector a Espanya ha perdut un 54% d'ingressos. De mitjana, les companyies només podran repercutir un 24% de les pujades al preu final que cobren al client, segons els càlculs de l'entitat.

Cal tenir en compte que el turisme és una de les indústries més sensibles a les pujades del preu del petroli, perquè és molt intensiu en combustibles. L'augment del preu del petroli afecta sobretot els viatges per carretera, però també els de llarga distància amb avió i vaixell (com ara creuers i ferris). A més, sectors com l'hostaleria i la restauració tenen elevats costos energètics pel gran consum d'electricitat i gas, dos productes que també estan registrant preus rècord aquest any.

stats