Economia 16/12/2019

Penúltim tren per al macrocentre de FP de Martorell

El Govern negocia amb les empreses interessades la gestió de l'equipament

Elisabet Escriche
2 min
El macrocentre de FP Martorell porta gairebé cinc anys buit

BarcelonaL'aeroport valencià de Castelló es va convertir en un dels grans maldecaps de la Diputació perquè va haver d'esperar més de quatre anys i mig abans de veure aterrar per la seva pista el primer avió. La Generalitat catalana té el seu propi aeroport: el macrocentre de Formació Professional d'Automoció de Martorell, que va costar 13 milions d'euros, i porta ja quatre anys i nou mesos esperant que alguna empresa el gestioni, després que la seva licitació quedés deserta el mes passat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'espera s'allargarà uns mesos més. Segons ha pogut saber l'ARA, per desencallar d'una vegada per totes l'equipament, les quatre conselleries implicades en el seu funcionament –Treball, Educació, Empresa i Presidència– han pres dues decisions claus. La primera, descartar una gestió pública i la segona, dur a terme el que es coneix com a procediment negociat, una mesura que es pot adoptar quan un concurs queda desert.

El procediment consisteix en obrir una negociació, en aquest cas amb el sector de l'automòbil, per veure quines empreses estarien disposades a gestionar l'equipament modificant algunes condicions del concurs fallit. A diferència de les bases de la licitació, fetes únicament pel departament de Treball a través del SOC (fet que va generar crítiques per part d'altres conselleries implicades i del clúster de l'automoció), en aquesta ocasió a la negociació hi intervenen els quatre departaments i, per fer-ho, han format una comissió mixta.

Segons han confirmat aquest dilluns fonts de la conselleria d'Empresa aquest procés s'allargarà un trimestre. Si després d'aquest període encara no hi ha cap companyia interessada a gestionar-lo, s'obriria un nou episodi que podria comportar, entre altres mesures, fer una segona licitació.

Seat, oberta a col·laborar

Els mateixos portaveus també asseguren que els contactes entre la comissió mixta i les empreses ja han començat. Entre aquestes companyies, asseguren altres fonts del sector, hi ha Seat, que té la fàbrica just al costat del macrocentre. Un portaveu de l'automobilística que aquest diari ha consultat recorda que "sempre" han estat "oberts a col·laborar amb la Generalitat" per aportar la visió del sector de l'automòbil i "contribuir a definir com ha de ser l'equipament perquè es converteixi en un centre d'excel·lència".

Precisament l'objectiu del macrocentre, que té una capacitat de 15.000 alumnes a l’any, és garantir mà d’obra qualificada a curt i mitjà termini al sector automobilístic en un moment clau, perquè està en plena transformació a causa de la irrupció del cotxe elèctric.

Les principals queixes del sector davant del concurs fallit, que va tenir fins a dues pròrrogues, van ser que no responia a les necessitats del sector i que estava fet de manera precipitada. A més, les automobilístiques tampoc estaven d'acord amb les sancions (de fins a 50.000 euros) previstes en el plec en cas que l’empresa guanyadora incomplís les obligacions dels serveis de formació.

Mentre el centre espera l'arribada d'alumnes, la plantilla que hi treballa ha vist els seus contractes renovats durant sis mesos més.

stats