Economia 20/08/2019

Ryanair decidirà d'aquí "dues setmanes" si marxa de l'aeroport de Girona

La mediació fracassa i els tripulants de cabina mantenen la vaga al setembre

Laia Forès
2 min
Els tripulants de cabina de Ryanair a l'Estat faran vaga al setembre per evitar el tancament de la base de Girona.

MadridL'estiu acabarà com va començar, amb vagues al sector aeri. Els tripulants de cabina a Espanya de la companyia irlandesa Ryanair han confirmat la vaga anunciada per a tots els caps de setmana de setembre. La reunió de mediació entre l'aerolínia i els sindicats SICTPLA i USO que s'ha celebrat aquest dimarts al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (Sima), a Madrid, ha acabat sense cap acord després de set hores. La mobilització està prevista per als dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29 de setembre.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Encara no s'ha anunciat oficialment, però segons els sindicats Ryanair ja ha traslladat als treballadors que preveu tancar al gener les bases de Gran Canària i de Tenerife Sud, mentre que estudia si també tanca la de Girona. La responsable de Recursos Humans, Lisa McCormack, ha confirmat aquest dimarts a un grup de periodistes que hi ha la possibilitat de tancar la base de Girona. "La decisió encara no està presa. Ho decidirem d'aquí a dues setmanes", ha assegurat la directiva de l'aerolínia. "Dependrà de les negociacions amb els sindicats", ha afegit.

Ryanair justifica la mesura per l'endarreriment de l'entrega dels avions Boeing 737 Max, la pujada de costos de combustibles i l'increment dels salaris de la plantilla. Els sindicats denuncien que el tancament de les tres bases suposaria deixar sense feina 350 tripulants de cabina i 200 pilots, dels quals 130 tripulants i 50 pilots corresponen a la base de Girona.

Ryanair va tenir en l'últim exercici un benefici net de 1.020 milions d'euros, un 29% menys que l'any anterior. Els treballadors consideren que el tancament de bases no està justificat perquè l'empresa té beneficis. El conflicte actual se suma al laboral: pilots i auxiliars de cabina porten anys batallant amb l'empresa perquè els millori les condicions laborals i s'apliqui als treballadors la legislació dels seus països i no la irlandesa, una lluita que estan guanyant.

Un altre dels punts de conflicte és que l'empresa contracta bona part dels pilots i tripulants de cabina a través d'empreses de treball temporal i, sovint, amb contractes lligats a filials de Ryanair. Tot plegat ha provocat nombroses vagues dels treballadors de la companyia arreu d'Europa en els últims anys.

Els pilots de Ryanair a Espanya també preparen una nova vaga. Encara no tenen data, però podrien convocar-la també per al setembre, tot i que la seva voluntat és que no coincideixi amb els dies de la mobilització dels tripulants de cabina.

stats