TECNOLOGIA

Les vendes de Huawei s’enfonsen

Algunes botigues congelen les comandes de mòbils de la marca, la més venuda a Espanya el 2018

Les conseqüències de la guerra comercial entre els EUA i la Xina que tenen en el punt de mira Huawei són molt visibles en qualsevol botiga o centre comercial on venguin telèfons mòbils. Mentre els clients s’agrupen als espais de Samsung, Apple i Xiaomi, als de Huawei no hi ha ningú. Els flamants models P30 i P20 o Mate 20, que són els seus mòbils de gamma alta, esperen que alguna mà els agafi i els remeni. Les fonts oficials de les grans cadenes, com MediaMarkt i la Fnac, opten per una resposta prudent quan se’ls pregunta si han baixat les vendes del gegant xinès. “És massa d’hora per valorar-ho”, diuen a la Fnac. MediaMarkt s’excusa en l’estructura de la companyia: “El nostre hòlding no ens permet donar informacions sobre vendes perquè l’accionista majoritari és una empresa que cotitza a borsa”, expliquen. En canvi, Phone House opta directament per dir que la direcció ha decidit no fer cap declaració sobre el tema.

Ara bé, les fonts consultades per l’ARA d’aquestes empreses i d’altres grans superfícies admeten obertament que les “vendes han caigut en picat, no paren de caure, és un desastre”. Les mateixes fonts asseguren que no només els consumidors han deixat de comprar qualsevol producte de Huawei (com ordinadors i tauletes), sinó que, a més, estan tenint una “allau” de devolucions dels aparells que s’han venut els últims quinze dies, tal com preveu la llei amb qualsevol compra. “La gent, veient el que està passant, demana que els canviïs el mòbil pel d’una altra marca”, admeten.

Joan Carles Calbet, director general de la cadena d’electrodomèstics Calbet i president dels comerciants d’aquest gremi, assegura que abans que Trump vetés Huawei i això provoqués que diversos proveïdors trenquessin amb el gegant xinès (Google també ho va fer durant unes hores), un de cada quatre mòbils que venia als seus establiments era de Huawei. “Ara només n’és un de cada vuit”, detalla. Davant la incertesa de com acabarà aquesta guerra comercial entre les dues grans potències, la cadena ha optat per congelar les comandes a la companyia xinesa. “Fins que no veiem com es desencalla la situació no farem més compres”, explica.

Les fonts consultades coincideixen a dir que les dues grans marques beneficiades pel descens de vendes de Huawei són Samsung i la també companyia xinesa Xiaomi. “Fins ara les vendes les monopolitzaven Huawei, Samsung i Apple: ara el primer ha caigut de la llista i Xiaomi està agafant terreny”, expliquen.

Huawei, el més venut el 2018

Un informe de la consultora IO Investigación corrobora aquestes dades. L’any passat, i per primer cop, Huawei es va convertir en l’empresa que més mòbils va vendre a Espanya amb una quota de mercat del 28,3%. Samsung, que fins ara era líder, es va quedar amb un 27,2%, mentre que Apple va ser la tercera amb un 10,7%.

Les grans superfícies mantenen que els mòbils Huawei que actualment estan a la venda tenen garantides totes les actualitzacions d’Android durant dos anys, tal com passa amb la resta de marques. “El que no podem garantir és si passarà el mateix amb els que arribaran a partir d’ara, perquè ningú ho sap”, concreten. De fet, la mateixa companyia xinesa ha enviat un comunicat als seus distribuïdors insistint en la mateixa idea.

Per intentar frenar la caiguda de vendes en picat, una gran superfície que prepara una campanya de diversos dies sense IVA al juny preveu fer descomptes addicionals per als productes Huawei. Paral·lelament, la companyia xinesa manté xerrades informatives amb distribuïdors de les cadenes comercials per calmar-los i anunciar-los que una part del model Mate 30, que està previst que surti al mercat entre finals d’aquest any o principis del que ve, ja portarà el seu propi sistema operatiu. L’altra part inicialment mantindrà, com fins ara, l’Android.

De fet, aquest nou model serà un dels plats forts de la companyia per a la pròxima edició del Mobile World Congress, que es farà al febrer. Una previsió que ara per ara és impossible saber si es mantindrà, tenint en compte com s’ha disparat els últims dies el conflicte entre els EUA i la Xina i com acabarà responent a les decisions de Trump el país presidit per Xi Jinping. De moment, Huawei sí que manté la presentació a Espanya del nou model Honor, un dels seus aparells més econòmics, que es farà aquest mes de juny.

LES REACCIONS DE LES GRANS CADENES

Fnac

El grup francès manté que és massa d’hora per valorar una possible “variació de les vendes” de Huawei a causa del veto de Trump. Pel que fa a una possible congelació de noves comandes, assegura que no està prevista. La posició oficial: “De moment no farem cap canvi”.

MediaMarkt

La cadena s’excusa dient que el seu hòlding no els permet donar informació sobre vendes perquè el seu accionista majoritari és una empresa que cotitza a borsa. Afegeix que la polèmica Google-Huawei és aliena i que les dues companyia ja han donat explicacions.

Electrodomèstics Calbet

És l’únic dels consultats que reconeix obertament que les vendes han baixat. Abans de la crisi de Huawei, un 25% dels mòbils que venien eren de la marca xinesa, i ara no supera el 12%. A més, ha congelat totes les comandes als seus distribuïdors fins que no se solucioni el conflicte.

Phone House

La companyia opta directament per no donar cap mena d’informació sobre com afecta la guerra comercial entre la Xina i EUA la venda dels mòbils Huawei. Diverses fonts consultades per l’ARA, amb tot, admeten que les vendes han caigut en picat i les devolucions s’han disparat.