24/03/2023

Els Bombers i els focs que vindran

2 min
El conseller d'Interior, Miquel Sàmper, i el Cap del Cos dels Bombers de la Generalitat, David Borrell

És preocupant que, en plena sequera i amb la perspectiva d'una temporada d'estiu complicada, el cos de Bombers de la Generalitat tingui seriosos problemes amb els seus nous camions: es tracta de 92 vehicles (en falten dos per arribar) incorporats en els últims dos anys. Els va adquirir la conselleria d'Interior el gener del 2020 per un import de 39,8 milions (a 430.000 euros la unitat). El fabricant suec de vehicles pesants Scania hi va posar el camió i el motor, mentre que l'empresa andalusa Iturri en va fabricar la carrosseria, amb totes les eines necessàries. És aquí on hi ha les deficiències, que afecten des de la bomba d'aigua fins a les escales i altres elements essencials per a la tasca dels bombers. A principis d'aquesta setmana n'hi havia vuit que no funcionaven; ara són quatre.

El cas de l'incendi mortal de Rubí, on no va poder desplaçar-se un d'aquests camions –n'hi va haver d'anar un de Cerdanyola–, ha fet saltar a la llum pública un assumpte que altrament hauria continuat ocult. Pel que està emergint, no es tracta d'una qüestió menor: fins a deu parcs de bombers de diferents punts del país han explicat a l'ARA incidències habituals que fan poc viables i operatius aquests camions, massa pesants per circular per la muntanya en cas d'incendis forestals i massa amples per entrar en determinants espais urbans en cas de foc en edificis. Tot plegat està fent que, sovint, els bombers donin prioritat a camions de vint anys d'antiguitat.

Com pot ser que uns camions de bombers nous donin tan mal resultat? Sens dubte, calen explicacions i rendició de comptes. Interior ja ha anunciat que emprendrà accions contra Iturri, empresa que ja estava en el punt de mira. Segons fonts consultades per aquest diari, només sis dels 90 vehicles tenen la garantia vençuda, que dura dos anys des de la recepció del camió. Fins a 84, per tant, estan en garantia. De moment, però, Iturri no està assumint les reparacions. De fet, el conseller Joan Ignasi Elena ja va trencar relacions amb aquesta empresa, que està sota escrutini judicial per presumptes irregularitats en els contractes de manteniment signats amb l'excúpula dels Bombers. La investigació intenta aclarir si es van inflar factures de revisions dels vehicles.

Amb vehicles nous poc fiables, resulta difícil sentir-se tranquil. Els meteoròlegs ens adverteixen que l'actual situació de sequera fa que el risc d'incendi a Catalunya s'hagi estès als 365 dies de l'any. Amb la primavera iniciada, i de moment sense previsió de pluges, la pressió sobre els bombers és creixent. El fet que aquests professionals no puguin comptar plenament amb la nova flota de camions és greu. D'altra banda, la falta d'efectius crònica als parcs es pot començar a pal·liar amb 250 noves incorporacions (tot i que també hi haurà jubilacions), mentre que en paral·lel està previst que aquest 2023 arribin 70 vehicles més entre camions, furgons i autoescales, amb un cost total de 19 milions. Cal esperar que aquesta partida no sigui defectuosa.

stats