14/09/2023

La lenta modernització de la T-Mobilitat

2 min
Aquesta és la nova T-Mobilitat de cartró que els usuaris podran adquirir sense donar-se d'alta enlloc

La modernització del sistema de pagament avança amb lentitud al metro de la Barcelona metropolitana. Si vas a Londres, per exemple, amb la mateixa targeta de crèdit (integrada o no al mòbil) pots circular sense problemes en transport públic, fent-la servir directament sense haver d'adquirir cap títol o bitllet. La facilitat que això suposa per a tothom, turistes inclosos, és molt notable.

A la capital catalana, en canvi, la modernització del sistema de pagament està costant massa. L'avenç gradual que ara ha anunciat l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) és d'agrair, però a la pràctica consisteix només en mig pas endavant. Es fa feixuc el constant canvi d'instruccions i un avenç tecnològic tímid. Properament, les màquines de venda deixaran d'expedir –no s'ha concretat quan: en tot cas, abans que acabi l'any– els bitllets més antics, els quals se substituiran per la T-Mobilitat: la nova targeta contactless recarregable. Benvingut el canvi. Però es troba a faltar més ambició i més celeritat.

D'entrada, cal remarcar que la implantació del nou sistema arriba després de vuit anys de retard respecte al que preveia el contracte inicial i amb un cost total de 94 milions d'euros, un 62% més del que s'havia calculat en un principi. A més, tot i que s'aposta pel plàstic contactless, també es manté el cartró, tot i que sense banda magnètica. Excepte per al bitllet senzill i la targeta T-Rosa. Per a la resta, el cartró serà més resistent i longeu, i també recarregable. Però serà cartró al capdavall. Hi insistim: costa girar full. El salt endavant queda curt. Actualment, 1,5 milions d'usuaris ja s'han donat d'alta a la T-Mobilitat i disposen de la targeta de plàstic, i el 40% de les validacions ja es fan amb aquest suport, un percentatge que la mateixa ATM reconeix que hauria de ser superior. Està costant molt convèncer els usuaris. Per què?

Alguna cosa falla. Esclar: per a la solució tecnològica que sembla més bona, l'ús dels mòbils, dels quals disposa pràcticament tota la població, encara no hi ha data. Un cop el nou sistema estigui del tot instal·lat, en principi durant el 2024, els següents passos previstos són el desplegament de l'aplicació per integrar la T-Mobilitat als iPhones (que sembla que encara pot trigar un any més) i també el canvi de model tarifari cap a un sistema de pagament per recorregut, per al qual caldrà comptar amb el vistiplau de la Generalitat. Com dèiem, tot va massa a poc a poc.

Un bon i eficaç sistema de pagament també forma part de la potenciació del transport públic, tan necessària en una gran ciutat per reduir la contaminació i facilitar la vida als ciutadans. La sensació és que, en aquest terreny tarifari i de pagament tecnològic, s'avança a empentes i rodolons. Costa d'entendre per què costa tant. Por? Dubtes? Imprevisió? La veritat és que tot plegat contrasta amb un servei que en conjunt és modern, net i segur, i que està ben valorat pels usuaris.

stats