21/05/2023

Massa pocs expedients s'han obert a Renfe

3 min
Una passatgera espera llegint l'arribada d'un tren a l'estació de Renfe de Gavà, afectada per una avaria.

Aquest cap de setmana s'ha acabat, de moment, el malson dels usuaris de la R2 Sud i d'altres línies afectades, després de l'avaria del dia 1 de maig que va limitar l'operativa a només tres o quatre trens per hora. La setmana laborable que ara comença serà la prova de foc per veure si realment s'ha recuperat la normalitat i es deixa enrere aquesta incidència que, segons càlculs de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha afectat més d'un milió de desplaçaments i ha fet perdre el temps equivalent a prop de 60.000 jornades laborals. El problema és que els usuaris de Renfe ja estan escarmentats i es pregunten amb resignació quina serà la pròxima avaria que els farà perdre un altre cop temps i diners. I és que la de la R2 Sud a Gavà ha estat greu, però és només una de les prop de 500 avaries que pateix la xarxa catalana cada any. Això sí, probablement pel fet que ha coincidit amb la campanya electoral, ha estat una de les més comentades i ha provocat un enfrontament polític de primer nivell en el qual tothom hi ha dit la seva.

Tot plegat ha fet que també hagi estat en aquest cas quan s'ha pres una mesura pràcticament inèdita en els últims 10 anys: l'Agència Catalana del Consum ha obert un expedient sancionador a l'operador per no haver informat adequadament els usuaris durant la incidència. En funció del resultat, la incidència podria comportar una multa de fins a 1 milió d'euros. És un fet extraordinari perquè en els darrers set anys no se li havia obert cap expedient a Renfe, i això que de raons n'hi ha hagut de sobres. Cal dir que els que hi va haver anteriorment, els anys 2015 i 2016, es van arxivar perquè la raó era "la mala prestació de servei" i la justícia va considerar que en aquest àmbit Consum no hi tenia competències. L'expedient que s'ha obert ara, però, sí que entra en les seves competències, ja que hi pot haver hagut "vulneració de drets dels usuaris pel que fa a la informació que es facilita en relació amb les alteracions del servei" i també "pràctiques comercials deslleials", que són els àmbits en què Consum pot actuar.

Sorprèn que tenint en compte el mal servei crònic de Renfe i Adif a Catalunya, les contínues avaries i la manca d'inversions de millora encara no hi hagi molt més expedients oberts. Basta recordar, per exemple, l'apagada del sistema del 9 de setembre de l'any passat, que va deixar Catalunya sense cap tren durant tot un dia, que demanava a crits una sanció a l'operador. La Generalitat, de qui depèn Consum, reclama les competències, però mentrestant pot posar en evidència aquesta necessitat mirant de controlar i expedientar Renfe o Adif a través de tots els seus organismes possibles. Massa pocs controls hi ha hagut fins ara. La impunitat amb la qual actuen aquestes dues empreses és intolerable, i el maltractament continuat als usuaris –amb retards, trens plens de viatgers drets en recorreguts llargs i una informació totalment deficient– hauria de tenir un cost clar que fes que els sortís més a compte arreglar el problema que deixar-lo passar com fins ara. D'una manera o altra, hi ha d'haver un seguiment més gran de l'actuació de Renfe i Adif a Catalunya perquè les promeses electorals passen, però els problemes per als usuaris ja fa massa anys que es queden.

stats