Mobilitat
Societat Mobilitat 20/05/2023

La R2 Sud de Rodalies recupera la normalitat, però els usuaris continuen desconfiant-ne

La Cambra calcula que s'han perdut 60.000 jornades laborals des de l'avaria en el sistema de senyalitzacions a Gavà

4 min
Un passatger esperant el tren a l'estació de Gavà de la R2 Sud de Rodalies

BarcelonaBones notícies per als usuaris de Rodalies i per als passatgers dels trens regionals de Tarragona i Lleida. Després de 19 dies d'alteracions en el servei, la R2 Sud ha tornat a la normalitat. Els tècnics d'Adif (l'empresa pública gestora de les infraestructures) han donat per solucionada la incidència de l'1 de maig, que va afectar el sistema de senyalitzacions d'aquesta línia i va limitar l'operativa a només tres trens per hora. Segons la Cambra de Comerç de Barcelona, un "nou episodi de caos al ferrocarril català" que, calcula, ha afectat un milió de desplaçaments i ha fet perdre 60.000 jornades laborals. En aquest sentit, entre els usuaris que esperen aquest dissabte a les andanes hi continua havent un clima de desconfiança en el servei, que, diuen, falla contínuament.

La recuperació de la normalitat aquest dissabte entra dins del calendari que havia marcat el ministeri de Transports, que va assegurar que necessitaria entre tres i quatre setmanes per solucionar el problema. De fet, fa una setmana la ministra Raquel Sánchez va concretar que la línia recuperaria tots els trens abans del 21 de maig, és a dir d'aquest diumenge. Renfe ha precisat aquest dissabte que, a hores d'ara, les línies afectades R2 Sud, els regionals R13, R14, R15, R16 i R17, així com la línia R2 nord i R11, tornen a oferir el servei amb normalitat.

Alguns maquinistes de la companyia ja van fer públic dijous a la nit a les xarxes socials que l'avaria estava oficialment reparada. Documents interns de la companyia –als quals ha tingut accés l'ARA– confirmaven divendres la resolució de la incidència. Al document, els tècnics de seguretat afirmaven que el sistema de senyalitzacions i comunicacions entre el Prat i Castelldefels estava totalment reparat i dataven la posada en marxa de la circulació habitual per a aquest dissabte 20 de maig.

"A mi no em provoca cap alegria pensar que el tren funciona: sé que demà tornarà a fallar", deia amb resignació Adriana Tortosa en declaracions a l'ACN. Tant ella com la resta d'usuaris que aquest dissabte esperaven el tren a l'estació de Gavà asseguren que les últimes setmanes han sigut caòtiques i que amb el bus "es trigava el doble" de temps a fer els desplaçaments. "M'he hagut de carregar de paciència, plorar molt, demanar perdó a la feina i a vegades agafar un taxi", ha enumerat Tortosa.

Tres setmanes d'alteracions

L'1 de maig, la catenària de la R2 Sud es va trencar a l'altura de Gavà i va caure sobre un panell de senyalitzacions, fet que va provocar un incendi que va deixar del tot irrecuperable el sistema de comunicacions. Sense les senyalitzacions adients, per seguretat, Renfe (l'operadora de trens) només podia fer circular els trens (donar els avisos d'entrada i sortida de les estacions) a través de la via telefònica, fet que limitava molt la capacitat de la línia, fins a un màxim de tres trens per hora. Des d'aleshores només hi passen dos trens de Rodalies (cada mitja hora) i un de Regional cap al corredor sud. Posteriorment, el 5 de maig, es va ampliar la freqüència amb un quart tren, que només passava en hores punta.

L'avaria va provocar molts maldecaps a milers d'usuaris que es desplacen diàriament entre Barcelona i aquesta zona de l'àrea metropolitana i de Tarragona. Els temps dels viatges es van arribar a duplicar en molts casos i els passatgers havien de sortir amb hores de marge per arribar puntuals a la feina. Tant Renfe com la Generalitat i també l'AMB van reforçar la línia amb un servei d'autobusos que tampoc va acabar de convèncer els usuaris.

Segons càlculs de la Cambra de Comerç de Barcelona, l'avaria de la R2 ha afectat un total d'1.007.044 desplaçaments i ha suposat la pèrdua acumulada de 471.343 hores per als usuaris afectats per retards i modificacions en la freqüència dels combois. Aquest temps perdut equival a prop de 60.000 jornades laborals, segons assegura la corporació en un comunicat. Les dades corresponen únicament a l'afectació dels dies laborables (de dilluns a divendres) del 2 al 19 de maig.

La prova de foc d'aquesta línia arribarà dilluns i molts dels usuaris que utilitzen la R2 Sud no se'n refien. La Lucila, que viu a Gavà des de fa un any, critica que en aquesta línia sempre "hi ha molts problemes tècnics o accidents". "Esperem que a partir d'ara es complexin una mica els horaris", reclama. "Sempre va tard", afegeix l'Adriana, que creu que la recuperació del servei habitual serà un "respir que durarà poc".

L'origen de l'avaria encara és un misteri

Els problemes de la R2 Sud van marcar l'inici de la campanya electoral i van provocar un intens intercanvi de retrets entre els partits polítics, sobretot entre ERC i el PSOE, per la gestió de la xarxa ferroviària, fins al punt que els republicans van forçar la reprovació –de moment al Senat– de la ministra Sánchez, amb el suport del PP i també del PNB i Junts.

La picabaralla política es va tensar des del primer moment, després que el ministeri i Adif asseguressin que la causa de la incidència era fortuïta, ja que era conseqüència d'un llamp. Una hipòtesi que el Servei Meteorològic de Catalunya (que depèn de la Generalitat) va desmentir ràpidament amb un informe on assegurava que durant aquelles dates la pluja no havia generat cap descàrrega elèctrica i que el departament no havia registrat cap llamp a la zona, en un radi de 4,5 quilòmetres.

A partir d'aquí, el Govern va demanar una reunió urgent amb Renfe i Adif i va exigir poder liderar una auditoria interna per saber què havia passat exactament. Mentrestant, el ministeri va assegurar que mantenia les investigacions però que no donaria cap altra hipòtesi fins a acabar els seus informes.

Mentrestant, l'Agència Catalana de Consum també va decidir obrir un expedient sancionador a l'operadora, Renfe, per la "falta d'informació i comunicació" als usuaris en certes estacions. L'expedient continua obert i en període d'al·legacions, i si es tanca de forma desfavorable a Renfe la multa podria arribar al milió d'euros.

stats