Mobilitat

Turistes i autocars: el sector esclata contra Collboni per limitar l'accés al centre de la ciutat

Empreses i professionals critiquen la nova Zona Bus 4.0 que limita el temps, les parades i obliga a fer prereserves

Turistes, esperant un autocar,  al costat de l'estació de Sants de Barcelona
25/11/2025
4 min

BarcelonaLes empreses d'autobusos i autocars que transporten turistes a Barcelona no volen renunciar a entrar fins al bell mig de la ciutat per fer la seva feina. I aquest dimarts al matí li han deixat molt clar al govern de Collboni. El sector ha mostrat el seu rebuig frontal a la nova Zona Bus 4.0 que està dissenyant l'Ajuntament i que pretén reorganitzar i restringir el flux d'autocars turístics al centre de la capital catalana. Diverses empreses i associacions han aprofitat la cinquena trobada anual del sector, organitzada per la patronal FECAV, per expressar el seu malestar per aquesta mesura impulsada pel departament de Turisme que afecta directament la mobilitat.

"Injusta", "irreal" i "empobridora": així és com han qualificat els professionals aquesta iniciativa que ja ha començat a reordenar l'espai, les parades i les maneres en què aquest sector pot entrar i circular per la capital catalana per transportar els seus clients fins als principals punts d'interès de la ciutat. Entre altres mesures, la Zona Bus 4.0 vol eliminar parades al centre, limitar-ne el temps d'ús i obligar les empreses d'autocars a fer prereserves per evitar l'acumulació de vehicles i turistes en un mateix punt de la ciutat.

"El sector pateix i anem a pitjor; però encara tenim esperança que es pugui reformular dràsticament", ha etzibat Miquel Àngel Díez, vicepresident de l'Associació Professional de Guies de Turisme de Catalunya. Díez ho ha dit en resposta a la representant de l'Ajuntament, la directora de Serveis de Mobilitat de Barcelona, Lídia Torres, que en el seu torn de paraula ha assegurat que "la ciutat és finita i necessita ordre, i el model que teníem fins ara ja no funciona". "Tenim autocars de turistes fent voltes sense cap organització", ha sentenciat Torres davant de gairebé 200 professionals del sector dels autocars. La responsable de Mobilitat municipal també ha insistit que cal un canvi: "Cal un nou model urbà". "No volem restringir, sinó reordenar, i això ho agrairan tant els veïns com els mateixos turistes", ha intentat explicar Torres, tot i que això tampoc no ha servit per tranquil·litzar els assistents que asseguren que encara hi ha "massa incerteses" sobre aquest nou model.

Turistes davant de la Sagrada Família.
La directora de Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Lídia Torres, fent la presentació a l'acte de la patronal FECAV.

Limitacions i "competència deslleial"

"Els documents del consistori sí que parlen explícitament de limitar el nombre d'autocars, i si hi ha menys autocars turístics el que passarà, entre altres coses, és que els turistes aniran cap al bus turístic, que és de l'Ajuntament, i això és competència deslleial", ha continuat Díez, que també participava de la taula. El sector ha criticat tant la reducció dels llocs de parada com els nous sistemes organitzatius, i asseguren que ja estan provocant embussos de trànsit que "abans no existien". "Fins ara el sector s'ha autoregulat, però ara tenim 30 llocs menys on parar i això és un problema creat pel mateix Ajuntament", ha criticat el representant dels guies turístics. Altres empreses del sector han insistit que la mesura "no donarà cap bon resultat" i han insinuat que "a la llarga el consistori l'haurà de modificar".

"Els canvis sempre generen resistències", ha resumit Torres, que ha continuat defensant que la mesura no té marxa enrere perquè afronta un dels reptes més grans de Barcelona: fer conviure els turistes —que l'any passat van superar els 15,6 milions de persones, un 15% més que el període anterior— amb els veïns que l'habiten. "Volem turisme, però ho hem de fer millor", ha dit la representant municipal, que s'ha mantingut ferma en el fet que el sector "s'haurà d'acostumar al nou model". "Així tindrem menys congestió, menys esperes i menys despesa de combustible perquè no tindrem autocars fent voltes sense sentit", ha reiterat.

Digitalització i intel·ligència artificial

Durant l'acte, que s'ha celebrat a la Casa de la Convalescència, dins del recinte modernista de l'Hospital de Sant Pau, també s'ha abordat una altra de les assignatures pendents d'aquest sector: la digitalització i la incorporació de la intel·ligència artificial en un món empresarial eminentment format per empreses familiars que fins ara no disposaven de professionals o departaments especialitzats en aquestes qüestions.

Pujar al carro de la IA obligarà aquestes empreses a formar-se de nou, endinsar-se en el món del dret i les lleis de protecció de dades i professionalitzar els seus equips. "No podem posar un GPS i gravar les cares dels passatgers amb dispositius d'imatge sense tenir ben cobertes totes les arestes legals", ha explicat l'advocada Sònia Gracia, experta en tecnologia.

El president de la patronal FECAV, José Maria Chavarría, ha subratllat que l'entrada de les tecnologies més modernes suposarà "un cost inicial important d'entrada", però que ajudarà les companyies a ser més competitives. Per això ha aprofitat per demanar que el marc legal sigui estable i durador. "Déu-n'hi-do la feina que ens ve a sobre", concloïen un grup de directius del sector en acabar l'acte.

stats