Segur que no hi ha cap solució per al Prat?

2 min
Ada Colau, Lluís Mijoler i Yolanda Díaz al mirador de l'Illa

BarcelonaTot el que envolta el fiasco sobre l'ampliació del Prat resulta especialment decebedor. El president d'Aena, Maurici Lucena, va dir ahir que el trencament de l'acord amb la Generalitat per ampliar l'aeroport és definitiu i que no hi haurà una altra finestra d'oportunitat fins d'aquí cinc anys. I a banda i banda es dona la situació per irreversible. Però ¿com és possible que en 24 hores un procés negociador que havia de durar mesos se'n vagi en orris amb excuses de mal pagador i sense possibilitat de reconduir-lo? El món econòmic està en estat de xoc i espera que encara es pugui redreçar la situació, i de fet seria una irresponsabilitat no intentar-ho, com reclama el president Aragonès.

Respecte al que ha passat les últimes setmanes, es pot entendre el malestar d'Aena amb determinats pronunciaments públics, però ¿de veritat algú es creu que una inversió estratègica es pot aturar perquè s'ha insinuat que alguns consellers podien anar a una manifestació en contra? Per una sèrie de tuits? El més lògic és que, davant d'una situació d'incertesa, el ministeri hagués convocat la Generalitat a una reunió i que allà s'haguessin posat totes les cartes damunt la taula. Ara, en lloc d'això, el que tenim és un intercanvi d'acusacions i una batalla política en què tothom té contradiccions internes i interessos amagats. D'entrada, el govern espanyol no pot escudar-se en la divisió que hi ha al govern català sobre la infraestructura, quan el mateix executiu també està dividit i aquest dijous una vicepresidenta es felicitava públicament de l'aturada de la inversió. Per tant, cal una explicació clara i convincent d'una decisió tan dràstica i amb tantes implicacions.

El més greu, però, és la falta de transparència. ¿Com pot ser que el famós acord del 2 d'agost no estigui recollit en un text i fos només verbal, a mercè de la interpretació que en podien fer uns i altres? ¿Com pot ser que no hi hagi una postura unitària i clara entre ERC i Junts respecte a una infraestructura bàsica per al país? La Generalitat hauria de presentar ara la seva proposta per contrarestar el relat del ministeri i d'Aena, però esclar, això suposa fer un exercici de concreció i assumir un desgast.

La ciutadania es mereixia un debat seriós sobre l'aeroport, tenir totes les opcions sobre la taula, escoltar el territori, els experts en navegació aèria, els economistes, els ecòlegs, etc. per poder prendre una decisió el màxim de consensuada possible. En realitat es tracta d'un debat global que estan tenint també en altres parts del món, i que té a veure amb les emissions de CO2 i el canvi climàtic. No és, en cap cas, una qüestió que es pugui decidir en funció d'uns tuits o unes declaracions. Si es decideix sacrificar un espai natural (i compensar-ho amb altres actuacions), s'ha d'explicar molt bé. I si es decideix no ampliar el Prat, com ha fet Aena, també s'han d'explicar les conseqüències que té no fer-ho. I si la condició prèvia és que hi hagi consens entre totes les administracions, d'acord, però aquest consens mai ha existit, perquè Barcelona i el Prat sempre hi han estat en contra.

stats