Ells també van ser els pioners

La influència en aquests cent anys del Saló de l’Automòbil de Barcelona en la mobilitat i en la indústria de l’automoció del país és evident. El creixement de la mostra ha sigut paral·lel al de moltes altres coses amb un curiós naixement

J.l. Merlos
5 min
Ells també van ser els pioners

1881. EL PRIMER COTXE D’ESPANYA

El van importar de França, i va estar rodant per Astúries i també per Madrid, on en aquell temps els vehicles anaven per l’esquerra, com passa a països com Anglaterra. Era un Panhard Levassor, fabricat a Ivry, que no tenia volant, sinó una mena de maneta per anar-lo guiant. De fet, era un carro amb motor fet per François-René Panhard, que després faria vehicles militars per a Citroen.

Ells també van ser els pioners

1889. EL PRIMER COTXE FABRICAT AQUÍ

Després de visitar l’Exposició Universal de París i de veure els vehicles a motor exposats, l’empresari tèxtil Francesc Bonet va construir a Barcelona el 1889 el primer cotxe fabricat al país. Era un tricicle amb rodes de carro forrades de goma amb un motor de combustió fet per l’enginyer alemany Gotlieb Daimler, fundador amb Karl Benz del consorci Daimler-Benz, més conegut com a Mercedes.

Ells també van ser els pioners

1895. LA PRIMERA FÀBRICA DE COTXES

El militar Emilio de la Cuadra era un apassionat de les curses. El 1895, impactat per la París-Bordeus-París, va decidir crear una fàbrica de cotxes a la cantonada del carrer Diputació de Barcelona amb el passeig de Sant Joan. El primer model que va fer va ser un... elèctric! Però l’escassa autonomia dels acumuladors de les bateries el va obligar a passar-se als motors de combustió.

Ells també van ser els pioners

1899. LA PRIMERA CURSA DE VELOCITAT

Narcís Masferrer va fundar la revista Los Deportes el 1897, amb molta informació sobre cotxes. El dia de la Mercè del 1899 va ser el promotor de la primera cursa de cotxes d’Espanya. Al circuit, al parc de la Ciutadella, també es van fer proves de ciclisme i de motocicles, i hi van córrer quatre cotxes. Al guanyador li van regalar una escultura i un tiberi al famós restaurant La vaqueria suïssa.

Ells també van ser els pioners

1899. LA PRIMERA REVISTA DEL MOTOR

Tot sembla indicar que les primeres revistes de l’automòbil van néixer el 1895 als Estats Units ( Horselesss Age ) i a Anglaterra ( The Autocar ). A l’Estat, Alphonse Duchemin va crear El automovilismo ilustrado a Barcelona quatre anys després, però no va veure el naixement del primer número perquè va morir atropellat abans, a París, de manera que el primer director va ser Ramon Compte.

Ells també van ser els pioners

1903. LA PRIMERA MOTO CATALANA

Miquel Villalbí tenia un taller de velocípedes al passeig de Colom, on també venia algunes motos estrangeres. El 1903 va fer la seva primera moto. Va trigar dos anys a construir-la i era totalment artesanal. Només en va produir cinc, al preu de 1.200 pessetes (7,23€). Encara van haver de passar uns quants anys perquè en aquesta botiga hi arribessin més motos nacionals: Patria, Alpha o Simó.

Ells també van ser els pioners

1903. EL PRIMER COTXE MATRICULAT A BARCELONA

L’any 1900 es va matricular a Palma el primer cotxe a tot l’Estat: un Clement de 2,5 cv que portava la matrícula PM-1. El primer cotxe matriculat a Barcelona, el B-1, va arribar el 1903 importat de França. Era un Berliet propietat del banquer Rupert Garriga. Anys després aquella mateixa matrícula va passar a un Hispano Suiza, ja que en aquell temps això es podia fer.

Ells també van ser els pioners

1907. LA FUNDACIÓ DE LA GUÀRDIA URBANA

196 guàrdies, un cap, dos oficials i dos auxiliars conformaven el primer cos de la Guàrdia Urbana de Barcelona. El 1907, la ciutat ja tenia un parc mòbil de 500 automòbils que -per les dificultats de convivència amb els carruatges i els vianants- van protagonitzar els primers problemes de mobilitat. La velocitat estava aleshores limitada a 15 km/h i la utilització del clàxon era obligatòria.

Ells també van ser els pioners

1912. EL PRIMER TAXISTA DE BARCELONA

Marques com Hispano Suiza el 1910 o David el 1914 tenien flotes de vehicles per transportar passatgers a demanda: els automòbils de plaça. I el 1912 Martí Vidal es va convertir en el primer taxista autònom amb un Fiat 12HP. El 1929, en ocasió de l’Exposició Universal, l’Ajuntament va regular per primera vegada els serveis dels 4.000 taxis que hi havia a Barcelona.

Ells també van ser els pioners

1929. EL PRIMER SEMÀFOR DE LA CAPITAL

El 1928 es va aprovar el Reglament de Circulació de Barcelona, i l’any següent va aparèixer el primer pas de vianants, a Balmes-Provença. La densitat de circulació per l’Exposició del 29, amb vint mil vehicles a la ciutat, va obligar a posar el primer semàfor en aquesta cruïlla. L’estrena va ser un esdeveniment seguit per centenars de persones.

Ells també van ser els pioners

1968. EL PRIMER SALÓ INTERNACIONAL

Dos anys després de la represa del Saló, i una vegada superada l’aturada de 30 anys que hi va haver després de la Guerra Civil, el 1968 la OICA (Organització Internacional de Constructors d’Automòbils) -entitat que també acaba de fer cent anys- va atorgar a la mostra barcelonina el caràcter d’internacional, que encara conserva en solitari a l’estat espanyol.

Ells també van ser els pioners

1969. LA PRIMERA AUTOPISTA DE PEATGE

El 2 de juliol del 1969 es van inaugurar dos trams de l’autopista Barcelona-Mataró. El de la plaça de les Glòries a Badalona era gratuït, però el de Montgat a Mataró (el Badalona-Montgat ja estava fet) va acollir el primer peatge de l’Estat. La primera autopista d’Espanya la van fer el 1952 i anava de Madrid a l’aeroport de Barajas. Però, òbviament, era gratuïta.

stats