“El premi és un termòmetre que serveix per fer-nos una idea aproximada de l’estat de salut del nostre teatre”

Entrevista a Joan Roura, actor i director del Premi BBVA de Teatre

Judit Monclús
2 min
El director de teatre Joan Roura, fotografiat a Manlleu / PERE TORDERA

La qualitat, la professionalitat i el risc són els valors pels quals opta el Premi BBVA de Teatre, una iniciativa sorgida l’any 2001 gràcies a l’Obra Social de l’antiga Caixa Manlleu per donar suport a la creació artística de diferents grups teatrals, i que avui convoca la Fundació Antigues Caixes Catalanes.

Quins elements comuns comparteixen les obres finalistes del Premi BBVA de Teatre 2018?

Les obres poden ser de gèneres i estils molt diferents però les finalistes han de tenir com a denominador comú la qualitat, el risc i la contemporaneïtat. Busquem que aportin algun element nou, que vagin un pas més enllà. Per sort, hi ha moltes propostes amb aquests requisits.

Quantes obres s’han presentat i què remarcaria de les propostes que han concorregut al premi?

S’hi han presentat 81 propostes. En general, el premi és un termòmetre que marca clarament la salut creativa del país i sens dubte la valoració és molt positiva. Des de fa uns anys destaquen especialment obres de creació pròpia i textos contemporanis d’autors catalans.

Quin paper hi juga BBVA en la difusió de propostes teatrals com les que concorren en el certamen?

Ens hem de felicitar que BBVA i la Fundació Antigues Caixes Catalanes apostin decididament per la cultura i, en concret, pel teatre. També crec que en aquest país ens hem de treure del tot els complexos i creure en els sistemes de mecenatge.

A més de propostes amateurs, el premi també es va obrir a companyies professionals. Com han casat les dues categories?

Sí, fins a l’any 2010 el premi només es destinava a espectacles amateurs. Coincidint amb la reestructuració de les entitats bancàries es va fer un replantejament, que crec que va ser molt positiu. El teatre és teatre i molts cops, per desgràcia, hi ha professionals amb la formació suficient que han de fer altres activitats per arribar a final de mes. Sovint la línia és molt fina. Al final es valora la qualitat i no d’on treus els diners per viure. El premi també ha de contribuir al fet que viure d’això sigui més fàcil.

Quin camí han recorregut les obres presentades en edicions anteriors?

Hi ha hagut de tot, però en general n'estem satisfets. El premi garanteix un mínim de sis funcions per a cada espectacle.

Acosteu el teatre fora dels escenaris de les grans ciutats. Quina valoració feu de la resposta?

És un altre aspecte que en vam canviar fa alguns anys. El premi va sorgir de la iniciativa de l’obra social de Caixa Manlleu, per tant va néixer a Osona. Al cap dels anys vam creure que seria important donar l’oportunitat a diferents localitats de tot el territori, sense oblidar l'origen. El premi ha estat rebut molt bé a tot arreu i això ha fet que cada cop més gent el conegués.

Com veu la salut del teatre emergent com a director del Premi BBVA de Teatre?

Si pensem que cada any rebem una mitjana d’un centenar d’obres, el premi ens permet fer-nos una idea aproximada de la salut del nostre teatre. Personalment, la valoració del teatre actual a Catalunya és molt positiva, sobretot pel que fa a l’aspecte creatiu i de recerca de nous llenguatges.

stats