Màsters i Postgraus
Microsites  /  Màsters i postgraus 23/09/2022

Creix l'oferta i la demanda de màsters relacionats amb l'emergència climàtica

És el cas d’estudis relacionats amb la meteorologia, la gestió de recursos naturals, la comunicació científica o els que han incorporat la sostenibilitat com a eix troncal

4 min
Imatge espectacular de núvols de tempesta a la costa de Barcelona

El mes de gener de 2020, un 83,9% de la societat espanyola afirmava creure en l'existència de l'emergència climàtica. El mes de maig d'enguany, la xifra ja havia augmentat fins al 89,1% i un 91,1% asseguraven estar molt o força preocupats per les conseqüències que podria tenir sobre el planeta, segons dades recollides en el baròmetre del Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS). Un neguit que, de mica en mica, s'ha anat traduint en un augment de la demanda de màsters i postgraus encarats a formar l'alumnat en temes relacionats amb els efectes de l'emergència climàtica. Això ha fet néixer nous estudis, reorientar-ne d'antics per incorporar-hi la mirada de la sostenibilitat i consolidar-ne d'històrics, com és el cas del Màster en Meteorologia de la Universitat de Barcelona (UB), que ja fa 18 anys que s'imparteix.

"Estem detectant un augment notable en l’oferta educativa vinculada amb l'emergència climàtica –confirma Ileana Bladé, coordinadora d'aquest màster–. De fet, darrerament s'han creat diversos màsters dedicats a l'estudi de la sostenibilitat i de les energies renovables, així com a l'estudi del medi ambient des d'una perspectiva multidisciplinària". En un sentit similar s'expressen Joaquim Farguell i Enrique Gómez, coordinadors del Màster en Ciència i Gestió Integral de l'Aigua de la UB. "Hi ha unes quantes titulacions de màster i postgrau que s'han modificat per incorporar-hi assignatures que tractin aspectes relacionats amb l'emergència climàtica i temes afins, com la gestió eficaç dels recursos naturals", apunten.

Estralls a l'Espluga de Francolí provocats pel desbordament del Francolí a causa de les abundants pluges

El concepte de sostenibilitat també ha aterrat amb força entre l'oferta de màsters i postgraus, amb formacions com el Màster en Salut Planetària, pioner a nivell mundial i impartit de forma coordinada per la UOC, la UPF i ISGlobal. "El context d'emergència climàtica i ambiental que vivim ha fet aparèixer la sostenibilitat als programes d'un munt de graus i màsters –apunten Cristina O'Callaghan i Josep Maria Antó, codirectors del màster–. La situació d'urgència pot haver generat aquest boom", opinen.

Més interès per la meteorologia

Des de fa gairebé dues dècades, de les aules de la Universitat de Barcelona en surten cada any desenes de professionals de la meteorologia. "Els proporcionem una bona preparació en els fonaments del clima, però també en el canvi climàtic", explica Ileana Bladé, coordinadora del Màster en Meteorologia de la UB. Concretament, el màster aborda les conseqüències de l'emergència climàtica en diverses assignatures i des de tres vessants diferents: la qüestió científica, l'anàlisi dels impactes i les estratègies de comunicació. "En algunes assignatures tractem la ciència bàsica que permet entendre com l'acció humana fa augmentar la temperatura del planeta: presentem evidències observacionals, discutim projeccions de canvis en les variables climàtiques i treballem arguments científics per rebatre de forma argumentada discursos pseudocientífics o notícies falses", concreta.

L'alumnat del màster també rep formació sobre quin impacte té l'escalfament global en els riscos naturals, com les inundacions, les sequeres, els temporals o els incendis forestals. "Per últim, treballem les habilitats per comunicar la informació sobre la crisi climàtica a la societat –assegura–. Practiquen per saber comunicar en els diferents formats de l'àmbit periodístic i comunicatiu i els ensenyem a redactar i estructurar la informació que cal comunicar de forma efectiva".

Durant els darrers temps, l'interès per la meteorologia ha anat a l'alça. "Aquest darrer curs hem notat un augment significatiu d’alumnes matriculats que manifesten interès pel coneixement del clima i desitgen millorar la seva capacitació per poder jugar un paper actiu en l’emergència climàtica", assegura Bladé. Amb el context actual i les previsions climàtiques, les ofertes laborals en l'àmbit de la meteorologia també creixeran. "Calen experts en canvi climàtic en totes els seus vessants, des d'observacions fins a models i projeccions futures –apunta l'experta–. Han d'estar preparats per aplicar els seus coneixements, tant en l'àmbit universitari, com en l'empresarial, governamental i tecnològic", rebla.

La gestió dels recursos forestals i dels hídrics forma part ja dels estudis de màster

Gestió de recursos i fenòmens extrems

En els darrers anys, entre l'oferta de màsters i postgraus universitaris també han anat apareixent formacions encaminades a fer una millor gestió dels recursos naturals del planeta. És el cas del Màster en Ciència i Gestió Integral de l'Aigua de la UB. "Oferim als nostres alumnes un estudi transversal de l'aigua, posant l'accent en els efectes que té el canvi ambiental sobre el cicle de l'aigua i explicant com afecta l'emergència climàtica la gestió i disponibilitat dels recursos hídrics", expliquen Joaquim Farguell i Enrique Gómez, coordinadors del màster. Alhora, el màster se centra a recalcar la importància d'obtenir recursos addicionals com l'aigua dessalada o reutilitzada. "Són recursos cada cop més importants", alerten.

Tanmateix, aquest màster no està centrat únicament a explicar les catàstrofes climàtiques, sinó també la manera com la societat es pot adaptar a la nova situació gestionant i planificant de forma adequada els recursos de què disposa. "Tot això amb la vista posada en un futur en el qual el recurs hídric disponible serà inferior a l'actual", completen. Igual que ha passat amb el Màster de Meteorologia, el Màster en Ciència i Gestió Integral de l'Aigua també ha detectat un augment de sol·licituds per cursar-lo. "Hi ha un interès creixent en aprendre i conèixer com es gestionen els recursos hídrics, com es tracten, com es depuren i com es reaprofiten", conclouen els dos coordinadors.

Per altra banda, també han sorgit màsters que permeten especialitzar-se en riscos derivats de l'emergència climàtica. És el cas del Màster Erasmus Mundus en Gestió del Risc per Inundació, coordinat per l'IHE Delft Institute for Water Education (Països Baixos) i que compta amb la participació de la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Tècnica de Dresden (Alemanya) i la Universitat de Ljubljana (Eslovènia). "La gestió integrada del risc d'inundació és un desafiament mundial", explica Allen Bateman, coordinador del màster. L'alumnat en surt amb coneixements matemàtics i físics dels fenòmens hidràulics, però també amb tot el que cal saber per elaborar estudis complexos sobre risc d'inundacions, sequeres i altres perills similars. "Cada cop faran falta més experts", avisa. 

Comunicar l'emergència climàtica

L'oferta de màsters i postgraus de les universitats catalanes també s'està adaptant per formar professionals que sàpiguen comunicar a la ciutadania l'emergència climàtica i els efectes que té sobre el planeta. Si el Màster en Meteorologia de la UB ja dedica assignatures a formar l'alumnat en aquesta direcció, hi ha altres màsters que també hi centren els esforços. Entre aquests, destaca el Màster de Comunicació Especialitzada de la UB, que compta amb un itinerari específic per als alumnes que vulguin centrar-se en la comunicació científica. Des de l'any passat, el màster ha incorporat una nova assignatura: Comunicació i Medi Ambient. "És un camp que considerem imprescindible per formar nous comunicadors especialitzats", apunta Anna Tarragó, coordinadora del màster.

Aquest curs, el Màster de Comunicació Especialitzada també ha percebut un augment d'interès per part de l'alumnat. "Hem notat un interès molt creixent en qüestions relacionades amb l'emergència climàtica, però també amb la divulgació mèdica, la bioètica, la comunicació metge-pacient i la divulgació científica en general –assegura Tarragó–. També hem vist que cada vegada més l'alumnat s'interessa per l'impacte social que tenen situacions d'emergència i crisi, i com la societat rep i processa tota aquesta informació".

stats