Microsites 14/05/2021

La matrícula d’estudiants internacionals de màster es manté tot i la pandèmia

Gairebé el 80% del talent internacional format a casa nostra s’hi queda a treballar, una xifra que va en augment. Alguns màsters han adoptat aquest curs l’estratègia Immersive Learning, que permet l’accés a l’aprenentatge des de qualsevol lloc i context

2 min
Quasi 8 de cada 10 estudiants internacionals que es formen aquí també s'hi queden a treballar

La pandèmia no ha tingut un efecte important en la matrícula de l’estudiantat estranger de màsters i postgraus. Els joves que tenien intenció d’estudiar en una universitat catalana ho han pogut fer adaptant-se, això sí, a les noves metodologies d’aprenentatge forçades pel covid-19. Segons Martí Casadesús, director de l’Agència de Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya), el descens ha sigut menor de l'esperat: “El nombre d’estudiants internacionals ha baixat menys del que pensàvem, al voltant d’un 15%, tot i que depèn molt del tipus de màster. N’hi ha que estan orientats a l’alumnat local i per tant gairebé no han percebut aquesta disminució de matrícula; d’altres, en canvi, han patit una davallada més important”.

Segons dades de la secretaria d’Universitats i Recerca, el curs 2018/19 hi havia a Catalunya més de 12.500 alumnes estrangers estudiant a la universitat. La majoria provenien d’un país europeu (48,2%), seguits dels americans (41,5%) i els asiàtics (7,9%). Per contra, van ser 9.000 els alumnes catalans que van decidir estudiar formació postobligatòria -grau, màster o postgrau- a l’estranger.

El curs passat, moment d’esclat de la pandèmia, la xifra d’estudiants internacionals va baixar en 800 alumnes i va arribar als 11.700. També van ser menys els estudiants que van marxar a fora, i van passar dels 9.000 als 8.200.

El plus de la internacionalització

Quan parlem d’internacionalització no només fem referència al fet de poder traslladar-nos a estudiar a un altre país. Avui en dia aquest fenomen s’esdevé en diferents escenaris i nivells. D’una banda, trobem els programes inclosos dins l’Erasmus Mundus, on diferents universitats s’associen, munten un programa i l’estudiant va d’un país a l’altre fent-hi parts diferenciades, amb “l’objectiu d’obrir mentalitats, adquirir un coneixement més ampli i oferir un bagatge que és extraordinari”, apunta Montserrat Oliveras, cofundadora d’Educaweb i D’EP Institut. Altres programes, menys ambiciosos i menys cars, comporten un intercanvi formatiu a l’estranger o unes pràctiques “sigui d’alguns mesos o setmanes”, afegeix.

Imatge d'una classe presencial a la UAB

Una altra modalitat d’internacionalització la trobem en els cursos que incorporen diferents idiomes -un, dos o fins a tres idiomes diferents- i que, com apunta Oliveras, “s’han multiplicat els darrers anys”. També n’hi ha que es preocupen per tenir presència d’estudiants estrangers a les aules i que ofereixen com a plus “un percentatge d’alumnat internacional obligatori perquè enriqueixi el treball global de tots els estudiants del màster”. Finalment, segons dades d’Educaweb, hi ha màsters que aposten per tenir professorat internacional, un fet que s’ofereix com un atractiu més d’aprenentatge i d’aportació d’experiències per a l’alumnat. Segons Oliveras, aquests elements haurien de tenir-se en compte i ser valorats abans de fer la tria: “Són factors que aporten un gran riquesa i no sempre es donen. Es tracta d’un criteri de tria que des d’Educaweb posaríem com un element clau”, conclou.

Internacionalització de juristes i educadors

Entre les novetats que la Universitat Abat Oliba CEU presenta per al curs vinent trobem el màster en Advocacia Internacional i la incorporació del Postgraduate Degree in Primary Years Programme dins la proposta formativa en l’àmbit dels títols d’educació. El màster en Advocacia Internacional aposta per la formació d’advocats i advocades que puguin assumir els reptes d’un món global en l’era de la digitalització. A més, presta especial atenció a l’assessoria jurídica sobre assumptes afectats per la legislació i la jurisprudència comunitàries.

La projecció internacional és també el motor del Postgraduate Degree in Primary Years Programme, un títol que compta amb el segell de l’International Baccalauretae, institució que aglutina col·legis internacionals de 150 països d’arreu del món i que suposa un aval per exercir com a professor a qualsevol d’aquests centres.

Quedar-se a treballar a Catalunya

Santiago Castiella és argentí resident a Catalunya des de fa quatre anys. Va venir al Tecnocampus Mataró-UPF per estudiar un màster en emprenedoria i innovació i té intenció de quedar-se a casa nostra a treballar i créixer professionalment. Com ell, un 78% del talent jove estranger que es forma a Catalunya s’hi queda a treballar, una dada que creix segons dades d’AQU Catalunya i que Victòria Girona, directora general d’Universitats de la Generalitat, valora de manera molt positiva: “Els màsters no només ens serveixen per formar millor el talent català, sinó també per atraure’n de l’estranger. Tenir-ne de capdavanters al món és essencial per al desenvolupament del país”, apunta.

Imatge de la seu d'EADA a Barcelona
Formar-se en un entorn internacional sense sortir de Barcelona

Els màsters internacionals d’EADA Business School ofereixen formació postuniversitària oficial, en anglès, amb una clara orientació professional nacional i internacional. L’alumnat té la possibilitat d’entrar en contacte amb líders del món empresarial, compartir experiències amb companys de 55 nacionalitats diferents, fer networking i comptar amb una titulació acreditada, a més d’un alt grau d’inserció laboral.

Durant la pandèmia el centre ha aplicat l’immersive learning, una metodologia que preveu qualsevol escenari possible i garanteix la continuïtat i la qualitat de l’aprenentatge en els formats Face2Face (online i híbrid).

El curs vinent EADA Business School ofereix més de 70 programes segons les necessitats, l’edat i l’estadi professional del candidat. Hi destaquen els programes MBA reconeguts als rànquings internacionals; els Full Time Internationals, en anglès 100% i en què el participant local pot internacionalitzar-se sense sortir de la ciutat perquè coincideix amb alumnes de fins a 55 nacionalitats diferents; els Executive Education, destinats a persones que ja són al mercat laboral i volen especialitzar-se en àrees de coneixement (management, màrqueting i vendes, recursos humans, operacions, finances o alta direcció), i els màsters online, que permeten desenvolupar les competències necessàries i imprescindibles per a l’impuls professional amb una formació de qualitat, reconeguda i en un entorn multicultural. Hi destaquen l’MBA Online EADA-UOC, màster oficial acreditat per AMBA i els EADAX, programes online de curta durada dirigits a professionals que volen adaptar-se als nous temps.

Alt grau d’inserció laboral

El 95% dels alumnes que participen en els programes internacionals d’EADA reben ofertes professionals, internacionals o locals, tres mesos després d’haver acabat els estudis. D’altra banda, l’escola ofereix el servei EADA Careers, que aposta per enfortir el vincle entre les empreses i els professionals formats a EADA. A més, s’ofereix assessorament a nous alumnes i a exalumnes amb l’objectiu d’ajudar-los en la seva carrera professional i desenvolupament laboral.

stats