Contingut patrocinat
Especials 16/06/2023

El Port Vell inicia una profunda transformació per dibuixar el port ciutadà del futur

S'invertiran més de 120 milions d’euros en un total de 19 actuacions

4 min
Render del nou edifici Mirador

El Port Vell del Port de Barcelona rebrà en els mesos vinents més de 120 milions d’euros d’inversió publicoprivada, corresponents a 19 actuacions que transformaran de manera significativa aquesta zona. Aquests 19 projectes, que s’estan duent a terme entre 2023 i 2024, modificaran la fisonomia de l’àrea més ciutadana del Port de Barcelona dotant-la de nous espais i de nous serveis per al gaudi de les persones.

Les 19 actuacions suposen una primera fase en la gran transformació que ha de viure el Port Vell en els anys vinents i estaran totes acabades abans de la data d’inauguració de la 37a Copa Amèrica de Vela, el 22 d’agost de 2024. Posteriorment, un cop acabi aquesta competició, el Port de Barcelona té previst obrir més espais del recinte portuari per a l’ús ciutadà i donar nous usos a edificacions ja existents i que ara es rehabilitaran.

Els 19 projectes que es desenvolupen en aquesta primera fase de transformació del Port Vell són la rehabilitació de l’espatller de la bocana Nord; la construcció de la rambla Nova Bocana i del nou edifici Mirador; la urbanització de les esplanades de la nova bocana; la rehabilitació dels tinglados del moll Oriental; el perllongament de l’espigó de Sant Sebastià; la remodelació de l’àrea pesquera; l’adequació de nous espais per a l’Institut de Nàutica; la demolició de Cinesa; la remodelació del Maremàgnum; la rehabilitació de l’edifici històric de Portal de la Pau; el trasllat de l’operativa dels molls de Barcelona Nord i de Drassanes al moll Adossat; el sanejament i la protecció de l’estructura metàl·lica de la Torre de Jaume I; la construcció de l’America’s Cup House - IMAX Building; la remodelació del World Trade Center Barcelona; la posada en marxa d’un servei de bus nàutic entre els molls de Drassanes i Llevant, i la reforma del Club Natació Barcelona (CNB) i de l’Aquàrium.

Per impulsar i agilitar aquesta transformació, el Port de Barcelona ha dotat la Gerència Urbanística Port Vell, dirigida des de l’1 de gener per David Pino, de noves competències en els àmbits de planificació i concessions i més recursos econòmics i humans. “Necessitem més musculatura en l’eina fonamental de gestió del Port Vell, la Gerència Urbanística. Per això, al consell d’administració del Port Vell vam informar de l’ampliació de competències i de recursos econòmics i humans necessaris per sustentar tots els projectes que desenvoluparem en aquest àmbit”, explica el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. En paral·lel, el Port de Barcelona també ha reforçat la seva Oficina de Coordinació per a la Copa Amèrica i ha procedit a integrar-la dintre de l’estructura de la Gerència Urbanística Port Vell. “Estem fent un esforç de gestió molt important en actuacions importants que estaran acabades en un temps rècord de 15 mesos”, recorda Salvadó.

L’agilitat està sent una constant en els treballs que du a terme el Port de Barcelona des que la ciutat va ser escollida seu de la Copa Amèrica 2024. L’entrega de les bases als sis equips de la competició masculina s’ha avançat als terminis previstos, i cinc d’aquests equips ja treballen en els terrenys. Es tracta de les bases de l’INEOS Britannia, l’Alinghi Red Bull Racing, el Luna Rossa Prada Pirelli, del NYYC American Magic i de l’Emirates Team New Zealand. I s’està treballant en els terrenys que ocuparà l’Orient Express Racing Team, últim equip en inscriure’s a la competició. “Aquest estiu ja tindrem la Copa Amèrica a Barcelona, amb tots els equips navegant a les nostres aigües”, garanteix David Pino, el director de la Gerència Urbanística Port Vell.

Un cop finalitzada la 37a edició de la Copa Amèrica, el Port de Barcelona continuarà treballant intensament per fer realitat la transformació en profunditat del Port Vell, amb projectes com la reforma del moll d’Espanya i l’obertura a la ciutadania dels molls de Drassanes i Barcelona Nord, que aniran acompanyades de la rehabilitació dels tinglados de Sant Bertran, on s’ubicarà el BlueTech Barcelona, un nou centre d’innovació d’economia blava que allotjarà start-ups, institucions internacionals de l’entorn marítim, centres d'innovació de grans empreses vinculades amb la logística, el transport, l'activitat portuària i centres de formació com l’Institut de Logística de Barcelona.

Tots aquests desenvolupaments contribuiran a l’impuls del Blue District, una àrea d’innovació sectorial situada majoritàriament en l’àrea del Port Vell i on ja funcionen instal·lacions com el Pier01 o la Facultat de Nàutica de Barcelona, entre d’altres, espais amb els quals el Port de Barcelona té obertes línies de col·laboració. El Port de Barcelona reivindica així, un cop més, el seu paper de port capdavanter i innovador en l’àmbit internacional.

Han acabat els treballs de prolongació de l'espigó de Sant Sebastià. Aquesta infraestructura renovada protegeix la platja de Sant Sebastià.

Espigó de Sant Sebastià

El Port de Barcelona ha finalitzat els treballs de prolongació de l’espigó de Sant Sebastià, una infraestructura que, amb la nova configuració, protegirà la platja de Sant Sebastià i evitarà que perdi sorra amb els temporals, cosa que en facilitarà l’estabilització de forma natural aprofitant les dinàmiques litorals. Les obres han tingut un cost de 6,32 milions d’euros.

Els treballs, que han durat prop d’un any i mig, han sumat a l’espigó 170 metres de longitud repartits en dos trams. Un primer tram, de 60 metres, sobresortint uns 20 centímetres del nivell del mar, és a dir, per sobre del trencant d’aigua. El segon tram, de 110 metres, està submergit a gairebé dos metres de profunditat. 

stats