Trinidad Sala: "Les línies elèctriques s’estan convertint en el motor clau per a l’impuls de la indústria a Catalunya"
Delegada de Redeia a Catalunya
Trinidad Sala exerceix el càrrec de delegada de Redeia a Catalunya des de fa poc més d’un any, però en aquest temps ha hagut d’assumir la gestió d’importants projectes molt vinculats al desenvolupament econòmic i social del país i a la transformació energètica de les principals empreses. Segons Sala, “estem impulsant l’economia catalana amb infraestructures elèctriques essencials per al futur del país”.
Què representaran per a Catalunya eixos elèctrics com el que enllaça Escatrón amb la Secuita o el que va de Penyalba als Magraners?
— El projecte Escatrón-Els Aubals-La Secuita implica la renovació total d’una antiga línia elèctrica que connectava Aragó amb el Camp de Tarragona, i aquesta renovació incorpora una ampliació de potència i la seguretat de subministrament a projectes cabdals com la descarbonització de la indústria química a Tarragona o el desenvolupament industrial de les comarques del Sud. En el cas de la Penyalba-Magraners, aquest és un eix essencial per al desenvolupament econòmic i per al creixement urbà de la ciutat de Lleida.
La indústria química de Tarragona fa temps que reclama el subministrament elèctric necessari per afrontar la seva transformació energètica i els múltiples projectes de descarbonització que tenen previstos. Hi haurà prou energia per afrontar aquest repte?
— Les inversions previstes en infraestructura elèctrica a Tarragona superen actualment els 200 milions d’euros. Al marge del que hi pugui haver en futures planificacions, els projectes actuals garanteixen l’impuls a la descarbonització de la indústria química, de la mateixa manera que ho estem fent en altres àmbits com el suport a la transformació energètica de la indústria d’automoció a Catalunya, amb la nova subestació que hem construït a Abrera o la nova subestació del Port de Barcelona, que permet l’inici de la descarbonització d’aquest espai. Estem impulsant l’economia catalana amb infraestructures elèctriques essencials per al futur del país.
En un moment en què la societat és molt més exigent i està molt més posicionada, com poden conviure la necessitat de noves infraestructures elèctriques i el rebuig social que s’associa a aquesta mena de projectes?
— Fa anys que a Redeia treballem des del diàleg permanent amb el territori i amb tots els interlocutors. Això vol dir que els projectes que desenvolupem acaben sent sempre fruit d’un ampli consens i d’escoltar totes les veus. El nostre esperit és el de ser bons veïns en cadascun dels projectes que portem a terme i, per tant, treballem des de la col·laboració i l’escolta constant del territori on som. Estem molt satisfets d’aquesta manera de fer perquè el resultat final sempre són infraestructures que beneficien directament el territori per on passen. Al final, nosaltres acabem fent les línies elèctriques i les infraestructures que ens ha demanat el mateix territori per al seu desenvolupament.
Quina inversió ha suposat per a Catalunya la planificació actual vigent?
— L’actual planificació comporta projectes a Catalunya per valor de poc més de 400 milions d’euros, la qual cosa suposa una important inversió associada majoritàriament al desenvolupament econòmic. Actualment, ja hem desenvolupat gran part dels projectes previstos com, per posar exemples concrets, la línia Mas Figueres - Palau, la línia Magraners-Espluga-Begues que estem construint, la subestació de Francolí, la subestació de Masdenverge, la subestació d’Abrera, la subestació de Cerdà i moltes altres actuacions.
Hi ha esperit de col·laboració entre les diferents administracions i Redeia en aquests projectes cabdals?
— No només hi ha col·laboració sinó que hi ha un contacte permanent. El suport de les diferents administracions és essencial per poder dur a terme aquests projectes tan cabdals per al desenvolupament del país. I això es nota. Treballem colze a colze, consensuant totes les actuacions que es fan.