Especials 18/02/2022

La responsabilitat social i la sostenibilitat, els eixos estratègics de TMB per assumir els reptes de futur

La principal empresa gestora del transport públic a l'àrea metropolitana presenta un pla per assolir una mobilitat més responsable, sostenible, equitativa i canviant

4 min
El periodista Marcos González, moderador de l'acte, la presidenta de TMB, Laia Bonet, i l'exministre Ramón Jáuregui durant la presentació del Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat

“Deu fer uns vint anys que va prendre cos la idea que l’empresa no era una finalitat en si mateixa, que no tenia com a únic objectiu obtenir beneficis, sinó que havia de tenir un projecte social perquè els seus impactes, en tots els ordres, creaven hàbitats mediambientals, socials, etc., perquè es relacionaven amb la societat. Aquesta equació entre empresa i societat es va començar a desenvolupar amb el que avui anomenem responsabilitat social empresarial”, explicava Ramon Jáuregui, exministre de la Presidència i impulsor de la responsabilitat social i sostenibilitat al Congrés dels Diputats. Ho feia durant l’acte de presentació del Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a la Fundació Joan Miró.

L’elaboració i execució d’aquest nou pla que, com afirma Gerardo Lertxundi, conseller delegat de TMB, suposa formalitzar el compromís de TMB com a empresa responsable orientada al desenvolupament sostenible de la societat, serveix per establir les bases estratègiques per assumir els reptes del futur d’una mobilitat més responsable, sostenible, equitativa i canviant, així com per oferir una fotografia periòdica sobre la contribució de TMB a la consecució de l’Agenda 2030. “TMB vol ser una empresa de mobilitat ciutadana referent al món pel seu compromís amb la sostenibilitat urbana i el medi ambient, i per la innovació i l’aplicació eficient de la tecnologia com a palanca de millora del servei, entre altres aspectes”.

L'exministre Ramón Jáuregui durant la seva intervenció en l'acte
Els detalls del pla
  • Principals eixos - Gestió responsable, ètica, transparent i pràctiques de bon govern - Servei de mobilitat, accessible, innovador i segur - Compromís amb les persones treballadores - Compromís amb la societat i les generacions futures - Protecció del medi ambient
  • Principals objectius Assolir un 65% de desplaçaments en transport públic enfront del vehicle motoritzat Arribar als 2,3 milions de viatges diaris a les xarxes de metro i bus Aconseguir una reducció anual de 17.000 tones de CO2
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi

El Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat presentat ahir està alineat amb el Pla Estratègic 2025 de TMB, els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i les metes de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. En aquest sentit, i tal com apuntava Laia Bonet, presidenta de TMB, els principals reptes recollits al pla estratègic són assolir un 65% de desplaçaments en transport públic enfront del vehicle motoritzat, arribar als 2,3 milions de viatges diaris a les xarxes de metro i bus, i aconseguir una reducció anual de 17.000 tones de CO2. A la vegada, també s’hi incorporen objectius com els de recuperar l’energia generada pels trens per estalviar costos, assolir una reducció del 6% de consum energètic al metro, i usar l’energia elèctrica de la xarxa de metro per alimentar la càrrega dels autobusos.

“En ser una empresa pública, TMB té vocació de servei públic. És una motivació que forma part de l’ADN de la pròpia empresa, dels seus propòsits. I com que no n’hi ha prou amb la teoria, TMB està convençuda que s’ha d’implantar en polítiques concretes. TMB ha d’avançar cap a la renovació de les flotes per liderar la transformació de la lluita contra el canvi climàtic a través de l’impacte de la mobilitat en el medi ambient. Apostem per l’hidrogen amb un primer autobús que ja està circulant en període de proves i al qual s’hi sumaran d’altres pròximament. Però em sembla que un dels punts amb què TMB ha de treure més pit que és amb el pes de la lletra s del pla. De nosaltres ja se n’espera la transformació de les flotes però també hem d’apostar per reforçar la vessant social del pla”, expressava Bonet. 

En aquest sentit, entre els reptes marcats hi ha l’establiment de pràctiques específiques per facilitar la contractació de dones a TMB, la promoció del talent femení intern i la implementació del protocol de prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe a les xarxes de transport públic. Laia Bonet incideix en què la sostenibilitat “ha de treballar simultàniament els factors mediambiental, social i econòmic, perquè cada canvi en un d’aquests àmbits genera impacte en la resta”.

“Volem ser una empresa que, si bé donem servei a Barcelona i a la seva àrea metropolitana, siguem referents arreu del món, com ara en la gestió. Tenim una oportunitat fonamental respecte a altres ciutats i és que gestionem de manera unificada el bus i el metro, i aviat ho farem també amb la bicicleta compartida en diferents municipis de l’àrea metropolitana. Així, optimitzem i millorem l’oferta i la informació als ciutadans, i ho hem de seguir reforçant. Volem ser referents en el compromís amb la sostenibilitat i el medi ambient, per la qualitat i eficiència, per l’optimització de recursos, per la innovació. A TMB som 8.000 treballadors i això només pot funcionar si treballem en equip i de manera coordinada”, recordava Lertxundi. El conseller delegat també apuntava a la necessitat de passar del vell paradigma que pensa les ciutats com a espais de desenvolupament econòmic, al nou paradigma, el de la mobilitat sostenible, que considera les ciutats com a espais de convivència humana en totes les seves dimensions. “Un paradigma que és equitatiu en la distribució de la riquesa, inclusiu socialment, eficient i racional en l’ús de recursos, i ètic i transparent en la manera d’actuar”. Relacionat amb aquest darrer aspecte, TMB s’ha compromès a elaborar i publicar de forma anual la memòria de sostenibilitat que reculli els impactes financers i no financers destacant les contribucions fetes al llarg del període als objectius de desenvolupament sostenible.

stats