Barça
Esports  /  Barça 08/02/2016

El Barça aterra als Estats Units per quedar-s’hi

Una expedició del club blaugrana va assistir a la Super Bowl, mentre s’ultima la posada en funcionament de l’oficina que s’obrirà aviat a Nova Yok

Rut Vilar
5 min
Els jugadors del Barça en el partit contra el United de l’estiu, al Levi’s Stadium de Santa Clara.

Nova YorkEl viatge d’una expedició de directius del Barça a Califòrnia amb motiu de la Super Bowl, disputada diumenge a Santa Clara, ha servit de preàmbul al pròxim aterratge del club blaugrana als EUA. El Barcelona treballa en l’obertura d’una oficina a Nova York “amb l’objectiu d’incrementar la presència del club en alguns països i territoris prioritaris, no només en l’àmbit comercial, sinó també des del punt de vista institucional”, explica el president, Josep Maria Bartomeu. La idea és gestionar des de Manhattan el posicionament de la marca Barça en tot el continent americà.

Enfeinat encara en la feixuga burocràcia que cal superar per establir-se als EUA, el club blaugrana confia que la seva oficina a Nova York estigui operativa en pocs mesos. En principi, funcionarà amb un nucli dur format per tres persones desplaçades des de Catalunya i un equip de professionals nord-americans, especialistes en el mercat local. Arno Trabesinger, exdirector de l’agència de màrqueting esportiu WWP, serà el director de l’oficina, mentre que Gerard Guiu, assessor a la presidència amb Sandro Rosell i ara responsable de projectes de l’àrea social, n’assumirà la part de representació institucional.

De fet, Trabesinger és un dels directius que han viatjat aquest cap de setmana a Califòrnia, en una expedició liderada pel vicepresident de màrqueting i mèdia, Manel Arroyo; el director comercial del club, Francesco Calvo, i el director de patrocini, Juli Ferrer. Amb motiu de la disputa de la Super Bowl, el Barça havia programat trobades amb possibles patrocinadors nord-americans i també la participació en convencions i conferències que es fan paral·lelament a la final de la NFL (National Football League), l’esdeveniment esportiu amb més audiència als EUA (més de 100 milions d’espectadors).

D’entrada, a Amèrica, el Barça busca patrocinadors locals o, fins i tot, marques interessades a vincular els seu nom al Camp Nou -cal recordar que un 40% dels ingressos anuals del club provenen de les activitats comercials de l’àrea de màrqueting-. Com Levi’s, que va invertir 220 milions de dòlars el 2013 per donar nom durant 30 anys a l’estadi on s’ha jugat la Super Bowl.

Esport a l’alça

Tot i que als EUA el nostre futbol queda encara lluny d’aquestes xifres, l’interès per aquest esport ha crescut clarament en els últims anys. El 2006 hi havia en tot el país 44 milions d’aficionats al futbol; 70 milions, el 2014. El 2010 les marques van gastar 265 milions de dòlars en anuncis durant les transmissions televisives de futbol; 378 milions el 2013, un 45% més. I, pel que fa als participants, el futbol és l’esport més practicat al país pels nens i nenes d’entre 6 i 12 anys. I és el segon després del bàsquet entre nanos de 13 a 17 anys.

“Gràcies a la tele i a internet el futbol és molt més fàcil de seguir que fa uns anys”, argumenta Marc Segarra, cofundador d’ISL Futbol, una empresa amb seu a Charlotte (Carolina del Nord) que treballa en l’organització de tot tipus d’esdeveniments i experiències relacionades amb l’esport rei a Europa. “Tothom sap qui és Messi i a la gent li agrada jugar i veure futbol. A més a més, amb tota la polèmica que hi ha al voltant del futbol americà i els cops al cap que reben els jugadors, els pares prefereixen que els seus fills juguin a soccer ”, afegeix Segarra.

Tres equips europeus tenen oficina als EUA: el Liverpool, propietat del nord-americà John W. Henry, amo també del diari The Boston Globe i els Red Sox de beisbol; el Roma, en mans d’un altre magnat de Boston, James Pallotta, i el Bayern Munich de Pep Guardiola, que després de dos anys a Nova York acaba de tancar un acord de patrocini amb Goodyear per 4,5 milions d’euros a l’any -el Barça rep dels seus partners premium, com La Caixa, Damm i Audi, uns 3 milions d’euros anuals per marca-. La casa de neumàtics busca obrir mercat a Alemanya, Àustria i Suïssa i per això ha apostat per sumar-se als patrocinadors globals de l’equip bavarès. “Sentíem que havíem d’augmentar ingressos en nous mercats i per això vam venir als EUA. També els nostres patrocinadors Audi, Allianz i Adidas estaven interessats que hi fóssim”, justifica Rudolf Vidal, exporter del Munic 1860 i responsable de l’oficina del Bayern a Manhattan. El Manchester City, per la seva banda, ha apostat per tenir un equip propi a la MLS.

Obertura de noves FCBEscoles

En l’aspecte social, el Barça presumeix de mantenir aliances estratègiques amb l’Unicef, amb seu a Nova York, i la Bill & Melinda Gates Foundation, amb seu a Seattle. També col·labora amb projectes a Miami de la Fundación Pies Descalzos. I a Sud-amèrica i Centreamèrica treballa amb el Banco Interamericano de Desarrollo, la Fundación Rafa Márquez (Mèxic), l’Instituto Projeto Neymar Jr. (Brasil) i les fundacions d’Edmilson i Leo Messi (Argentina).

A més a més, hi ha sis penyes oficials als EUA (Nova York, Miami, Chicago, Washington i San Francisco) i una FCBEscola a Florida. En aquesta línia, el club té previst obrir aviat una FCBEscola en diversos punts del país. Més enllà de Florida, cada vegada hi ha més estats on la pràctica del futbol agafa força, com Carolina del Nord, Carolina del Sud, Virgínia, Washington DC, Ohio, Kentucky, Missouri, Indianapolis i Tennessee. En tots, l’empresa ISL hi organitza activitats, la majoria relacionades amb el Barça.

“Ens definim com una via d’accés del soccer americà al soccer europeu i viceversa”, exposa Marc Segarra. I prossegueix: “Vam començar fent activitats amb el Cornellà, portant nanos d’aquí a entrenar-se allà temporalment, i ara ja organitzem 10 campus en diferents estats i aquest any hem viatjat amb més de 450 nens i nenes a Barcelona per participar en clinics amb la FCBEscola”. A ISL, nascuda d’un projecte universitari de Marc Segarra i Àlex Isern i finançada per un inversor nord-americà, hi treballen setze persones, la majoria, catalans.

“Crec que ara sí que és el moment del futbol als EUA. Però per fer el gran salt és imprescindible que el seu soccer creixi. Cal que els jugadors nord-americans vegin que es pot viure d’això i també que arribin jugadors joves de fora”, resumeix Segarra.

ISL també col·labora amb l’Agrupació Barça Jugadors, que està formant exfutbolistes blaugrana per enviar-los als EUA “a entrenar, fer xerrades d’orientació, transmetre els valors del Barcelona i participar en clinics, conferències i esdeveniments d’empreses”, assegura el president Ramon Alfonseda, que fa pocs dies va viatjar fins a Baltimore per promocionar el projecte en la trobada anual de l’Associació d’Entrenadors dels EUA (NSCAA).

De fet, també Joan Vilà, responsable del departament de metodologia de l’entrenament del club, va viatjar fins a Baltimore per explicar-hi el model Barça. Com Juanjo Rovira, director del MIC, que ultimava els detalls de la participació d’equips nord-americans al prestigiós torneig gironí mentre alguns entrenadors catalans buscaven feina en colleges o acadèmies. Com la DV7 Soccer Academy que obrirà pròximament David Villa sota la direcció del tarragoní Josep Gumbau.

stats