Barça
Esports Barça 02/03/2023

El Barça negocia un viatge als antípodes per tapar el forat econòmic

El club estudia un altre amistós a Austràlia, una nova gira nord-americana de la mà de Socios.com i petits patrocinadors a despit del cas Negreira

4 min
El vicepresident econòmic del Barça, Eduard Romeu.

BarcelonaL’eliminació del Barça a l’Europa League, relativitzada des del punt de vista esportiu, és un altre cop dur econòmic per a l’entitat blaugrana. La junta de Joan Laporta va pressupostar 20,2 milions d’euros de guanys a Europa preveient que l’equip de Xavi Hernández arribaria, com a mínim, als quarts de final de la Champions. Així, un cop eliminat d’aquesta competició a la fase de grups, l’esperança era avançar les màximes rondes possibles a l’Europa League. Conquerir-la hauria suposat un premi de 14,4 milions d’euros. Però després de la derrota a Old Trafford davant del Manchester United el Barça es quedarà molt lluny d’aquestes xifres i s’haurà de conformar amb 6,5 milions per les seves dues victòries davant el Viktoria Pilsen i l’empat amb l’Inter de Milà. És a dir, el club blaugrana ingressarà 13,7 milions menys dels pressuposats.

“I quedar eliminat no només implica aquesta pèrdua d’ingressos per part de la UEFA. També deixes d’ingressar per tres partides més: la venda d’entrades, la pèrdua dels bonus dels patrocinadors i la pèrdua de les vendes en marxandatge els dies de partit i els posteriors”, explica a l’ARA una font propera a Laporta.

Tenint en compte això, el Barça busca solucions per revertir la situació, i les dues vies d’ingressos que veu més factibles són la celebració de partits en territoris llunyans i la recerca de nous patrocinadors. En aquest sentit, aquest diari ha pogut saber que el Barça ha rebut diverses ofertes per jugar amistosos abans que es tanqui l’exercici econòmic 2022-2023 el 30 de juny.

La que més interessa, perquè és la més abundosa econòmicament, és una proposta procedent d’Austràlia per jugar-hi una vegada finalitzi la temporada actual. És a dir, que es repetiria l’operació de l’any passat. El Barça va jugar el 25 de maig del 2022 un amistós a Sydney pel qual es va emportar al voltant de 5 milions d’euros. I no es descarta que es pugui jugar algun altre amistós abans que s'acabi el curs tenint en compte que, excepte per l’eliminatòria de semifinals de la Copa del Rei, ara el Barça tindrà lliures les dates entre setmana.

Gira pels Estats Units

Després vindrà un estiu en què els jugadors podran tenir unes vacances relaxades perquè no hi haurà ni Mundial, ni Eurocopa, ni Copa Amèrica, ni Jocs Olímpics. I, quan tornin, hauran d’afrontar una pretemporada per a la qual el club, segons ha pogut saber aquest diari, ja té molt avançades les negociacions per tornar a fer una gira pels Estats Units com la de la pretemporada del curs actual.

El 2022 es va jugar a Miami, Las Vegas, Dallas i Nova York. La previsió per a l’estiu del 2023 és repetir Nova York i visitar una ciutat californiana. Les altres dues parades encara s’han de concretar. Més enllà del Barça, qui està insistint molt perquè aquesta gira nord-americana sigui una realitat és l’empresa Socios.com, que posseeix el 24,5% de Barça Studios després d’invertir-hi 100 milions. Va ser una de les palanques que va permetre afrontar fitxatges en el passat mercat estiuenc.  

El perill dels patrocinadors petits

Mentrestant, el Barça treballa en una altra via, la comercial, que el club va anunciar fa mesos que superaria la xifra històrica dels 200 milions d’ingressos aquest curs. El problema és que, arribats al març, la junta i el departament comercial liderat per Sergi Ricart encara no han aconseguit tancar el principal actiu que queda lliure, la màniga esquerra de la samarreta de joc del primer equip masculí. Una vegada descartades les ofertes procedents del món de les criptomonedes, l’entitat blaugrana encara no ha arribat a un acord amb cap empresa puntera que satisfaci les seves aspiracions econòmiques: entre 15 i 20 milions d’euros. 

L'alternativa és tancar patrocinis regionals amb empreses de menys entitat per anar sumant ingressos d’entre 300.000 i 2 milions anuals. Alguns dels últims acords han estat amb el canal de televisió Afizzionados, la marca de cromos Daka, el club de viatges per subscripció Travel + Leisure GO i la marca d’alimentació sense gluten ZENB. Aquesta recerca de patrocinadors s’està fent sobretot mitjançant agències externes que fan d’intermediàries entre el club i l’empresa.

“L’estratègia d’anar sumant petits patrocinadors provoca que la teva marca perdi valor”, explica a aquest diari una font propera al departament comercial del Barça. “Aquests acords permeten que les empreses patrocinadores bàsicament puguin utilitzar el teu escut. Però quins actius els ofereixes si ja estan tots gairebé ocupats? –es pregunta–. A més, tu com a club has de tenir relació amb aquests patrocinadors i viatjar per conversar amb els seus responsables en persona. Si en tens tants no ho pots fer com pertocaria i després els patrocinadors se senten molestos”, afegeix. 

D’altra banda, aquesta cerca d'espònsors s’ha complicat amb l’esclat del cas Negreira. “Això comporta que els patrocinadors et collin més en les negociacions i que alguns que estan entre el sí i el no finalment es decantin pel no”. De totes maneres, considera que la situació encara no és tan greu "com perquè marxi cap patrocinador amb el qual el club ja té contracte”. En canvi, Danone North America va rescindir el 2021 el patrocini regional que tenia amb el Barça als Estats Units després de la detenció de l’expresident Bartomeu l’1 de març d’aquell any a conseqüència del Barçagate. 

stats