Barça

El que el Barça no explica sobre les obres del Camp Nou

L'ARA detalla els "imponderables" que s'ha trobat l'entitat blaugrana i actualitza l'estat d'una reforma que porta sis mesos de retard

Estat de les obres de remodelació del Camp Nou el gener del 2025. MANOLO GARCÍA
26/01/2025
4 min

BarcelonaUna de les peculiaritats de la reforma del Camp Nou és que es volia retre homenatge al primer Camp Nou. En l'elaboració del projecte hi destacava la construcció d'una tercera graderia majestuosa, una coberta per a tots els aficionats i el compromís de modernitzar tots i cadascun dels racons de l'estadi pel que fa a comoditat i serveis. Però això era compatible amb picar l'ullet a l'obra de Francesc Mitjans, inaugurada el 1957. Quan la junta actual va decidir tirar a terra la tercera graderia per fer-la nova, va justificar entre altres qüestions que el formigó de l'estructura erigida sota la presidència de Josep Lluís Núñez el 1982 estava en pitjors condicions que l'original. Però així que van començar les obres van comprovar que no era ben bé així. Per tant, no hi havia més remei que corregir aquests defectes i posteriorment pintar l'interior de la primera i de la segona graderia de color gris per dissimular les nombroses reparacions.

Aquest ha estat un dels molts "imponderables" –en paraules del president Joan Laporta– que s'han trobat els responsables de l'Espai Barça durant la remodelació, i que han provocat un retard d'almenys sis mesos en la reobertura del recinte. S'havia dit inicialment que estaria acabat el novembre del 2024, però la darrera previsió és que no es pugui tornar a jugar al Camp Nou fins al maig, coincidint amb el clàssic contra el Reial Madrid. Això, si no hi ha cap més contratemps. El gran problema és que BSM –l'empresa que gestiona els equipaments de l'Anella Olímpica– va llogar l'Estadi Olímpic per al mes de maig, perquè tenien coll avall que el Barça ja n'hauria marxat. A hores d'ara no saben si podran acollir el concert dels Rolling Stones, que volien iniciar la gira europea a Barcelona, o si l'hauran de cancel·lar. Malgrat que s'ha especulat amb buscar un estadi alternatiu, des del Barça asseguren que o juguen a Montjuïc o juguen al Camp Nou. No hi ha una tercera via.

Els endarreriments es produeixen des del principi de la reforma

Els problemes, com va explicar la vicepresidenta Elena Fort en una entrevista a RAC1, van començar ben al principi de les obres perquè va costar trobar mà d'obra i perquè l'Ajuntament va limitar l'horari de construcció per les molèsties –soroll i, sobretot, pols– que s'ocasionaven als veïns. Després s'hi afegirien més inconvenients. A banda de fer més actuacions de les previstes a la primera i segona graderies, molts dels obrers venien de fora de la Unió Europea i van tenir dificultats amb els permisos. Es va descobrir una línia elèctrica que no constava a cap dels plànols que havien estudiat i van tenir problemes amb l'acer de l'estructura de la tercera graderia perquè una de les empreses distribuïdores va fer fallida i es va haver de comprar el material a un altre lloc. A l'octubre, l'Ajuntament va acceptar la petició del Barça per poder treballar les 24 hores del dia en treballs d'interior, ja que no molestaven ningú. Es va avançar molt, tot i que no prou ràpid per reobrir l'estadi segons les previsions inicials. A més, no es va treballar del 20 de desembre al 8 de gener per descans del personal, segons marca el conveni del sector. I tot plegat, pendents d'obtenir els permisos de reobertura per part del Consistori i dels Bombers, que no es podran tramitar fins a l'últim moment.

Quan serà el moment? Les fonts consultades veuen probable tenir-ho tot a punt per tornar al maig, amb una capacitat inicial de 62.000 espectadors. La primera i la segona graderia estan força avançades, però els operaris que treballen sobre el terreny calculen que encara falten un parell de mesos per tenir-les a punt del tot. A l'exterior ja s'han instal·lat nombrosos seients, mentre que a l'interior s'hi estan fent tasques d'impermeabilització i acabant de muntar els lavabos. Al terreny de joc, on ja s'està començant a enretirar material, s'hi està instal·lant el drenatge, pas previ a poder-hi plantar la gespa. Graderies i gespa, conjuntament amb la logística per a les realitzacions televisives, la il·luminació i el VAR, són imprescindibles per tornar-hi a disputar partits. Ara bé, les mateixes fonts dubten que realment surti a compte corre tant abans de l'estiu, perquè seran només dos partits de Lliga i una hipotètica semifinal de Champions. Plantar la gespa híbrida costa uns 600.000 euros i a l'estiu s'haurà de replantar, ja que les obres la faran malbé. De fet, si no fos pel concert de Montjuïc al maig, no hi hauria aquest debat i s'hauria optat directament per acabar la temporada al Lluís Companys.

Imatge virtual del nou Camp Nou.

Altres parts de l'obra compatibles amb el futbol

Les altres parts de la reforma trigaran uns quants mesos de més, tot i que són compatibles amb els partits de futbol. Per exemple, finalitzar la tercera graderia. De moment s'ha arribat al nivell de la segona graderia i s'estan revestint els d'acer amb formigó. Tot i que calen entre sis i set mesos per enllestir-la del tot, els operaris prioritzaran acabar d'erigir l'estructura metàl·lica, ja que és necessària per muntar la roda exterior de la coberta abans de l'estiu. Quan estigui feta, es podrà muntar la roda interior, que necessita entre tres i quatre mesos des que entra al camp per peces fins que arriba a la seva posició –motiu pel qual el Barça sol·licitarà jugar els tres primers partits de la temporada vinent a domicili–. En aquest pas s'han de retirar bona part dels seients, ja que els cables d'acer que serveixen per alçar-la, que fan més de 10 centímetres de gruix, descansen sobre la graderia a l'espera de ser tensats. Un cop a lloc, es treballarà durant la temporada vinent per cobrir aquesta roda de bicicleta i aixoplugar els espectadors en cas de pluja.

A curt termini, la bona notícia és que l'estructura de formigó armat del costat de l'estadi s'està acabant i això permetrà apilar el material, que fins ara era un inconvenient i alentia les tasques de reforma. D'altra banda, l'entorn de l'estadi necessita uns cinc mesos per estar acabat, tot i que després caldrà fer-ne la pavimentació. De la mateixa manera que l'aparcament no estarà disponible completament fins a l'any que ve. El Barça sosté que el 2026 s'hauran acabat les obres, tot i que no serà ben bé així. L'estadi estarà majoritàriament enllestit, però els operaris creuen que continuaran fent tasques menors i acabats fins al 2027.

stats