Barça

Nova fugida endavant de Laporta amb Barça Studios per inscriure fitxatges

El club blaugrana revendrà una part d'aquest actiu a canvi d'ingressar uns 60 milions d'euros immediatament

4 min
Joan Laporta pren la paraula durant la presentació d’Iñigo Martínez, dijous a la Ciutat Esportiva Joan Gamper.

BarcelonaEl Barça està molt a prop d'anunciar un acord que li permetrà inscriure a la Lliga els jugadors que tenia pendents i així poder afrontar amb més tranquil·litat la pretemporada i el mercat de fitxatges de l'estiu. Els futbolistes afavorits per aquest moviment seran els renovats Ronald Araujo, Gavi, Marcos Alonso, Sergi Roberto, Iñaki Peña i Alejandro Balde (aquest últim passarà a tenir fitxa del primer equip) i els tres nous fitxatges: Íñigo Martínez, Gündogan i Oriol Romeu. A més, l'operació podria ajudar a fer que el club pugui realitzar més incorporacions abans que es tanqui el mercat.

El club presidit per Joan Laporta farà ús d'una nova palanca després de vendre l'estiu passat el 25% dels seus drets televisius per als pròxims 25 anys a Sixth Street i el 49% de Barça Studios pel mateix període de temps a Socios.com i Orpheus Media, societat gestionada per l'empresari Jaume Roures. Aleshores, aquests moviments van permetre incorporar jugadors com Robert Lewandowski, Raphinha o Jules Koundé.

Precisament, ara el Barça ha arribat a un acord amb Socios.com i Orpheus Media per recomprar i revendre el 16% (un 8% de cada empresa) d'aquest 49% (el màxim que l'assemblea va donar permís), que li suposarà uns 60 milions d'euros ingressats immediatament procedents d'un fons d'inversió alemany, segons va avançar El Confidencial. Fa un any, l'acord amb aquestes dues empreses va comportar 200 milions en total per als comptes del Barça, reflectits com a ingressos financers. Però alguns mitjans han informat recentment que els pagaments a l'entitat blaugrana per part d'aquestes dues empreses s'haurien endarrerit i això hauria generat problemes al club presidit per Laporta a l'hora d'inscriure jugadors, perquè la Lliga li hauria retingut les inscripcions a causa de no poder assegurar el compliment del pla de viabilitat.

Esquiva el canvi de normativa de la Lliga

De totes maneres, tant una empresa com l'altra han assegurat que no és així. "Estem seguint el calendari de pagaments que ha estat acordat amb el Barça", expliquen a l'ARA fonts de Socios.com. Per la seva part, Orpheus Media recentment va emetre un comunicat en què deia que "l'empresa està al corrent de les seves obligacions amb el Barça i, per tant, no ha incomplert cap dels compromisos adquirits amb la compra d'una participació de Barça Studios".

D'altra banda, l'acord amb el fons alemany esquivarà el canvi de normativa que la Lliga va portar a terme durant el curs passat per limitar les palanques per fitxar. Com que es tracta d'una nova via de negoci que el club ha creat (dedicada al multivers, la web 3 i els NFT), el Barça podrà utilitzar el 100% de l'ingrés en el que consideri convenient. En canvi, si s'hagués tractat d'un actiu tradicional, només n'hauria pogut utilitzar un 5% per renovar jugadors o fitxar-ne.

Un mal negoci

Però, experts en l'economia del club blaugrana, com el financer Marc Ciria, opinen que l'operació no és tan beneficiosa pel Barça com pot semblar a simple vista. El president executiu de Diagonal Asset Management va dir en un fil de Twitter que amb aquesta maniobra "el club perd un 8% de la valoració inicial" de Barça Studios i que el fons alemany paga "els 60 milions d'euros que havien de pagar els socis actuals (Socios.com i Orpheus Media) per poder inscriure, però amb una valoració inferior". Així, Ciria conclou que "és un mal negoci pel Barça que permet inscriure i res més".

A falta de saber les xifres oficials de l'operació, la pèrdua de la valoració inicial de Barça Studios seria del voltant del 8%. Aquest percentatge surt d'una regla de tres: si la venda inicial del 49% de Barça Studios va ser de 200 milions d'euros, això comporta que el 100% de Barça Studios l'any passat es va valorar en 408 milions. Per tant, el valor del 16% que ara es revendrà hauria de ser de 65 milions d'euros. Però la informació d'El Confidencial assegura que la revenda es farà per uns 60 milions. Si això es confirma, la valoració del 100% de Barça Studios ara seria de 375 milions i el club perdria 5 milions en l'exercici 2023-2024 a causa de la diferència entre la recompra realitzada per 65 milions i la revenda efectuada per 60.

La maniobra es va plantejar primer amb Barça TV

El Barça fa temps que dona voltes a la possibilitat de tornar a aprofitar Barça Studios com una palanca. De fet, com va publicar l'ARA al febrer, aquest moviment de percentatges prèviament s'havia estudiat per fer-lo amb l'entrada de Barça TV en aquest actiu. Així, es podria haver assegurat la continuïtat de la televisió del club (que finalment va deixar d'emetre el 30 de juny amb 94 treballadors acomiadats) i l'obtenció de nous ingressos malgrat la nova normativa de la Lliga. El mateix Laporta, en una entrevista a principis de gener a SER Catalunya, va posar l’exemple de la venda “de continguts de Barça TV” com una possible palanca.

La maniobra, en principi, hauria incrementat el valor total de Barça Studios i, per tant, el 49% que fins ara sumaven Orpheus Media i Socios.com hauria disminuït respecte al total. Com que la junta de Laporta té el permís dels socis per vendre fins al 49%, l’entrada de Barça TV al calaix de sastre audiovisual hauria permès la venda d’un percentatge extra a un tercer. A més, l'absorció de la televisió del club, probablement la Lliga l'hauria considerada una nova via de negoci perquè comportava pèrdues. És a dir, que el Barça hauria pogut utilitzar el 100% de l'ingrés per renovar i fitxar jugadors, si així ho hagués volgut. Però, finalment, aquesta operació es va descartar i Laporta va decidir tancar la televisió blaugrana una vegada va finalitzar el contracte amb Telefónica.

BLM, descartada com a palanca

La intenció inicial de la junta de Laporta era utilitzar Barcelona Licensing & Merchandising (BLM), el marxandatge blaugrana, com a palanca aquest estiu. El vicepresident econòmic Eduard Romeu fins i tot ho va expressar públicament en alguna roda de premsa. Però el canvi de normativa de la Lliga va capgirar els plans. Com que BLM es considera un ingrés ordinari del Barça, la junta presidida per Joan Laporta només hauria pogut utilitzar un 5% del total ingressat per renovar o fitxar jugadors.

stats