Barça
Esports  /  Barça 29/12/2021

El relleu de Rakuten: el Barça valora dues ofertes d'empreses del món tecnològic

El sector de les criptomonedes també està interessat en la samarreta blaugrana, però no genera consens al club

3 min
Nico celebrant un gol davant l'Elx

BarcelonaEl Barça continua treballant per trobar el que serà el patrocinador principal de la samarreta a partir de l’1 de juliol del 2022, data en què s'acabarà el vincle amb la multinacional japonesa Rakuten. Segons ha pogut saber l’ARA de fonts coneixedores de les negociacions, l’objectiu que s’ha marcat la junta directiva de Joan Laporta és que el relleu de Rakuten sigui una marca tecnològica global de primer nivell alineada amb els "valors del club" i que no generi conflictes ètics amb el nou article dels estatuts, que es va aprovar en l’assemblea de compromissaris de l'octubre passat. L'article diu que el Barça es compromet a actuar d'acord amb la Declaració Universal dels Drets Humans. En aquest sentit, sobre la taula del CEO Ferran Reverter hi ha dues ofertes que encaixarien. El director general blaugrana és qui s’està involucrant en les negociacions juntament amb el directiu Juli Guiu.  

La intenció del Barça, que és conscient de la conjuntura econòmica global i del fet que ara mateix el club no passa pel seu millor moment esportiu, és assolir un acord basat en variables per objectius i que requerirà una participació molt més activa dels futbolistes en el patrocini respecte a la que han tingut amb Rakuten. Dit d'una altra manera, fins ara les condicions les marcava el Barça i de cara al futur les posarà la marca patrocinadora, que buscarà acostar-se a la base de 400 milions de seguidors culers que hi ha repartits per tot el món per tal que li surti rendible l'aposta econòmica. Ara mateix, el Barça només està cobrant 30 milions d’euros més variables de Rakuten, que està decebuda per la poca ajuda del club a l’hora de complir els objectius després de la renovació a la baixa de l'estiu passat. Anteriorment, des del 2017, l’entitat blaugrana cobrava 55 milions més variables per temporada.

El negoci de les criptomonedes

Les ofertes d'empreses tecnològiques de primer nivell no són les úniques que valora el Barça ara com ara. Sobre la taula també n’hi ha una d’una empresa de criptomonedes, un sector de patrocinis capacitat per oferir al club 70 milions d’euros anuals. Però al club blaugrana no tothom veu amb bons ulls lluir a la samarreta publicitat d’un sector que consideren controvertit i que està entrant amb molta força en el món del futbol, sobretot després que a països com Espanya s’hagi prohibit la publicitat de les cases d’apostes. De fet, aquesta relació de les criptomonedes amb l’esport rei ja està generant conflictes. Aquest desembre, l’Advertising Standards Authority (ASA), agència que supervisa la publicitat al Regne Unit, ha prohibit uns anuncis que promocionen els fan tokens de l’Arsenal perquè no s’hi destacaven els perills que suposa la inversió en criptomonedes i també perquè s’aprofitava de la inexperiència dels consumidors en matèria de criptoactius. El Barça només apostaria per aquesta tercera via de patrocini de la samarreta si a finals de gener haguessin fallat les seves dues primeres opcions. 

Curiosament, l’empresa afectada en el cas de l’Arsenal és Chiliz, que és patrocinador global del Barça i l’encarregada dels fan tokens del Barça des del febrer del 2021. Segons va informar Mundo Deportivo a principis de novembre, hi havia una negociació pràcticament tancada amb Chiliz per aparèixer també a la màniga esquerra de la samarreta del primer equip (ara sense publicitat) a canvi de 9 milions d’euros fins al 30 de juny de 2022, en un acord ampliable més temporades. De moment, però, el tracte no s’ha fet oficial i, segons ha pogut saber l’ARA, el club s’ha fet enrere. Un altre problema que té el Barça és que encara no ha aconseguit un substitut per a Beko com a patrocinador de la roba d’entrenament. El contracte amb la marca d’electrodomèstics finalitza el 30 de juny i la multinacional turca no està disposada a seguir. 

Descartada l’oferta d’un fons d’inversió àrab

D’altra banda, segons fonts de les negociacions, el club ha descartat durant els últims mesos 100 milions anuals de patrocini procedents d’un fons d’inversió propietat del govern saudita, una oferta que havia revelat el Què t’hi jugues de SER Catalunya a principis de novembre. El club considera que no concorda amb els valors del Barça ni amb la defensa de la Declaració Universal dels Drets Humans. Mentrestant, Nike espera que el club blaugrana l’informi de quin serà el nou patrocinador principal de la samarreta per a la temporada 2022-2023. La data límit que havia posat la multinacional nord-americana era l'octubre passat. Això pot comportar una penalització econòmica per al Barça si les dues entitats no arriben a un acord per evitar-ho.

stats