Bàsquet -NBA

Vandana Balachandar: "La NBA continua superant obstacles per ser líder en temes d'inclusió"

i
Àlex Gozalbo
6 min
Vandana Balachandar, vicepresidenta de Global Partnerships de la NBA a la regió d'Europa i Orient Mitjà

BarcelonaVandana Balachandar, vicepresidenta de Global Partnerships de la NBA a la regió d'Europa i Orient Mitjà (EME), és una de les veus clau per entendre la projecció internacional de la millor lliga de bàsquet del món. L'executiva analitza per a l'ARA els principals reptes d'una àrea en constant evolució.

Quines responsabilitats té a la NBA?

— Tinc la seu a l’oficina de la NBA a Londres i dirigeixo la divisió Global Partnerships per a la regió d’Europa i Orient Mitjà. Soc responsable del nostre negoci comercial a través de les diferents àrees de màrqueting. Dirigeixo un equip que gestiona el desenvolupament de negocis, el comerç electrònic, la concessió de llicències, el comerç minorista i les col·laboracions i patrocinis de màrqueting.

Expliqui'ns els objectius principals de la seva àrea.

— Els aficionats són el nostre eix principal. Fer que la NBA sigui més accessible per als aficionats condiciona tot el que fem i totes les associacions en què entrem. Això es concreta de moltes maneres. Pot ser a través de la signatura d’una associació amb el minorista de roba Bershka per portar roba de la marca NBA a homes i dones de tot Europa o treballant amb socis com Endesa per oferir contingut i espectacles personalitzats. Naturalment, com a divisió comercial, el meu equip se centra en generar ingressos per a l’empresa, tot i que continua sent clau col·laborar amb socis afins per desenvolupar relats autèntics i idees innovadores per connectar amb els fans.

Com afecta la pandèmia el seu sector?

— Tot i els desafiaments que presenta la pandèmia, hem treballat de bracet amb els nostres socis per implicar-nos amb els fans que estan a casa a través d'activacions creatives, creant solucions i noves oportunitats per ajudar a complir les obligacions que tenim amb els nostres socis en aquests moments tan incerts i extraordinaris. Hem pivotat molt aquest últim any, i hem aportat esdeveniments i activacions als fans de manera virtual. Els exemples inclouen clínics per a entrenadors, que normalment es fan de manera presencial, que vam organitzar en associació amb OWQLO i Gatorade. El setembre de 2020 vam posar en marxa una campanya a Itàlia per proporcionar cistelles de bàsquet als aficionats perquè poguessin jugar i mantenir-se actius mentre seguien complint les directrius locals de seguretat i salut relacionades amb la pandèmia. Sky Sport, Tissot i UBI Banca es van unir a Gatorade com a socis de màrqueting de la campanya, i la van promoure encara més per donar suport a les comunitats locals. A més, vam organitzar els NBA 2K Sundays amb Thibault Courtois, en què el porter del Reial Madrid jugava a NBA 2K21 contra diversos oponents famosos, replicant els nostres enfrontaments programats per als NBA Sundays i reproduint-lo a través d'un canal de Twitch. Aquests són només alguns dels molts exemples de com ens vam acostar als nostres excel·lents socis. Vam haver de ser creatius a causa de la pandèmia. I estic entusiasmada amb la possibilitat que aquests conceptes continuïn vius fins i tot quan aquesta pandèmia hagi quedat enrere.

Vandana Balachandar i Rip Hamilton durant un acte promocional a Doha.

Quina importància té Europa en el mercat estratègic de la NBA?

— Europa és una regió estratègica clau per a la NBA, amb una forta història i tradició, aficionats apassionats i socis compromesos. Fer créixer el bàsquet a Europa i a tot el món ha estat una de les nostres principals prioritats com a lliga durant dècades, i seguirà sent així. Ens comprometem a identificar noves oportunitats per arribar als fans a través d’associacions innovadores i a utilitzar la tecnologia per acostar-los al joc. Tenim una estratègia de tres eixos per fer créixer el bàsquet a Europa. El desenvolupament del bàsquet base és un dels nostres pilars clau i tenim més de 80 lligues del nostre programa Jr. NBA. El segon focus és acostar la NBA als fans d’Europa a través de partits en directe i esdeveniments interactius. Tot i que els esdeveniments físics, òbviament, han estat un repte durant la pandèmia, planegem continuar organitzant partits i esdeveniments internacionals quan sigui segur per a tots els implicats. A més, estem treballant amb els nostres socis per provar iniciatives digitals i virtuals. En tercer lloc, volem fer que el bàsquet sigui més accessible i oferim contingut localitzat als fans. La temporada 2020-21 la NBA està arribant als aficionats de 215 països en més de 50 idiomes als seus televisors, ordinadors, telèfons mòbils i tauletes. La xifra inclou 47 països i 36 idiomes només a Europa.

Ha estat una temporada històrica després del debut de Becky Hammon com a primera entrenador de la història de la NBA i el primer partit amb dues àrbitres. Quin és el següent pas per a la lliga des d'una perspectiva de gènere?

— La NBA continua superant obstacles per ser líder en temes d'inclusió. Creiem que això és essencial per a l’èxit futur. Em recorda un parell de moments històrics d’aquesta temporada: hem tingut sis àrbitres dones i això és un rècord en l'esport masculí professional. També hi ha Kelly Krauskopf com a primera ajudant d'un general manager de la història de la NBA i Michele Roberts, que es va convertir en la primera dona en dirigir un sindicat esportiu professional nord-americà quan va assumir el timó de la NBAPA. Encara hi ha feina per fer, però la nostra organització ha demostrat que el seu compromís és continuar impulsant aquest front i esforçar-se per ser un líder en diversitat i inclusió.

No veig gaires dones executives que treballin en llocs importants en altres organitzacions. Per què? Com es pot avançar?

— No estic segura que això sigui del tot cert, ja que hi ha algunes dones executives en altres organitzacions. Per exemple, el 2020, el nombre de dones CEO de les empreses Fortune 500 va assolir un nou màxim, amb 37 dones que ocupaven els primers llocs entre les 500 empreses més grans d’Amèrica. Tot i que es tracta d’un nou rècord, això significa que les dones només ocupen el 7,4% d’aquestes posicions. Puntualitzat això, sé que definitivament podem fer-ho millor i que ho necessitem per continuar millorant. La bona notícia és que mai com fins ara s’havia reconegut amb tanta claredat que la diversitat en el lloc de treball en matèria de gènere i raça és fonamental per a l’èxit de qualsevol organització. Les diferents perspectives, antecedents i habilitats contribueixen al creixement i l’èxit de qualsevol organització.

Quina importància té la igualtat de gènere a la NBA?

— La NBA sosté que la diversitat i la inclusió són essencials per al futur èxit del nostre esport i, des de la temporada passada, més del 40% de les posicions professionals de la lliga estan ocupades per dones. La NBA és la lliga esportiva masculina més diversa pel que fa al gènere. El nostre objectiu és que el bàsquet i els negocis de la NBA siguin sinònims dels principis d’inclusió. Per tant, la igualtat de gènere és extremadament important per a la NBA. ¿Les generacions futures tindran un camí més fàcil cap a posicions de lideratge? Soc optimista en aquest sentit. S’ha avançat durant la meva trajectòria esportiva de més de vint anys, i les coses només milloren cada dia que passa.

Tenen estratègies específiques per atraure públic femení?

— La veritat és que a la nostra àrea ja tenim un seguiment encoratjador entre les dones. De fet, acabem de rebre alguns estudis sobre aficionats joves a Espanya que demostraven que les noies representen el 43% de la nostra base de fans juvenils. Continuem treballant amb marques semblants que creuen en la interacció amb les dones i la promoció de l’esport femení. A més, a través dels nostres programes Jr. NBA pretenem atraure i desenvolupar esportistes joves.

Quina importància estratègica té la WNBA?

— La WNBA és important per continuar mostrant a les joves i als atletes que el treball dur compensa i que, ja sigui un nen o una nena, hi ha un camí per convertir-se en un atleta professional. L’interès per la WNBA creix i continuem avaluant les oportunitats per acostar el joc als aficionats de la regió. El 24 d'abril de 1996, la junta de govern de la NBA va aprovar la creació de la WNBA. Des de llavors, la WNBA ha acollit el millor talent de bàsquet femení del món i estaré orgullosa de celebrar el 2021 la 25a temporada de la lliga.

stats