Estils 17/11/2015

Consumisme i solidaritat, cara a cara abans de Nadal

2.000 comerços s'adhereixen al Black Friday, mentre 60 entitats socials se sumen al Giving Tuesday, un dia per donar

Thais Gutierrez
2 min
El Nadal és una època de molt consumisme / MANOLO GARCIA

BARCELONALes setmanes prèvies al Nadal es donen dos fenòmens: les compres compulsives i l'augment de l'esperit solidari.

Aprofitant el primer fenomen, el consumisme exacerbat, ja fa anys que als Estats Units se celebra el Black Friday, un dia de compres compulsives i massives que té lloc el quart divendres de novembre, just després del Dia d'Acció de Gràcies, i que dóna el tret de sortida a la campanya de Nadal amb importants rebaixes a totes les botigues i centres comercials.

A Catalunya, aquesta tradició lluita per imposar-se, i de mica en mica s'ha anat fent un forat. Enguany, la cita serà de dos dies: divendres 27 i dissabte 28 de novembre, i segons han dit els seus impulsors a Europa Press, vol "revolucionar el comerç de proximitat i dinamitzar-ne les vendes amb descomptes exclusius". La fórmula va arribar a la capital catalana l'any passat i aquest 2015 ja té 2.000 adherits, respecte dels 400 de l'any passat, de tots els sectors: moda, restauració, farmàcies, perruqueries, gimnasos i hotels. És la segona vegada que aquest esdeveniment, promogut per l'agència de comunicació Cromek System, se celebra a Barcelona, però des del 2005 als Estats Units l'últim divendres de novembre s'ha erigit com el dia de més moviment comercial.

Giving Tuesday

En contraposició amb aquesta jornada de compres compulsives, també als EUA va néixer una iniciativa de caire solidari: el #GivingTuesday. El projecte va començar com una iniciativa puntual d'unes entitats socials de Nova York que volien dedicar una jornada a donar -diners, roba, temps, materials- a entitats i organitzacions sense ànim de lucre, i ha tingut tan èxit que aquest any arriba per primer cop a Catalunya amb el suport de més de 60 entitats, entre les quals destaquen la Creu Roja, Oxfam Intermón o la Federació de Bancs d'Aliments.

Una imatge de la presentació de #GivingTuesday a Barcelona

El #GivingTuesday vol ser com el Black Friday, però de les donacions", diuen els seus promotors a Catalunya, on se celebrarà el proper 1 de desembre. L'objectiu és incentivar la donació i el voluntariat durant tot aquell dia, i la iniciativa està oberta a qualsevol persona, família, organització, fundació, escola, institució pública o empresa que hi vulgui participar. Creu Roja, per exemple, demana donatius que farà arribar als refugiats que intenten entrar a Europa. Des del Banc de Sang i Teixits demanen donacions de sang.

Fair Saturday

Però encara hi ha una altra iniciativa solidària que es contraposa al Black Friday: el Fair Saturday. Es tracta d'un festival que es farà l'últim dissabte de novembre que vol aportar el contrapunt solidari, artístic i cultural a la voràgine consumista. El seu fundador, Jordi Albareda, ho presenta com “una jornada per canviar el món a través de l’art i la cultura”. La fórmula d’aquest nou festival és senzilla: es tracta que, durant tot un dia, artistes d’arreu del món ofereixin el seu art al públic i que els diners recaptats vagin a l’organització sense ànim de lucre que els artistes triïn.

stats