Mor Andrés Sardá, el català que va idear la moda íntima d’avui dia

Amb la seva marca va revolucionar el sector de la moda íntima a partir dels anys 70

Andrés Sardá, un dels grans dissenyadors del món de la moda, va morir diumenge a Barcelona als 90 anys, segons confirmava ahir la seva marca. Sardá, que pertanyia a una família amb un fort arrelament en el sector tèxtil català, va revolucionar la roba interior i el món de la moda femenina amb una fórmula que ajuntava disseny i comoditat, cosa que va convertir la seva firma en una ensenya de luxe coneguda a nivell internacional.

Des de la fundació de la seva empresa el 1962, Sardá va tenir clar que no volia que la seva roba interior fos “purament funcional, com passava fins llavors”, tal com havia explicat sempre. La seva idea era que la roba interior fos una peça amb tant de disseny com qualsevol peça exterior.

Entre les seves aportacions al món de la llenceria actual hi ha haver-hi incorporat la licra, que va revolucionar les possibilitats del disseny en aquesta mena de roba. Posteriorment la va començar a barrejar amb blonda i encaix, dos elements que avui dia formen part de totes les col·leccions de llenceria.

Pioner també en les desfilades de llenceria, el 2005 va rebre el premi del Saló Internacional de la Llenceria de París, un guardó que va dedicar als seus fills i a la moda espanyola, a la qual va animar a “esforçar-se i sortir més a l’estranger”. De fet, a principis dels seixanta les seves col·leccions de moda íntima ja es venien a París, i als setanta ja les fotografiava el reverenciat David Hamilton. Tres anys després del premi, el grup belga Van de Velde va adquirir la marca d’Andrés Sardá per 14,8 milions d’euros.

Després de la venda, Andrés Sardá va anunciar la seva retirada, i va cedir el testimoni a la seva filla, Núria Sardà, que ja feia anys que treballava al costat del seu pare i que avui és la directora creativa de la firma, que destaca en moda íntima però també en moda de bany. El 2015 el dissenyador va ser reconegut amb el Premio Nacional de moda, que concedeix el ministeri d’Indústria.

Diversos noms de la moda espanyola, de diferents generacions, posaven ahir en relleu la figura de Sardá. El president de l’Associació de Creadors de Moda d’Espanya, Modesto Lomba, assenyalava que va “fundar una de les cases més reconegudes i internacionals de la moda espanyola” i que va “revolucionar” el món de la roba interior femenina.

Alejandro Palomo, de Palomo Spain, assegura que “Andrés Sardá és una de les firmes de llenceria més prestigioses internacionalment, és un orgull que sigui espanyola i que estigui unida a grans valors de la moda”. “La qualitat del seu producte és el seu signe d’identitat”, afegeix Palomo, que va fer una col·laboració amb Sardá a principis d’aquest any que va presentar durant la Setmana de la Moda de Nova York.

Més continguts de