Estils 02/07/2019

'Tie-dye', el retorn de la moda 'hippy'

Aquest estampat destenyit de colors típic dels anys 70 viu una segona joventut

Natàlia Costa
4 min
Una samarreta amb estampat tie-dye

BARCELONANo falta una peça 'tie-dye' en cap de les col·leccions de les grans marques de moda. Com un 'hit' de l'estiu, tots els dissenyadors han deixat un espai per a aquest estampat clàssic destenyit amb lleixiu. Però no només és cosa de les grans marques. Si fem servir les xarxes socials com a indicador del seu èxit, podem dir que en van ben plenes. Amb més de 2,4 milions de publicacions a Instagram, l'estampat degradat, psicodèlic i d'aires 'hippies' que es va posar de moda als anys 70, torna a ser tendència aquest estiu.

El 'tie-dye' s'ha convertit en un dels teixits més buscats en les últimes setmanes, tal com ho constata la plataforma global Lyst, que agrupa botigues de moda i elabora rànquings trimestrals creuant les cerques al seu buscador i a Google. Aquesta plataforma ha constatat un increment del 154% en la cerca d'aquest terme, i més de 3.200 mencions a les xarxes socials. “És la paraula que més ràpid ha crescut aquest any”, detallen des de Lyst. De fet, assenyalen que des de la seva aparició a les passarel·les primavera-estiu 2019, aquest estampat, “que compta amb el vistiplau dels 'influencers', està quallant entre els consumidors de tots els rangs de preu”. Concretament, al seu informe mundial de peces més cercades hi ha a la novena posició un jersei amb aquest estampat de la firma nord-americana Proenza Schouler, especialment demandat pels compradors de luxe. Però a la plataforma avisen que les versions més assequibles d'altres marques “també són tendència”. L'univers de la moda n'és ple amb propostes de tota mena, estil i preu de marques en plataformes com Zalando i en botigues com Zara, Asos, Forever 21, Mango, H&M, Stradivarius, Polo Ralph Lauren, Replay, Pedro del Hierro, Bershka i fins i tot la marca de vambes Pompeii, amb disseny a càrrec de la 'influencer' Gala González. I a casa nostra també en tenim exemples com la marca catalana All That She Loves, que va presentar la seva col·lecció de bany al 080 amb totes les peces amb estampats 'tie-dye'.

Una de les propostes d'All that she loves

Protesta pacífica contra els conservadors

I lluny de ser una tendència atzarosa, corre una mena de mantra que relaciona el retorn del 'tie-dye' amb el renaixement d'una reivindicació de més llibertat. Segons apunten des de la plataforma Lyst, aquest estampat, símbol del moviment 'hippy', reneix en un moment en què la ideologia conservadora i d'extrema dreta està creixent, i molts hi han vist una resposta inconformista en forma de vestit. Un dels que tenen aquesta opinió és el fundador de la marca de roba R13, Chris Leba, que en una entrevista a la revista 'Harper's Bazaar' ha afirmat que “a l'era Trump, quan la política de dretes és tan sorollosa, el 'tie-dye' pot veure's com una protesta pacífica però desafiant contra els conservadors”. A més, considera que hi ha moltes similituds en el panorama de fons d'aleshores i d'ara: “Als anys 60 vam tenir Nixon a la Casa Blanca amb estudiants que protestaven contra la dreta conservadora. Ara tenim Trump a la Casa Blanca amb dones, immigrants i la comunitat LGTBI lluitant pels seus drets”. En declaracions a la mateixa revista, el dissenyador londinenc A Sai Ta s'hi mostra d'acord. Considera que aquest estampat és un “reflex de la llibertat i l'esperança”. I dins d'aquesta lectura política, val a dir que l'auge d'aquesta tendència també arriba en un estiu molt especial: el del 50è aniversari del festival de Woodstock, que es va celebrar del 15 al 18 d'agost del 1969 en un clam musical contra la societat del consum i a favor de l'amor i la no-violència. Aquella experiència va donar lloc al documental guanyador d'un Oscar 'Woodstock: 3 days of peace and music', i va suposar un punt d'inflexió per a la contracultura dels anys 60. De fet, una edició commemorativa d'aquest festival tornarà a celebrar-se aquest agost, 50 anys després, i segurament serà un moment fantàstic per dur i reivindicar els estampats 'tie-dye'.

Un pareo amb el popular estampat

Singularitat i tècnica artesanal

Una altra de les reivindicacions lligades a aquest estampat és la defensa de la singularitat i la individualitat que propugna cada peça, ja que per la seva manera d'elaborar-se, cada destenyit queda d'una manera diferent i això fa que no hi hagi dos estampats iguals. Aquesta proposta de singularitat és una oposició a l'estandardització de la moda, ja que cada cop és més difícil diferenciar-se de la resta. A més, també en la línia de la tendència actual cap a la sostenibilitat, el 'tie-dye' arriba com un missatge a favor de les tècniques artesanals i els materials orgànics amb tints naturals i cotó ecològic (en algunes marques).

D'altra banda, algunes de les grans firmes que s'han apuntat a aquesta tendència ho han fet reinventant l'estampat original: aplicant tonalitats brillants, patrons més femenins i en peces de roba com jaquetes, quimonos, monos, accessoris, bufandes de llana, vestits i faldilles. I també ha conquerit nous teixits a part del cotó, com per exemple el ras, més tradicional de l'alta costura.

Pioners del 'tie-dye'

Però abans que les passarel·les s'omplissin d'aquest estampat, que dormia en un son latent des dels anys 70, hi ha la decisió gairebé pionera de la cantant Beyoncé de dur el 'tie-dye' com a estampat de platja el juliol passat, i també la del cantant Justin Bieber de convertir-lo en una mena d'uniforme per als seus xandalls i dessuadores. Més endavant la marca Cult LA The Elder Statesman ha fet d'aquesta tècnica la base de les seves propostes tèxtils inspirades en Califòrnia, i han seguit el corrent altres com Proenza Schouler; Prada amb minivestits i faldilles molt femenins amb aquest estampat però també tota una col·lecció per a home; la dissenyadora Stella McCartney amb samarretes 'oversize' estampades, i la firma R13, en versió brillant. El carrer i moltes altres marques no han fet més que sumar-se a la tendència, i l'han convertit en un fenomen global. 'Celebrities' com les actrius Keira Knightley i Sofia Vergara i la 'influencer' italiana Chiara Ferragni han lluit ja als seus actes públics vestits, faldilles amb aquest estampat. A l'Estat, cares conegudes com Pilar Rubio, Paula Echevarría o Marta Riumbau ja han animat els seus seguidors a aconseguir la seva peça 'tie-dye' per a aquest estiu. Fins i tot, i en una mena de paradoxa, ha lluït aquest estampat la filla de Donald Trump, Ivanka Trump. L'estampat 'tie-dye' sembla no tenir fronteres.

La difícil combinació del 'tie-dye'

El 'print tie-dye', molt acolorit, és una peça bastant difícil de combinar amb èxit, ja que resulta estrident i monopolitza absolutament qualsevol 'look', i un dels reptes de l'estiu és no semblar un zombi sortit del Woodstock de l'any 69. Tanmateix, aquest 'print' combina molt bé amb altres peces de color llis: des de texans fins a vestits pantaló, samarretes i faldilles de colors sòlids, especialment de colors foscos com el negre i el blau. Igualment, aquest estampat també va molt bé en 'total look', és a dir, en una aposta total per la seva tonalitat psicodèlica. Per dur un estampat 'tie-dye' a la feina, es pot equilibrar amb complements i accessoris elegants, fins i tot amb una jaqueta d'entretemps i un bolso.

Fes el teu propi 'tie-dye'!

Si el moviment 'hippy' aixequés el cap i veiés la societat del consum apropiar-se del seu 'print' insígnia, potser sentiria indignació. Per això, et proposem que facis el teu propi 'tie-dye' i de passada desenvolupis el teu costat més 'arty'. A més, és una bona manera de reutilitzar peces de roba antiga que ja no uses, com samarretes i texans. Per començar cal triar una peça 100% cotó i enrotllar-la com si fos una rosa pinçant des del centre (una forquilla com si s'enrotllessin espaguetis és de gran ajuda). Després cal mantenir-la amb aquesta forma amb cordes o gomes de plàstic i aplicar-hi una barreja d'aigua i tint. S'ha d'embolicar la peça en paper film i deixar-la reposar entre sis i vuit hores. Després cal treure el paper film i les gomes i esbandir-la sota l'aixeta fins que l'aigua surti clara. Finalment, cal rentar la peça sola a la rentadora amb una mica de detergent. Si en voleu més detalls, YouTube és ple de propostes.

stats