Estils 26/07/2021

Banyadors km 0

Cuidar el planeta i anar a la moda no és incompatible. Parlem amb quatre marques locals ecològiques, de proximitat i ètiques

5 min
Un banyador de Brava Fabrics

BarcelonaPer anar a la piscina, a la platja o a una bassa, i per a tota la família: la moda de bany catalana pot ser desconeguda més enllà de les marques típiques, per això proposem descobrir petits grans noms de casa nostra que són bones alternatives al biquini de, posem-hi, 8 euros, de tristíssima qualitat i amb més quilometratge que el bagul de la Piquer i que, oh sorpresa, es desintegrarà a la segona capbussada.

1. All Sisters

El 2014 Patricia Caballero va tenir una mena de revelació: calia moda de bany sostenible, ètica, duradora, còmoda i sexi. Havia començat a practicar surf i, d’una banda, no trobava què posar-se per sentir-se bé sobre la planxa ni altres colors que no fossin el rosa, comenta per telèfon. De l'altra, veia que moltes platges del món on anava a buscar l’onada estaven brutes, plenes de plàstics, amb una aigua de qualitat pèssima.

Aquesta experiència, sumada al fet que havia estudiat patronatge i confecció i estava treballant en produccions audiovisuals de moda, li va encendre el llum: podia fer allò que trobava a faltar, una marca de roba de bany respectuosa i bonica. Així va fundar All Sisters, una marca dissenyada a Barcelona, ecològica i ètica, feta amb teixits reciclats amb segell Oeko-Tex, que garanteix que no tenen substàncies nocives i que s’han fabricat de manera ètica. 

El perquè del nom:

El nom tan soror de la marca remet a la seva infància, perquè és l’única noia de quatre germans. Caballero veia que ells sempre es feien molt i trobava a faltar les sisters. Al llarg de la vida les ha anat trobant i assegura que quan dues o més dones es posen d’acord, res les pot aturar. 

Segell inconfusible:

Els cut outs, rescatats d’una estètica molt anys noranta, elegant, sexi i discreta.

Punts de venda:

Online i algunes botigues multimarca com Black Book (c/ Major, 23, de Sitges).

Dues propostes de la marca All Sisters.
2. Brava Fabrics

Joan Querol, director creatiu, i Clara Guarro, de vendes, contesten per mail que si bé fa sis anys que es va crear la marca, els dos socis fundadors es van conèixer abans: Ramon Barbero i Ivan Monells van estudiar junts un màster de negocis (MBA) a Barcelona i van treballar plegats en diversos projectes. Quan es van tirar a la piscina creant Brava Fabrics tenien per objectiu emprendre en el sector del negoci digital i van veure que en el món de la moda hi havia molt de recorregut per desenvolupar negoci online. Fan roba juvenil i, pel que fa als banyadors, es dissenyen a Barcelona i es confeccionen a Porto (Portugal) amb 100% de polièster reciclat, que, malgrat ser un material sintètic, com que és reciclat l’impacte mediambiental és més baix.

El perquè del nom:

Els seus companys de classe anaven amb americana i corbata i la majoria venien del món de la consultoria i multinacionals. Ells van ser valents –d’aquí el nom, Brava– per emprendre amb l’única base del coneixement en negoci digital però sense cap experiència anterior en el sector.

Segell inconfusible:

La inclusió, perquè volen oferir una cosa bonica per a tothom.

Punts de venda:

Online i a les seves pròpies botigues a Barcelona (c/ Parlament, 25) i Madrid (c/ Prado, 16).

Un dels banyadors de Brava Fabrics.
3. Melich

Eren tres les amigues que van fundar Melich i tres les col·leccions que ja han creat. Alba Gàmiz, dissenyadora i copropietària de la marca juntament amb la Clàudia i la Carlota, explica des de l’altra banda del telèfon que van unir esforços el 2018 per la necessitat imperiosa de tenir una roba que els agradés a totes tres i portés la sostenibilitat per bandera. L’ètica va més enllà de les peces, perquè fins i tot prescindeixen dels plàstics als embolcalls. En tot cas, la poliamida dels banyadors és regenerada de materials, per tant, sostenible per al medi ambient, i procedeix d’Itàlia. La producció, però, es fa molt més a prop: en un taller del Barri Gòtic de Barcelona i a petita escala, perquè de mitjana fan 20 unitats de cada peça. 

Les vendes es fan bàsicament online, sobretot a partir del confinament, assegura Gàmiz, i destaca Alemanya com el país on més agraden. Creuen que és per una col·laboració que van fer amb una botiga de Berlín, on molta gent va conèixer Melich i se’n va fer fan, tant dels biquinis com dels banyadors. Com totes les cases que aposten només per la roba de bany, la temporada de tardor-hivern és per pensar en la següent col·lecció, perquè de vendes, esclar, poques. Però elles enguany van voler seguir presents quan va arribar el fred donant molta escalfor: van fer una sèrie limitada d’espelmes amb cererers de Barcelona.

El perquè del nom:

Volien que el segell de la seva marca fos una paraula en català i que els agradés com s’escrivia i com sonava. Una de les copropietàries, la Clàudia, va veure una poesia visual en una exposició amb la paraula melic en català antic: melich. Ja va estar tot dit!

Segell inconfusible:

Un patronatge molt minimalista però amb un toc de tendència i els colors, que tant poden ser neutres, com el terracota i el blau marí, com més de tendència, com el malva i el mandarina o el verd wasabi.

Punts de venda:

Tenen un showroom que es pot visitar amb cita prèvia, i en un grapat de botigues multimarca, entre les quals Delicada Greta, a c/ de la Cort Reial 18 de Girona, i India mon Amour, al c/ Sant Gaudenci 26 de Sitges.

Una proposta de Melich.
4. Elise et Sardine

Una nena que té la pell molt sensible i es crema de seguida val més que no s’estigui sota el sol d’estiu, però, esclar, enmig de la platja no hi ha lloc per amagar-se, i menys si ets un belluguí. És el cas de l’Elise, la filla de la creadora de la marca Elise et Sardine, Mariona Galán. Era el 2018 i ella no tenia sort buscant roba de bany per a la nena, perquè, si bé alguna protegia del sol, no tenia un bon disseny, i la resta tenien un gènere molt marcat: brilli brilli per a les nenes i taurons per als nens, recorda Galán per telèfon. I ella, que és enginyera industrial i havia treballat a l’estudi de Jean Nouvel i en altres de Londres, de tornada a Catalunya va veure que calia posar fil a l’agulla i va fundar Elise et Sardine, l’única marca de l’Estat especialitzada en roba de bany infantil amb protecció solar. La poliamida que fan servir és reciclada –procedeix de restes plàstiques– i al teixit li donen un entramat molt dens perquè tingui la màxima protecció solar, no química i no volàtil amb les rentades. Dissenyen a Barcelona i produeixen al Maresme, de manera que la traçabilitat de les peces es fa des de l’inici fins al final. També fan roba de bany per a dona, i la infantil, malgrat que va molt estampada, no distingeix gèneres.

El perquè del nom:

L'Elise és la filla de Mariona Galán, i com que la seva parella és de França, van pensar a afegir un toc francès amb el nom d’un animal petit, del Mediterrani i que fa molt estiu: la sardine.

Segell inconfusible:

Roba amb protecció solar SPF +50, la màxima que pot tenir una tela.

Punt de venda:

Online.

Un dels banyadors infantils d'Elise et Sardine.
stats