Estils 31/05/2022

Barcelona s'alia amb cuiners consagrats per atreure el visitant 'foodie'

Una nova campanya reivindica que el llegat de la revolució gastronòmica iniciada amb Adrià, Ruscalleda o els Roca mereix fer un viatge a la ciutat

3 min
Els cuiners -entre els quals només una dona- que participen en la campanya

BarcelonaLa gastronomia és un dels punts forts que Catalunya pot mostrar al món i Barcelona ha decidit rellançar-la com un dels seus principals atractius perquè hi acudeixin més visitants de qualitat. Així, Turisme de Barcelona ha engegat la campanya La revolució gastronòmica continua a Barcelona, amb la qual reivindica a les xarxes socials i en portals turístics que la revolució que van protagonitzar fa dues dècades Ferran Adrià, Carme Ruscalleda o els germans Roca ha tingut la seva continuació, i que avui dia es pot gaudir d'aquest llegat en restaurants d'excel·lència que, per si mateixos, poden motivar una visita a la ciutat. La campanya s'allargarà almenys fins a finals d'any, busca atreure visitants espanyols, d'altres països europeus i dels Estats Units, i ha de servir a la ciutat per "aixecar la bandera amb orgull de la seva gastronomia", segons el primer tinent d'alcaldia i responsable d'Economia, Jaume Collboni.

A l'estrena de la campanya hi han acudit una trentena de cuiners. Les imatges promocionals posen el focus en la seva figura i s'hi combina la cara d'Adrià, Ruscalleda o Joan Roca amb la d'un altre cuiner d'una generació més jove, com Oriol Castro (Disfrutar), Carlota Claver (La Gormanda) i Raül Balam (Moments), que apareix amb Ruscalleda, la seva mare. També s'ha fet un vídeo, on els xefs recorden que, després d'haver reinventat l'alta cuina, ara a Barcelona es pot viure la revolució de la creativitat, del producte fresc, sostenible i de tornar a les arrels.

A la campanya s'hi destinen d'entrada 400.000 euros, i busca conquistar el viatger interessat per la cuina –Turisme de Barcelona hi situa el cultural, i el gurmet i foodie–, d'una edat a partir de 35 anys, amb poder adquisitiu i que té "un gust i uns requeriments gastronòmics", com la cerca de la tradició i la singularitat, ha detallat la directora general de Turisme de Barcelona, Marian Muro. Per atreure aquest perfil, ha indicat que l'objectiu és "rellançar Barcelona" com a referent gastronòmic, i ha recordat el moment "únic i irrepetible" de fa dues dècades que va catapultar la ciutat "al cim mundial de la gastronomia" i que és un llegat que segueix viu.

La gastronomia desperta interès

L'oferta gastronòmica ja és un al·licient per visitar Barcelona i ara es busca donar-li un nou impuls promocional. Muro ha explicat que per al 68% dels turistes la segona activitat més realitzada és degustar gastronomia, el 65% de la despesa per visitant es fa en menjar i beure, i que en els dos últims anys un 82% dels visitants espanyols han acudit per gaudir-ne. A més, qui ve motivat per la cuina gasta un 24% més. "La gastronomia ha de ser un eix tractor per a Barcelona", ha subratllat Muro, ja que "és un element molt dinamitzador de l'economia".

Per a Collboni, "la ciutat pot i ha d'oferir turisme de qualitat" i, davant les veus que tornen a demanar posar límits a l'activitat turística, ha afirmat que "el debat no és turisme sí o no, sinó és com fem millor turisme o com atraiem un millor turisme per a Barcelona". Recorda que a la ciutat hi ha uns 9.000 establiments de restauració, un patrimoni "immens" que considera que forma part de la vida dels barcelonins, però també "una trentena de restaurants excel·lents, de referència mundial, que són un àmbit de creativitat extraordinari i que són un lloc on ser feliços rememorant olors i sabors", tant per als catalans com per als visitants d'arreu. 

La campanya ha estat aplaudida pels cuiners. Jordi Vilà (Alkimia) creu que s'hi mostra "un tarannà i una forma de fer" que representa la gastronomia local, mentre que Oriol Castro (Disfrutar) ha celebrat que hi apareguin tres referents mundials –Adrià, Ruscalleda i Roca–, que segueixen en actiu, i que a partir d'aquella herència avui hi hagi "restaurants de gran nivell". Joseba Cruz (Le Clandestin, al Bages) ha reflexionat que "cal mirar enrere per tirar endavant i aprendre dels errors i possibles coses que no s'han pogut fer", en especial, referint-se a la pandèmia, que ha castigat el sector de valent.

Ara que s'han aixecat gairebé totes les restriccions pandèmiques i que ha tornat el turisme, els restaurants estan enfeinats de nou, però el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, creu que no cal confiar-se. "Hem passat d'uns moments en què no teníem feina, pràcticament, a molta gent venint a Barcelona, però hem de veure quant durarà això", ha assegurat, fet davant del qual ha garantit el suport de Turisme de Barcelona a la restauració, unes paraules que ha dit davant dels representants del Gremi de Restauració de Barcelona. Per la seva banda, el regidor de Turisme, Xavier Marcé, ha explicat que pròximament es podrien concretar nous projectes de la mà de Palma i València per potenciar la gastronomia amb l'ajut de fons europeus.

La Rambla és una altra cosa

L'oferta culinària de Barcelona no sempre es mou per l'excel·lència que pregona la campanya, com es palpa en un dels principals aparadors turístics de la ciutat: la Rambla. Amb la tornada dels turistes, també ho han fet les tapes, les paelles i les sangries a preus desorbitats i de dubtosa qualitat. Preguntat per aquesta altra cara de la ciutat, Collboni creu que cal marcar diferències. "Tothom m'entén quan parlo de la gastronomia de la ciutat, i què inclou i què no inclou", ha assegurat el tinent d'alcaldia, que ha admès: "A les Rambles tenim un problema". Segons Collboni, "és un dels punts que, efectivament, la ciutat històricament ha acusat més els efectes de la concentració turística, i tots veiem imatges i ofertes a les Rambles que no ens agraden, però les coses no es poden canviar d'avui per demà". A ell tampoc li agrada aquesta imatge, i per això ha argumentat que també s'ha tirat endavant la campanya, que "té més coherència amb el que Barcelona és i vol ser", ha destacat.

On són les dones xefs?

La incorporació de més dones que puguin estar entre els cuiners de primera fila és una assignatura pendent, almenys a jutjar per la imatge que ha deixat la presentació de la campanya. Entre la trentena de xefs que han pres part en la fotografia només hi ha hagut una cuinera, Carlota Claver (La Gormanda), mentre que, quan s'hi han afegit els representants institucionals, també ho ha fet una altra dona, Marian Muro, de Turisme de Barcelona. Després de la foto, la cuinera Ada Parellada (Semproniana) també s'ha deixat veure a l'acte. Així i tot, la descompensació entre homes i dones a l'alta cuina s'ha fet més que evident.

stats