Les aplicacions de missatgeria com WhatsApp s'han sumat al correu electrònic com a forma de comunicació laboral, i la seva normalització genera polèmica. Els fanàtics dels missatges de text el consideren productiu, però els seus detractors creuen que és una invasió de la seva vida privada. Segons l'organització d'investigació econòmica WFH Research, més del 40% dels treballadors fan servir missatges de text als seus telèfons personals per comunicar-se amb finalitats laborals. Nick Bloom, professor d'economia a Stanford, assegura que aquest ascens té a veure amb la pandèmia. Com que molts treballadors treballaven des de casa, les empreses confiaven en altres tipus de sistemes com Zoom o els xats del correu electrònic. El resultat va ser una sèrie de sorolloses safates d'entrada digitals que competien per l'atenció dels treballadors. Llavors, els missatges de text, que fem servir per mantenir els nostres vincles socials més estrets, van obrir-se pas. El 97% dels missatges de text s'obren en 15 minuts, segons un informe d'Insider Intelligence: "Pots interrompre una reunió si reps un WhatsApp perquè podrien ser els teus fills –diu Bloom–. En canvi, mai interrompria una reunió per un correu electrònic".
Cada vegada més clients pregunten a Lauren Young Durbin, assessora professional de Virginia, com evitar que els seus companys de feina els enviïn massa missatges al mòbil. Segons l'experta, molts treballadors donen els seus números personals per semblar amistosos i accessibles, però després se'n penedeixen. Com el cas de la Gabrielle Blackwell, de 32 anys, que es va sentir afalagada quan el seu cap li va demanar el telèfon per enviar-li missatges directes però aviat va descobrir que el seu supervisor "no tenia límits". "Creien que podien comunicar-se amb mi a qualsevol moment. Es va convertir en una situació molt poc saludable".
Els experts recomanen que per evitar que els missatges de feina ocupin la nostra vida s'estableixin unes "hores de missatges" quan es doni el telèfon o aconseguir un segon aparell per utilitzar-lo a la feina. Bloom posa èmfasi en el fet que, perquè es pugui respondre un missatge de text a qualsevol moment del dia o la nit, no significa que s'hagi de fer. "Imagina't que has pres dues o tres copes de vi –diu–. Si respons al teu cap en aquesta situació, tindràs problemes". Callie Holtermann