Tendències
Estils 29/01/2024

Floristeries 2.0: l'èxit de comprar rams d’autor sense sortir de casa

De les grans distribuïdores als segells independents. Les floristeries digitals triomfen amb creacions atrevides i serveis personalitzats que fidelitzen la clientela més exigent

4 min
Un ram d'hortènsies d'Alblanc.

BarcelonaHilda Clarà (Barcelona, 1972) manté una “doble vida”, si parlem de la seva faceta laboral. De dia, exerceix com a advocada especialitzada en dret mercantil. La seva professió de cara a la galeria. Durant les nits i els cap de setmana es converteix en florista amb Hilda Bloom, el seu alter ego creatiu i veritable passió. Una activitat que exerceix en format digital a través d’un compte d’Instagram que és el seu principal aparador. Per tant, no té cap floristeria física. “Necessitava potenciar la meva vena artística i em vaig adonar que les flors em feien molt feliç”, reconeix.

El projecte es va gestar l’any 2005, quan Hilda Clarà va iniciar la seva formació mitjançant un primer taller d’art floral. “No era només un hobbie, volia que es convertís en la meva professió”, confessa l’emprenedora. Aquesta professional totterreny va encadenar diversos cursos formatius per desenvolupar la tècnica i el seu estil personal, en paral·lel a la seva feina al despatx, immersa entre normatives i legislacions. Ja se sap: quan el camí és llarg, cal anar passet a passet. Finalment, l’any 2021 va fundar oficialment Hilda Bloom, una floristeria 2.0 especialitzada en composicions d’autor i creacions personalitzades que s’elaboren amb productes de proximitat segons la temporada. "El procés ha estat lent, però ben meditat”, afegeix Clarà, que ara combina simultàniament les dues feines.

Rams assilvestrats

En només dos anys, Hilda Bloom ha trobat el seu espai i una clientela que gaudeix de la immediatesa dels encàrrecs a domicili. “Impulsar un negoci digital em semblava una aventura, però també ha suposat un repte al principi per donar-me a conèixer”, reconeix. Cal recordar que la flor és un producte efímer que apel·la a la bellesa i estimula els sentits. “Ens agrada veure, olorar o tocar les flors en directe per apreciar-ne millor els detalls”, diu Clarà. Renunciar al format presencial podria haver suposat un obstacle, però en el seu cas no li ha impedit créixer.

Part de l’èxit de Hilda Bloom es deu a haver creat un llenguatge propi que li aporta singularitat i marca la diferència: “És un estil silvestre que combina els paisatges mediterranis i el garden style britànic”. Així, cada ram és elegant, però aporta un toc de transgressió: no són composicions perfectes ni tampoc n'hi ha dos d’iguals. “Intento combinar les flors segons colors i textures i també hi afegeixo un element inesperat”: una ploma, un fermall o una cinta de vellut. Un arranjament que sempre sorprèn quan la persona rep l'encàrrec a casa. “M’apassionen els detalls”, confessa. Hilda Bloom, a més, ofereix un servei addicional que poques floristeries proporcionen: el Flowers Club. Aquest programa de subscripció permet rebre periòdicament rams dissenyats amb flors fresques de temporada.

Un dels rams de Hilda Bloom.

Flors que alimenten l’ànima

Qui també ha sabut despuntar dins el món digital és Alblanc. Formada en l’àmbit del disseny, Noemí Iniesta ha mamat de ben petita el sector. “A casa hem viscut el món de la floristeria i les flors s’han integrat de manera molt natural”, assegura. La continuïtat del llegat familiar se li va acudir als 23 anys quan estudiava a Brussel·les. “El diumenge anàvem a comprar i hi havia al costat una parada de flors. Recordo que havia d’escollir entre comprar peix o comprar flors per alegrar-me els dies grisos”. L’elecció no era fàcil: “Les flors m’alimentaven l’ànima”, reconeix. Quan va tornar a Barcelona va crear Alblanc, que defineix com “una proposta de disseny floral contemporani, presentada amb gust i acompanyada d’una bona atenció al client”.

Aquesta floristeria té un atelier al cor del Poblenou, però gairebé totes les comandes es fan online amb lliurament porta a porta. “La meva motivació és omplir el món de flors. Oferir servei a domicili t’ho facilita”, diu Iniesta. Aquest servei va néixer durant el confinament i des de llavors va cap amunt amb peticions de Catalunya i la resta de l’Estat: “Érem de les poques floristeries que estàvem obertes perquè les persones poguessin enviar amor als seus éssers estimats”, recorda Iniesta. Actualment, Alblanc compta amb un catàleg de disseny fresc a domicili i també ofereix serveis complementaris com tallers florals dins el taller que només s’obre al públic en ocasions especials. “Volem fer arribar la floristeria de disseny a qui en vulgui gaudir”, conclou.

Liderar un imperi

Més enllà de les creacions d’autor que ofereixen propostes creatives, el boom de les floristeries 2.0 no s’entendria sense analitzar l’èxit de les grans distribuïdores. Lidera el sector Colvin, una plataforma de flors i plantes a domicili amb facturació milionària que va incorporar fa dos anys Pau Gasol com un dels inversors de la start-up barcelonina.

Nascuda l’any 2016 de la unió d'Andrés Cester, Sergi Bastardas i Marc Olmedillo, Colvin va revolucionar el mercat impulsant la primera xarxa de venda de flors i plantes de proximitat sense intermediaris. La clau de l’èxit ha consistit a crear un nou ecosistema digital que connecta agricultors, majoristes, floristes i clients de cada territori d’una manera eficient a través de la tecnologia. “Ens importa saber amb qui treballem i quin producte ens ofereix”, remarca Spyros Assonitis, l’actual dirigent de Colvin. L’imperi de les flors manté la seu a Barcelona, treballa a tot l’Estat i també s’ha expandit a França, Itàlia i Portugal. Qui ho hauria dit que un producte de bellesa de caducitat limitada, que no obeeix a cap necessitat bàsica, també hauria trobat en el comerç en línia el seu gran aliat. “Això és pel seu component emocional. Les flors t’acompanyen en qualsevol moment”, conclou Assonitis.

Un dels cultius de Colvin.
Si parlem d’amor prevalen alguns tòpics

Precisament és l’amor per una persona el que motiva la majoria d’encàrrecs florals que es fan de particulars. Ja siguin dates especials o efemèrides puntuals de felicitació, suport o ànim. Entre les tendències predominen els rams de flors que són més conegudes per la immensa majoria: “Composicions de tulipes, mimoses i hortènsies amb dissenys originals”, assegura Noemí Iniesta de la floristeria Alblanc. També destaquen creacions més campestres com els cistells de flors i plantes amb suport de ceràmica o vímet. Però les roses només es demanen en dues dates assenyalades: “Per Sant Valentí i per Sant Jordi, la rosa vermella és un clàssic imbatible per la simbologia de l’amor”, afegeix Hilda Clarà de Hilda Bloom. És en aquestes ocasions quan la majoria d’encàrrecs els fan homes que volen sorprendre algú especial. Al llarg de l’any, la resta de comandes tenen un perfil majoritàriament femení: “Som nosaltres les que regalem o ens regalem flors, i no cal que siguin moments especials”, conclou Iniesta.

stats