Estils 10/02/2021

Joieria sostenible: un somni verd

El sector busca noves fórmules per convertir-se en més respectuós amb les persones i el medi ambient

Maria Almenar
4 min
Una artesana i restauradora de joies en el taller de Tous

La sostenibilitat és un valor inqüestionable que vetlla pel futur del planeta i estén els seus tentacles a tots els sectors. També al de la joieria, una indústria que no sempre ha tingut bona fama i que sovint s'ha vist esquitxada per pràctiques d’extracció de minerals poc respectuoses amb els drets humans i el medi ambient. Afortunadament s’estan fent avenços per girar full. “No podem vendre joies, que són somnis, que estiguin construïdes sobre els malsons d’altres persones”, diu José Miguel Serret, CEO de Facet Barcelona. “Els consumidors ho saben i reclamen ètica i responsabilitat, més enllà del preu o del prestigi d’una marca”, afegeix.

Fa dos anys l’organització Human Rights Watch va dur a terme una campanya on denunciava la falta de transparència d'aquesta industria amb dades esfereïdores. “Més d’un milió de nens encara treballen a les mines d’or, i fins a un 35% del mercuri tòxic que hi ha a les aigües del món prové de la mineria il·legal”, recorda Serret. Aquesta firma joiera, liderada per la segona generació de la família Serret, fa més de tres dècades que intenta fer les coses ben fetes. Per començar, asseguren que són la primera joiera catalana a adherir-se al protocol de Tracemark, que marca i certifica l’origen de la joieria i els diamants: “Parlar de sostenibilitat és parlar de traçabilitat certificada i auditada, des de l’origen de les matèries primeres i el procés de producció fins al consumidor final”. Existeixen altres certificacions que avalen que una joia és ètica i sostenible, com el Responsible Jewellery Council (RJC), l’organisme mundial que estableix els estàndards de l’ètica empresarial i la cadena de subministrament; els certificats CoC per a l’or i la plata de procedència ètica i reciclada, i el Procés Kimberley, que certifica diamants lliures de conflicte. Malgrat els graus de compromís i implicació de les empreses, Serret denuncia que no és or tot el que brilla: "Algunes empreses busquen solucions i s’involucren realment per fomentar un canvi positiu, mentre que d'altres, malauradament, es queden en un eslògan de màrqueting i poc més”.

Or més responsable

I com sap l’usuari que ha comprat una joia ètica? “Ho pot percebre en el segell gravat Fairmined en el cas del metall, o bé, al filetí d’un diamant amb un número de sèrie, que només es pot veure amb lent de gran augment”, explica Roc Majoral, dissenyador de Majoral, firma impulsada pel seu pare, el mestre joier Enric Majoral. Aquesta marca joiera nascuda a Formentera destaca per ser el primer distribuïdor autoritzat de metalls Fairmined a l’Estat. Un segell internacional que certifica que l’or i les pedres precioses que s’extreuen de les mines segueixen criteris ètics garantint condicions de treball dignes i de desenvolupament de les comunitats. De fet, durant l’any 2019, el 75% de l’or que va comprar Majoral duia aquesta certificació, i la resta provenia de metalls reciclats. “Ja no comprem or del qual no coneixem l’origen, i estem emprenent el mateix camí amb les gemmes”, afegeix. 

Braçalet d’or certificat de Majoral, firma joiera de Formentera.
Les joies ètiques i responsables de Facet Barcelona, liderada per la segona generació de la familia Serret.

Creada l’any 2019 a Barcelona, Mimoke Ethical Jewelry és una marca d’alta joieria sostenible que destaca per comercialitzar diamants cultivats en laboratori. “La seva composició i qualitat són idèntiques a les del diamant d’origen miner, i és econòmicament més accessible per als consumidors”, diu el fundador de la firma, Sergio Murcia, que assegura que “representa una nova energia capaç de revitalitzar la joieria”. Una proposta atractiva per als joves, “que aprecien aquests valors en una indústria que no veien amb bons ulls”, afegeix. Fonts del Col·legi Oficial de Joiers, d'Orfebres, de Rellotgers i de Gemmòlegs (JORC) asseguren que actualment la industria del diamant tradicional és una de les més regulades del món i que més del 85% dels diamants s’extreuen a Rússia, el Canadà, Botswana, Namíbia i Sud-àfrica en comunitats pròsperes que han proliferat al voltant de les mines on es vetlla per les condicions dels treballadors. El sector, però, continua sent un monopoli i els diamants sintètics representen només un 1% del total de la producció. Malgrat tot, hi ha esperança. “L’aposta per aquest tipus de diamants creix exponencialment i segons els analistes la indústria de diamants de laboratori passarà de 1.900 milions de dòlars a 14.900 milions el 2035”, conclou Murcia.

Reciclar i reutilitzar

Una altra pràctica de la joieria ètica i sostenible és el reaprofitament dels materials. “Els joiers som especialistes en reciclar, reutilitzar i fer reviure les joies”, explica Rosa Tous, vicepresidenta de la companyia centenària amb seu a Manresa. Aquesta tasca la fan l’equip d’artesans i restauradors que treballen a la fàbrica seguint “tècniques mil·lenàries i innovant per ser cada vegada més sostenibles”, diu. En els darrers anys la firma ha creat una escola especialitzada de joiers i artesans que recupera l’ofici històric i forma les noves generacions en la tasca d’elaboració i restauració de joies. En paral·lel, Tous va obtenir el 2020 el certificat del Responsible Jewellery Council, que corrobora la seva aposta per la transparència, la sostenibilitat, el medi ambient i els drets humans. “Aquest compromís és cabdal, però encara tenim feina per aconseguir que el nostre impacte ambiental sigui zero”, continua Rosa Tous. Una cosa queda clara: la joieria ètica ha arribat per quedar-se. “No només és una tendència que la pandèmia ha accelerat, sinó que ens trobem davant d’una societat responsable amb consumidors que tenen noves prioritats”, conclou. 

Tous, juntament amb Facet Barcelona i Majoral, encapçala, a través del Col·legi Oficial de Joiers, d'Orfebres, de Rellotgers i de Gemmòlegs (JORC), una junta que promou l‘ètica i la sostenibilitat en la industria joiera catalana. Aquesta nova comissió iniciarà ben aviat una campanya informativa de bones praxis professionals entre els empresaris locals.

Imatge de campanya de Mimoke, firma barcelonina d’alta joieria sostenible.
stats