Ferrocarril
Estils 06/06/2023

Locomotores de vapor i vagons de fusta: set llocs on descobrir la història del ferrocarril a Catalunya

FGC aposta per la preservació del patrimoni ferroviari del país amb centres expositius i pedagògics

5 min
A la Barcelona-Vallès s’ha recuperat l’emblemàtic Tren Granota.

BarcelonaEl mes passat el Govern va declarar com a bé cultural d'interès nacional (BCIN) trenta elements emblemàtics del patrimoni ferroviari català. Entre d'altres, el cotxe 2 del tramvia Montgat-Tiana, la locomotora de vapor del cremallera MM4 o el tren de Capdella. Si us apassiona el món dels trens o teniu ganes de fer un salt en la història i conèixer com viatjaven els nostres avantpassats, a Catalunya teniu diversos espais on podreu fer un exercici de memòria ben interessant. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) treballa en la preservació del patrimoni ferroviari del país amb la consolidació d’una xarxa de 13 espais distribuïts pel país seguint el marc de la xarxa de serveis ferroviaris i d’explotacions turístiques que gestiona, com per exemple el Centre d’Interpretació de Núria, l’exposició del Cremallera de Montserrat o la del Funicular de Gelida.

Marc Rodríguez, tècnic de gestió del patrimoni històric i de recintes de preservació de FGC, explica que l’any 2021 van aprovar un pla de preservació del patrimoni històric –tant documental com dels espais expositius – per fer pedagogia i garantir la preservació de tot el material històric que tenen, "de manera que el podem posar en valor i, alhora, apropar-lo a la ciutadania mitjançant visites amb cita prèvia o amb programes educatius". "Apostem per posar en context tot aquest patrimoni que tenim", afirma Marc Rodríguez, de manera que, per exemple, en el nou centre expositiu de l’Espai de la Via Mètrica, situat a l’estació de Martorell Central d’FGC, s’hi poden veure peces vinculades a la línia Llobregat-Anoia.

En aquesta nau, que es pot visitar amb cita prèvia, hi ha, tal com explica Rodríguez, "totes les peces més representatives d’ample mètric que han estat circulant en el context de les antigues companyies i de FGC". "La voluntat és –assegura el tècnic de gestió de FGC– posar en valor aquestes peces que s’exposen en tres sectors diferenciats: les de l’època del vapor, les de mercaderies i els trens elèctrics". La mostra encara ha de créixer perquè una part encara l'estan restaurant i també ha de venir alguna peça que encara està en servei. De moment, hi trobem joies com una espectacular locomotora de vapor Monistrol de la Companyia General de 1948, una locomotora de vapor del tipus Berga de 1902 (la més antiga que tenen) que circulava per la línia del tramvia econòmic de Manresa a Berga pel mateix carrer de les poblacions, o una locomotora Garratt traccionada per dos tènders (un carboner i l’altre d’aigua), un dels quals és cilíndric, cosa que la fa única al món. També s’hi pot veure, per exemple, un vagó de fusta de 1893 que havia fet el recorregut de Martorell a Igualada o una unitat de 3 cotxes de viatgers de la sèrie 211, de l’any 1988, que en el seu moment van representar un nou concepte de modernització, amb més seguretat, confort i velocitat.

La locomotora de vapor Monistrol.
Una locomotora de vapor del tipus Berga.
Una locomotora Garratt.

Com dèiem, un nou espai que se suma als altres centres que Ferrocarrils ha habilitat en els últims anys per preservar els seus vehicles històrics, com La Cotxera de Rubí, situada davant de l’antiga estació de Rubí, o La Nau del tren històric del Vallès, al Centre Operatiu de Rubí. A banda, i dins d’aquesta estratègia de preservació patrimonial, Rodríguez explica que FGC també treballa per aconseguir "tenir un tren històric circulant en cadascuna de les línies". "Actualment –afirma Rodríguez–, ja estan en circulació el cotxe saló del Cremallera de Núria (sota cita prèvia), el Tren dels Llacs a la línia de Lleida-La Pobla, i a la Barcelona-Vallès s’ha recuperat l’emblemàtic Tren Granota", que els dies 21 de maig i 4 de juny va realitzar el recorregut entre les estacions de Les Planes, Rubí, Terrassa i Sabadell. Una oferta que es complementa amb altres trens turístics, com el Tren del Ciment, a la Pobla de Lillet, "que no és un tren històric, però que circula per una línia històrica, fet que aprofitem per tenir-hi una exposició de trens miners".

Si teniu ganes de conèixer tot aquest patrimoni, aquí teniu algunes propostes.

1.

Exposició del Cremallera de Montserrat

Bages

A l’estació de Monistrol Vila del Cremallera de Montserrat hi podreu conèixer la història de l'antic cremallera de Montserrat a través de textos, fotografies, cartells gràfics i objectes recopilats. També hi ha exposats al voltant de l’estació una cabina del telefèric de Sant Jeroni, un cotxe del funicular de Sant Joan, la locomotora de vapor Monistrol i un cotxe saló de l'antic Cremallera.

2.

Exposició 'Material mòbil del cremallera'

Ripollès

A l’estació de Ribes Vila del Cremallera de Núria hi podeu veure la locomotora de vapor la Geperuda, l'elèctrica E-3 en el seu estat original o també al cotxe saló del Cremallera de Núria, considerat de luxe i decorat amb materials nobles. A l'exposició també s'hi pot veure l'antic aparell d'entrada al cremallera així com altres elements i vehicles característics de la línia que al llarg dels anys han format part d'aquesta explotació ferroviària.

3.

Exposició 'Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat'

Berguedà

Aquesta mostra, situada a l’estació La Pobla de Lillet del Tren del Ciment hi podeu veure diferents exemples de locomotores, cotxes i vagons de ferrocarrils secundaris, industrials i turístics de la vall del Llobregat.

Exposició 'Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat'
4.

Exposició 'Gelida i el seu funicular'

Alt Penedès

Situada a l’estació superior del funicular de Gelida, l’exposició repassa alguns dels moments històrics més importants des de la seva inauguració, el 1924, fins a l'actualitat, i el que va suposar per a la població a través de fotografies i plafons informatius.

5.

Exposició de senyals mecànics antics de Balaguer

La Noguera

A l’estació de Balaguer de la línia Lleida-La Pobla hi ha una mostra de diversos senyals mecànics antics de l’estació de Balaguer.

6.

Exposició 'Moll de la Pobla'

Pallars Jussà

A l’estació de la Pobla de Segur de la línia Lleida-La Pobla s’hi exposen tres peces històriques: dues grues de mercaderies i una aiguada (grua d’aigua) per a locomotores de vapor.

Peces de col·leccionista a Vilanova i la Geltrú i Móra la Nova

A Vilanova i la Geltrú hi ha el Museu del Ferrocarril de Catalunya, dedicat a la custòdia i la divulgació de la cultura ferroviària. Està gestionat per la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, creada per a la recuperació, custòdia, divulgació i transmissió del patrimoni històric del ferrocarril. Ocupa les instal·lacions originals del dipòsit de locomotores de vapor de la ciutat de Vilanova i compta amb una interessant col·lecció de vehicles històrics. D’altra banda, a Móra la Nova hi ha també un Museu del Ferrocarril que ocupa diversos edificis de l’antic complex ferroviari, així com altres de nova construcció. Està concebut per donar a conèixer les antigues instal·lacions ferroviàries, la línia dels Directes que uneix Barcelona i Madrid, i la cultura ferroviària en un sentit ampli. 

stats