Festivals

"El futur de la moda està en mans de la dona"

Vic acull fins dissabte l’Off Modo Fashion Festival, un esdeveniment alternatiu amb una clara majoria femenina que aglutina dissenyadors independents del país i de fora

Maria Almenar
5 min
Una de les propostes de Txell Miras

Barcelona“Som creadors, som lliures i som independents”. Així, clar i català, és el missatge de l’Off Modo Fashion Festival que tot usuari pot llegir quan accedeix a la presentació de la seva pàgina web. “Com que som així, ens podem permetre el luxe de crear una iniciativa amb un concepte i una filosofia ben marcats i mantenir-nos-hi fidels”, explica Vicenç Mustarós, l’home orquestra que dirigeix l’Off Modo a través de l’associació Vic Fashion Institute, encarregada de captar el talent local en el món de la moda.

Una desfilada de l'edició 2021 de la cita

El festival en si no és nou, però ara en aquesta tercera edició, que comença aquest dijous, es treu el precinte de l’embolcall i es presenta tal com vol ser. Després de dos anys en pandèmia funcionant a mig gas amb mascaretes, distàncies i aforaments limitats com a mesures de seguretat, l’Off Modo torna amb més força que mai disposat a mostrar nous talents, potenciar la cultura de moda i acostar-la al carrer. Això sí, conservant el format físic dels seus orígens: “Som l’única passarel·la que sempre ha sigut presencial, també en els moments més durs de la pandèmia”, recorda Mustarós. El festival, obert a tothom, se celebra fins dissabte a l’edifici modernista de la Casa Ricart de Vic, i durant tres jornades s’han convocat 17 dissenyadors independents que provenen de Catalunya i altres ciutats de l’Estat, amb una clara majoria femenina, ja que 13 són dones. Hi presentaran les col·leccions més simbòliques a la seva manera: a través d’una performance, una exposició o una desfilada convencional. “La desfilada és un mitjà, no és un fi”, referma Vicenç Mustarós quan se li pregunta sobre el caràcter divers i multidisciplinari d’aquesta iniciativa alternativa, que neix des de la guerrilla.

Trencar barreres

I què ha de tenir un dissenyador per gaudir de l’etiqueta d’independent? “Són creadors amb una identitat pròpia que brillen per la seva creativitat i que treballen des d’un punt de vista experimental, però també tenen un discurs ètic al darrere que ho engloba tot”, explica Meritxell Balmes, directora de comunicació de l’Off Modo. “La moda d’autor és una altra història. No té res a veure amb la resta”, continua Balmes. Per això des del festival és dona carta blanca als dissenyadors per expressar-se com vulguin per acostar-se al públic, els altres protagonistes de l’esdeveniment: “Volem que la gent visqui la moda sense barreres: que la pugui veure, tocar i viure-la”, afegeix Balmes.

Txell Miras debutarà a l’Off Modo amb una retrospectiva dels dissenys més simbòlics ja presentats anteriorment a la passarel·la 080 Barcelona Fashion: “Hi haurà peces de la col·lecció dels miralls i de les monges”, diu. La dissenyadora sabadellenca última els detalls d’una nova performance en format expositiu. “Plantejo un petit acting amb els models perquè es desplacin entre diversos espais i alhora puguin interactuar amb el públic”, afegeix. Miras aprofitarà l’ocasió per fugir de la tirania de les col·leccions de temporada i les desfilades tradicionals per moure’s en un terreny més creatiu en la qual reconeix sentir-se còmoda. “Més cultura i més concepte”, reclama.

Una de les propostes de Txell Miras

Un espai d’art, creació i experimentació

Un altre cap de cartell del festival de moda d’autor de Vic és Manuel Bolaño. El dissenyador, d’arrels gallegues i instal·lat a Barcelona, pretén renéixer de les cendres: “Vull començar de zero apostant per un format independent i estètic que s’alinea amb el que faig”, diu. En els últims anys, Bolaño havia desaparegut del mapa: mantenia una pugna judicial amb uns inversors pel control de les llicències de Manuel Bolaño. “Ara la marca torna a ser meva”, recalca el dissenyador, que en paral·lel treballa a l’equip creatiu de Javier Simorra. A l’Off Modo, el creador gallec presentarà el seu Plan B, una col·lecció permanent de peces clàssiques fetes per encàrrec, que mai passen de moda. “És una proposta sense temporalitat, que s’amplia de mica en mica i amb peces que sempre són de color negre”. B de bàsic, B de black, B de Bolaño.

Qui també presentarà el seu savoir faire per primera vegada és APRON I.D. for NOMADS, una marca digital sorgida en pandèmia que dissenya roba neutra sense gènere ni estacionalitat per a "ciutadans del món". “Creo dissenys versàtils i funcionals tenint en compte la sostenibilitat com a valor”, diu María José Moreno, fundadora del projecte. Aquesta marca d’autor té un repte: “Que amb només 10 peces de roba et puguis vestir de cap a peus per a qualsevol moment i lloc”, explica Moreno. Per indagar en el concepte d’identitat i el sentiment de pertinença a un grup, la marca ha ideat una performance amb música i dansa inspirada en una tribu del futur que desfila com si fos un exèrcit de nòmades. “Els uniformes tenen una doble lectura: ens fan veure a tots iguals i alhora diferents”, conclou.

Una visió similar manté la firma d’arrels russes i catalanes Mesnikovich, fundada per Natalia Mesnikovich i el seu soci, Alejandro Rojas. “És alliberador no tenir restriccions ni límits quan crees la roba que t’agrada”, diu la dissenyadora independent. Mesnikovich juga amb patrons depurats i textures sorprenents, però amb colors neutres per no treure protagonisme als dissenys. “Volem ressaltar la individualitat a través de peces que posen l'accent en l’estil”, afegeix. La firma repeteix experiència al festival presentant la seva col·lecció en format passarel·la.

En una postura antagònica es posiciona Carla Lázaro, que defensa l’experimentació abans que la funcionalitat. La creació d’una peça abans del propi cos per dur-la. “La moda no és una eina per vestir-nos sinó un mitjà d’expressió amb un missatge intencionat”, diu la dissenyadora barcelonina. La presentació de la seva visió reflexiva basada en les tècniques artesanals, el reciclatge i la mescla de teixits i formes serà a través d’una desfilada de vuit looks femenins amb dissenys multiposicionals i transformables que la dissenyadora anirà adaptant al seu pas.

Moda i feminisme

No és casualitat que dels 17 dissenyadors que participen enguany en l’Off Modo, 13 siguin dones. “El futur de la moda està en mans de la dona”, diu Vicenç Mustarós. El director del festival assegura que en el món de la creació guanyen pes, però reconeix que la direcció de les grans empreses encara està en mans d’homes: “Aquesta situació s’anirà equiparant”, afegeix. Precisament, una de les activitats que ha programat el festival per fomentar la cultura de la moda entre els assistents és una taula rodona titulada Lliures o submisxs, que repassa la trajectòria de les figures més representatives de la història de la moda, recupera les dones oblidades i planteja nous reptes i oportunitats: “Elles tindran la paella pel mànec, ja ho veureu”, conclou. 

stats