Moda

Tens una boda? Si no vols comprar-te un vestit, ara el pots llogar

El negoci 'renting' s’obre camí a Catalunya amb iniciatives sostenibles que fomenten la circularitat de la moda, també a la roba festiva

Un model de sabates de lloguer.
11/06/2023
5 min

Barcelona"Tinc moltes celebracions i tot el que tinc a l'armari em va petit. Què faig?", diu l'Helena. Mare de dues filles, la menuda no té ni mig any. Enguany li han caigut tres casaments d'amics i familiars, tots pràcticament amb un mes de diferència. Amb el dilema en ment, les despeses extra que s'afegeixen al compte familiar i sense gaire temps per pensar-se el que es posarà, es compra dos conjunts de roba formats per peces versàtils i combinables entre si, que es poden adaptar a qualsevol ocasió. "Això, de moment, em soluciona el problema, però hauria preferit trobar una altra opció", confessa.

Si tenim en compte que en el nostre dia a dia només utilitzem el 20% del nostre armari, el dilema de l'Helena posa de manifest una realitat encara més crua: hi ha un tipus de roba que només la portem durant les celebracions i que cada vegada és més prescindible. A vegades, són vestits sofisticats que lluirem amb sort dues o tres vegades a la vida, fins que cauen en l'oblit, enfundats dins del plàstic de la tintoreria. Aquesta situació, però, està canviant perquè el consumidor comença a ser més conscient. Això fa que algunes marques es plantegin oferir altres opcions més sostenibles a la compra, que fomenten la circularitat de la moda, especialment dins del sector dedicat a les festes.

Armaris compartits

Ara, si no vols comprar roba per a les ocasions especials, la pots llogar. Les plataformes digitals o les botigues de lloguer de vestits i complements s'expandeixen a l'estat espanyol. Es tracta d'un model de negoci en alça que s'importa dels Estats Units i del Regne Unit, on gegants com Rent The Runway o By Rotation triomfen, ja que ofereixen una alternativa sostenible a la compra. Se'ls coneix com els Airbnb de la moda i han creat comunitats sòlides: aglutinen milers d'usuàries que ofereixen peces elegants dels seus armaris amb altres, interessades a adquirir una vestimenta per a una ocasió especial.

A casa nostra, This is Ours s'emmiralla en aquest model de negoci internacional. La plataforma es va fundar l'any 2020 arran d'una necessitat: "Tenia tanta roba a l'armari que vaig pensar que la podia llogar", reconeix Vanessa Alves, fundadora del projecte.

La Vanessa prové del món de la moda i, per motius laborals, acumulava roba que la vestia per a cada esdeveniment. "Llavors viatjava molt i necessitava provar coses noves". La pandèmia la va fer reflexionar: "M'havia adonat que no cal comprar tant, sinó escollir molt bé el que vols per a cada ocasió". Precisament, This is Ours democratitza la moda a través d'un armari compartit que conté més de 600 articles entre roba, calçat i complements de lloguer, que serveixen tant per a un casament com per a una entrevista de feina o, fins i tot, per a una primera cita. "Llogar roba et permet explorar l'estil individual i arriscar-te més, perquè no tens compromís de compra", assegura Alves. Cada peça és única: pertany a una clienta que la cedeix a la persona que adquireix el servei. "Tenim talles de la 34 fins a la 48 amb una varietat d'estils", recalca Alves. El preu també inclou el servei de transport i neteja de la roba per oferir-la en condicions òptimes. Tot i ser nativa digital, This is Ours disposa d'un espai físic, situat a Juno House, perquè les clientes s'emprovin la roba que adquiriran després. I els homes? De moment no poden gaudir d'aquest servei. "Vaig treure les peces masculines, perquè ells ja tenen el seu armari càpsula a casa i són feliços així", conclou la fundadora.

Com a tendència popular, el lloguer de roba també ha convençut les grans distribuïdores de moda. L'última a sumar-s'hi ha estat Mango amb el nou servei Mango Renting, impulsat el març amb la col·laboració de La Más Mona, una start-up creada l'any 2012 especialitzada en aquest model de negoci. "Hi ha persones que demanen més flexibilitat per poder fer servir looks diferents en els seus esdeveniments i, pels motius que sigui, no poden o no els agrada repetir vestit", explica Belén Rallo, directora de Mango Startup Studio.

El projecte ofereix una quarantena de dissenys festius que s'actualitzen periòdicament, i la forquilla de preus es mou entre els 30 i els 50 euros per a un look complet. "Un cop arriba la comanda, la clienta pot gaudir de la roba seleccionada durant quatre dies, i posteriorment torna la roba prestada a través d'un servei de recollida", afegeix Rallo. Les peces més demanades segueixen les tendències actuals: "Els conjunts d'americana i pantaló i els vestits asimètrics funcionen molt bé", reconeix la portaveu de Mango Startup Studio. Aquest servei, que allarga la vida útil de cada peça, està despertant interès entre les consumidores de la marca, però, de moment, és una prova pilot. "No tenim previst estendre la iniciativa a altres línies, però estem avaluant els resultats i no ho descartem", afegeix Belén Rallo.

Mango Renting

La Ministra d’Igualtat també lloga vestits 

No només en fa ús els anònims, la roba de lloguer també convenç personalitats mediàtiques. Fa uns mesos, la Ministra d'Igualtat, Irene Montero, acaparava titulars en un acte públic perquè va lluir un vibrant conjunt de roba que havia llogat a una firma catalana: Joplin Atelier. Una indumentària televisiva que també havia exhibit la futbolista Alexia Putellas al programa El Hormiguero, i ara està esgotada a la botiga online. "Més enllà de ser una opció de consum més responsable, el lloguer també ajuda a petits projectes com el nostre a rendibilitzar certes peces que són úniques", diu Aida Molano, fundadora de la firma barcelonina juntament amb la seva germana Laura. Tot i no ser el principal model de negoci, Joplin Atelier, que fa encàrrecs per encàrrec, reivindica l'espai que es mereix la roba de disseny: "En esdeveniments especials, outfits especials. I què millor que apostar per la moda d'autor, sigui comprant o llogant", conclou.

Accessoris que marquen la diferència

Alhora, les botigues de roba de segona mà també s'asseguren la seva part del pastís dins del sector de la festa. Qui busca entre l'oferta de la roba vintage cerca un vestit original o un accessori que tingui una llarga durada a l'armari. "Hi ha clients que volen vestir diferent amb una peça de qualitat que els faci únics, i d'altres troben autèntiques rareses que complementen el seu vestuari", assegura Bea Castelló, propietària de Las Pepitas, especialitzada en moda vintage, accessoris, tèxtil i altres curiositats. A vegades, en aquestes botigues de tresors d'altres èpoques, es troba la protagonista d'un casament: "Fa poc va venir una mare amb la seva filla que es casava i va trobar uns enagos amb flors brodades de finals del segle XIX. La núvia va combinar aquesta peça antiga amb una part de dalt de disseny i anava guapíssima", conclou Castelló.

stats