EDUCACIÓ
Marta Costa-Pau 07/11/2014

Una càlida família de voluntaris

200 nens de famílies sense estudis de Salt reben ajut de persones altruistes per fer els deures

Marta Costa-pau
4 min
ESTIMADA PELS NENS ALS QUALS AJUDA  Sònia Rodríguez, que a la imatge apareix amb alguns dels nens de Salt als quals ajuda a fer els deures, és voluntària  del projecte Casal Obert, que organitza el Casal dels Infants de Salt. La mainada troba en aquesta educadora,  i en tots els voluntaris que hi participen, l’ajut que els falta a casa.

GironaEn Mohamed, d’11 anys, treu bones notes i la seva lletra ha millorat molt. “Abans feia una lletra molt grossa i poc clara, no s’entenia gaire”, admet. Fa sisè de primària en una escola de Salt i, a diferència de fa dos anys, quan va acabar el curs amb quatre assignatures per recuperar, ara ja no suspèn i arriba cada dia a classe amb els deures fets. En Hamza, de 9 anys, fa cinquè i també va cada dia a l’escola més segur, més satisfet amb ell mateix i amb més ganes de participar que fa un parell de cursos, perquè ara no té tantes dificultats per seguir les lliçons i porta sempre els deures acabats. “I sempre estan bé!”, exclama. També l’Omayma, de 9 anys, i la Fatu, d’11, han millorat el seu rendiment escolar. A casa, cap d’aquests nens té el suport necessari per reeixir a l’escola, ja que els seus pares no tenen capacitat ni eines per ajudar-los. “A vegades demanava ajuda al meu germà gran si no sabia fer els deures, però la majoria de vegades no els portava fets”, admet la Fatu.

Llista d’espera

Les coses han canviat per a aquests quatre nens, i per a un total de 200 infants i adolescents de Salt que, a través de diverses entitats socials, són atesos per voluntaris que els ajuden a fer els deures durant unes hores cada tarda. Segons Montse Puigvert, tècnica del Punt de Suport al Voluntariat de Salt, el programa funciona a ple rendiment però encara hi ha nens que estan en llista d’espera per gaudir d’aquest suport. Per això l’entitat ha fet una crida per demanar voluntaris perquè cedeixin unes hores del seu temps lliure per donar un cop de mà a aquests nens.Entre els voluntaris hi ha professionals docents, educadors socials i psicòlegs que s’han jubilat o que han perdut la feina, i que ofereixen la seva experiència i formació per col·laborar en un projecte altruista com el de Salt.

Menys queixa, més acció

També s’han ofert com a voluntaris veïns de Salt decidits a substituir la queixa per l’acció. És el cas de Sònia Rodríguez, de 39 anys. “Estic cansada de sentir com la gent de Salt es queixa que hi ha problemes de convivència, o que hi ha molts nens que a les tardes vagaregen pel carrer. En lloc de queixar-se tant, el que cal és actuar, ajudar que les coses canviïn. Una bona manera és oferir-te per col·laborar en alguna de les nombroses accions de voluntariat que es fan al municipi”, afirma Rodríguez. Fa uns anys va deixar la seva feina d’encarregada d’una botiga, que havia deixat de motivar-la, i va iniciar els estudis d’educació infantil i d’educació social. Ara treballa com a educadora en activitats extraescolars i dedica unes quantes tardes a ajudar de manera voluntària a fer els deures als nens que a les tardes acudeixen al Casal Obert del Casal dels Infants. Hi van nens de set centres educatius del municipi, la majoria dels quals derivats dels serveis socials o de les escoles on estudien. En total, són 45 nens de primària, que utilitzen les aules de l’escola El Pla, i 16 de secundària, que fan servir un centre municipal. Fan els deures amb l’ajut de dotze voluntaris coordinats per professionals tècnics, i també diverses activitats de lleure que són alhora educatives.

Ferran López, cap territorial del Casal dels Infants de Salt, explica que l’entitat té molt clar que “l’èxit personal passa en bona part per l’èxit escolar”. “Hem constatat que la gran majoria dels nens que s’acullen a aquest ajut per fer els deures han millorat el seu rendiment escolar i també l’atenció i la participació a classe”, explica López. “Portar els deures fets ja els permet guanyar en seguretat, en autoestima, i sentir-se com un més de la classe”, afegeix Estefania Trias, coordinadora del Casal Obert. Sònia Rodríguez explica que els nens a qui ajuda com a voluntària mostren “un gran agraïment pel fet que els ajudi algú de manera altruista”.

L’hàbit de fer els deures

També es considera gratificat Víctor Ribas, de 31 anys, que s’ha apuntat com a voluntari per ajudar a fer els deures als nens que acudeixen a l’Espai Lector, al Mas Mota. “No només els donem un cop de mà per fer els deures, sinó que fomentem l’hàbit que els facin cada dia, que siguin capaços de gestionar-se una agenda. Sovint el problema no és el nivell acadèmic que tenen, que ja és l’adequat, sinó els hàbits, ja que a casa no tenen ningú que els faci un seguiment”, diu Ribas, que estudia magisteri i considera que la seva feina de voluntariat amb els nens de Salt “és la millor formació que hi pot haver per a un futur mestre, la que dóna més experiència”.

Al marge del Casal dels Infants i de l’Espai Lector, també ofereixen programes per ajudar els nens a fer els deures altres entitats com La Casita, Càritas i la Biblioteca Massagran, entre d’altres.

L’associació La Casita atén cada tarda una cinquantena de nens, els més petits a la seu de l’entitat i els més grans a les aules que els cedeix l’escola El Veïnat. “Tenim tres tècnics contractats i dues mestres voluntàries que fan lectura individualitzada i una altra que ofereix sobretot reforç en llengua anglesa”, explica Mònica Cáceres, tècnica de La Casita. No només ajuden els nens a fer els deures, sinó que també es fomenta la responsabilitat perquè adquireixin el costum de fer-los cada dia. “El problema és que no podem donar servei a tothom. Hi ha llista d’espera, ens calen més voluntaris”, assenyala Cáceres.

També voldrien més voluntaris a Càritas. A través del servei d’intervenció educativa (SIE), Càritas de Salt atén 11 alumnes de secundària, amb l’ajut de quatre voluntaris, i 22 nens de primària, amb una desena de voluntaris. “Són nens derivats dels centres educatius on estudien, alumnes amb necessitats socioeducatives que no es poden pagar unes classes de reforç”, explica Paloma Domínguez, tècnica del SIE de Càritas. “Els donem suport per fer els deures i a través del joc treballem hàbits socials i de motivació de l’aprenentatge. La feina que fem, molt individualitzada, sempre suposa una millora. Amb els deures fets, els nens van a classe més motivats i les notes milloren”.

stats