Societat

Cadaqués demana limitar la circulació dels ciclistes a la carretera d'accés al poble

La Generalitat no aprova una mesura que és considerada il·legal per la plataforma Mou-te en Bici

4 min
Aparcaments plens i cua de cotxes, a l'entrada de Cadaqués

A les portes de la temporada turística d'estiu, l'Ajuntament de Cadaqués insisteix en la seva controvertida proposta de limitar l'accés al poble en bicicleta per l'única carretera que hi porta, la comarcal Gi-614, estreta i farcida de revolts i de trams amb poca visibilitat que no permeten als conductors de vehicles fer avançaments amb seguretat. Les retencions en aquesta carretera són habituals en determinats moments de l'any, coincidint amb els períodes de vacances, especialment al mes d'agost, quan s'han arribat a registrar fins a 10 quilòmetres de cues. En moltes ocasions, segons argumenta el regidor de Mobilitat i Medi Ambient de l'Ajuntament de Cadaqués, Ismael Vila, la congestió del trànsit s'agreuja per la presència de ciclistes, als quals alguns conductors de vehicles avancen temeràriament, posant-los en perill. És durant aquests períodes vacacionals que l'Ajuntament proposa prohibir durant unes hores la circulació de bicicletes per la carretera d'accés al poble. Però la mesura ha aixecat les protestes aïrades de la plataforma Mou-te en Bici, que la setmana passada es va reunir amb el regidor de Medi Ambient per denunciar que la prohibició, encara que sigui només en determinats períodes de l'any i durant unes hores, suposa "una vulneració del dret constitucional de circulació dels ciclistes". "Les bicicletes són vehicles com els cotxes i no se les pot marginar ni es poden limitar els seus drets", adverteix Xavier Corominas, portaveu de Mou-te en Bici.

Aquest és un dels arguments que impedeix a la Generalitat donar el vistiplau a la demanda de l'Ajuntament de Cadaqués. Les dues administracions han tingut diverses reunions en els darrers anys sense que s'hagi arribat mai a cap acord. "Des de l'Ajuntament creiem que es tracta d'un problema greu de seguretat i per aquest motiu reclamem limitar la presència de ciclistes a la carretera en els períodes de l'any de més moviment de vehicles", argumenta Ismael Vila, que assegura que els problemes s'han agreujat des que van finalitzar les limitacions de circulació per la pandèmia de la covid, quan la circulació de ciclistes per la carretera d'accés a Cadaqués va començar a augmentar i segueix creixent any rere any. "Cada vegada hi ha més ciclistes estrangers que circulen en grup, que desconeixen la perillositat de la carretera, i alguns van sense casc", afegeix Vila. 

El regidor lamenta que la Generalitat "no va donar resposta" a les mocions que van aprovar en favor de la restricció de bicicletes a la carretera de Cadaqués l'ajuntament d'aquesta població i els de Roses i el Port de la Selva. La raó que s'hi sumessin aquests dos darrers municipis és que a la rotonda de Perafita, on s'iniciaria la limitació de la circulació de ciclistes, hi conflueixen les carreteres que van a les tres poblacions. 

L'Ajuntament de Cadaqués lamenta que la seva proposta quedarà encallada de nou amb la convocatòria d'eleccions a la Generalitat, però assegura que la tornarà a posar sobre la taula quan es constitueixi el nou Govern.

Ús d'un camí paral·lel a la carretera

La plataforma Mou-te en Bici insisteix, per la seva banda, que s'oposarà a qualsevol mesura que suposi la restricció de la circulació de bicicletes per la carretera. Tot i això, com a alternativa per minimitzar congestions de trànsit, proposa a l'Ajuntament l'habilitació del camí que transcorre paral·lel a la carretera i que es pot agafar des de la part alta de Perafita per baixar fins a la riera de Cadaqués, just al mig del poble. "Aquest camí s'hauria de condicionar amb materials ecològics i que no suposin cap impacte paisatgístic, ja que és dins del Parc Natural del Cap de Creus", indica Corominas.

Sobre aquesta opció, el regidor de Medi Ambient sosté que actualment el camí és apte per a bicicletes de muntanya, però no per a les de carretera, per a les quals caldria habilitar el traçat amb unes actuacions que requeririen l'expropiació de terrenys, ja que transcorre per propietats privades. A més, afegeix Vila, caldria la implicació de la Diputació de Girona i de la Generalitat.

Panells dissuasius

Al marge de la limitació de la circulació de bicicletes, l'Ajuntament també demana a la Generalitat la instal·lació de panells informatius que permetin saber als conductors si hi ha retencions per accedir al poble. En alguna ocasió, en ple mes d'agost, els vehicles s'han trobat que es veuen obligats a girar cua si no són residents o no tenen reserva d'hotel o restaurant, ja que el poble té ocupades totes les places d'aparcament. "Hem detectat que molts cotxes que entren al poble acaben marxant després de donar voltes pel nucli i comprovar que no tenen lloc on aparcar", diu el regidor, que lamenta que la Generalitat no hagi respost encara a la demanda de l'Ajuntament d'instal·lar aquests panells informatius. "En la darrera reunió amb el responsable territorial del departament d'Interior de la Generalitat, la seva resposta va ser que s'hi està treballant, però portem temps esperant-ho", diu Vila.

Segons un estudi d'impacte del turisme a la zona del Cap de Creus, a l'àrea integrada per Cadaqués, Palau-saverdera, Port de la Selva i Selva de Mar, on el primer poble és el principal captador de visitants, un 15 d'agost la població augmenta un 217 % sobre la població empadronada. Aquestes dades s'han calculat segons els senyals emesos pels telèfons mòbils.

stats