Comerç

Jocs, hackatons, sortejos i gimcanes per salvar el comerç local

Les iniciatives innovadores s'imposen com a estratègies per garantir la supervivència d'un sector en risc

Girona és una de les ciutats que impulsa iniciatives innovadores per ajudar el comerç local.
30/10/2025
5 min

En un moment en què el comerç local lluita per mantenir-se viu davant la pressió de les grans plataformes digitals i els canvis d’hàbits de consum, la innovació s’ha convertit en una necessitat més que en una opció. En aquest context, iniciatives com el Komerz que ha projectat la Cambra de Comerç de Girona el 15 de novembre emergeixen com una alenada d’aire fresc per a un sector que busca reinventar-se.

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

Komerz és una hackató –un esdeveniment intensiu d’innovació, aprenentatge i treball col·laboratiu– impulsada per la Cambra de Comerç de Girona amb el suport de la direcció general de Comerç. Durant un cap de setmana, joves talents, empreses i professionals del territori es reuneixen per donar resposta a reptes reals del comerç local, aportant idees i solucions tant tecnològiques com no tecnològiques.

Els equips participants han de treballar contra rellotge, guiats per persones mentores expertes, i tenen accés a formacions, eines i recursos per desenvolupar els seus projectes. L’objectiu no és només imaginar el futur del comerç, sinó prototipar-lo i presentar-lo públicament davant d’un jurat integrat per professionals i representants d’entitats del sector. Els reptes que s’hi aborden no són teòrics: han estat cocreats amb empreses locals, de manera que les solucions parteixen de necessitats concretes del territori. Per exemple, el repte del restaurant Txot's és el següent: “Com podem donar valor al servei i la feina del sector de l'hostaleria per fer-lo atractiu i respectat per les persones joves?” El de la Llibreria 22 també busca la connexió amb el públic més jove: “Com podem crear una comunitat lectora jove a Girona per posicionar Llibreria 22 com un agent cultural clau al territori?” El de la firma de calçat Toni Pons va pel mateix camí: “Com podríem dissenyar un calçat atractiu per al públic de 20 a 30 anys i alhora reforçar la comunicació digital de Toni Pons per connectar millor amb aquest segment?” A més d’aquests tres establiments, a la hackató gironina hi participen també la perfumeria Xaloc i la botiga oficial del Girona FC.

La botiga del FB Girona, a la Rambla, és un dels establiments que participa a la hackató.

Al final de la jornada, el millor projecte rep un premi de 1.000 euros, però més enllà de la recompensa econòmica el guany és la connexió entre el jovent i el comerç tradicional, un pont essencial per assegurar el relleu generacional i la transformació del sector.

“Komerz vol demostrar que el futur del comerç local passa per la innovació col·laborativa, ja que la urgència del moment obliga el comerç de proximitat a reinventar-se. Només així podrà continuar sent el cor viu de les nostres ciutats”, diu Cristina Cots, cap de l’àrea de comerç de la Cambra de Comerç de Girona.

Figueres és una de les ciutats que lluiten per evitar que coixegi un dels principals pilars de l’economia de la ciutat: un teixit comercial sostingut històricament per visitants de la Catalunya del Nord i per ciutadans amb segona residència en poblacions veïnes de l’Empordà. La capital de l’Alt Empordà és la ciutat de Catalunya de més de 20.000 habitants que té el nombre més alt de comerços per cada 1.000 habitants. En nombres absoluts, la ciutat té actualment 2.215 comerços, la gran majoria concentrats al centre, un 19,90% dels quals amb la persiana abaixada, ja sigui perquè els propietaris s’han jubilat sense continuïtat generacional o per raons d’inviabilitat del negoci. La pressió comercial que exerceixen sobre Figueres els grans centres comercials de la Jonquera, que han crescut exponencialment els darrers anys, ha afavorit el tancament d’alguns comerços.

Els locals buits preocupen l’Ajuntament, que ha posat en marxa iniciatives per promoure l’obertura de nous negocis i per acostumar els veïns a comprar a la ciutat. “Si t’estimes Figueres, compra a Figueres”, diu l’eslògan de la campanya que el consistori ha posat en marxa fa una setmana i que es perllongarà fins al 25 de novembre.

La iniciativa ofereix als veïns empadronats a la ciutat obtenir dos vals de 10 euros per gastar-se en els comerços que s’han adherit a la campanya, prop d’un centenar. En la primera setmana els veïns han descarregat de la web de la campanya 7.500 vals de 10 euros i l’Ajuntament espera que s’esgotin en els dies vinents la totalitat dels 12.500 vals disponibles. “La resposta és de moment molt bona”, indica el regidor de Promoció Econòmica i Comerç, Manel Rodríguez, que assegura que si els resultats finals són positius la campanya es repetirà al febrer, un mes tradicionalment fluix per al comerç. “Es tracta d’acostar els veïns al comerç que tenen a la ciutat i injectar diners i optimisme a un sector que passa per uns moments difícils a causa de l’auge de les compres online, de la competència de les grans superfícies i els establiments outlet i del fet que el poder adquisitiu de la gent no ha crescut en els darrers anys”, afirma el regidor.

Rodríguez sosté que el comerç de proximitat dona vida a les ciutats i és un element de socialització. Creu necessari defensar el model comercial de les petites botigues, “on prima el tracte personal i individualitzat, on la gent es coneix, parla i s’expliquen històries”. “Això és el que molts compradors de la Catalunya del Nord valoren del comerç de Figueres”, indica el regidor.

Aquest model de comerç de proximitat és el que promou també la ciutat de Girona, on el sector “no està tan tocat com en altres poblacions catalanes però cal cuidar-lo i incentivar-lo amb propostes atractives per mantenir-lo viu”, segons sosté Mercè Ramírez de Cartagena, presidenta de l’Associació Girona Centre Eix Comercial. “El comerç local contribueix a donar vida a les ciutats, a fer-les més segures i amb més llocs de treball”, indica Ramírez, que des de la Federació de Comerç de les Comarques Gironines, vinculada a la patronal FOEG, ha impulsat, conjuntament amb les Cambres de Comerç de Girona i Palamós, la campanya ComerÇiada. Entre el 6 i el 12 d’octubre, la campanya ha celebrat la seva tercera edició en una vintena de poblacions de les comarques gironines, on s’han donat 10.000 euros en vals de descompte a més d’un miler de comerços. 

Un dels carrers del centre comercial de Girona.

En el marc d’aquesta campanya, i per atreure especialment compradors joves, la ciutat de Girona ha apostat per iniciatives lúdiques, com una gimcana que convidava a trobar als aparadors productes discordants: un perfum en una llibreria o una sabata en una joieria, per exemple. L’obsequi per als que ho endevinaven era entrar en un sorteig de 5 vals de 200 euros per gastar en els establiments de la ciutat. A més es van sortejar 1.000 euros en vals descompte entre totes les compres realitzades als establiments associats durant la setmana de la campanya “L’objectiu no és només vendre més, sinó donar a conèixer la importància del comerç local, mostrar que malgrat que una compra per internet pot ser molt ràpida i còmoda no pot oferir el tracte i l’assessorament personalitzat d’un professional d’una botiga, ni la possibilitat d'emprovar-te una peça de roba o unes sabates”, diu Ramírez.

Aquest tipus d'iniciatives lúdiques se sumen a les més tradicionals, com la botiga al carrer, que permet als comerciants instal·lar una parada davant l'establiment per vendre productes de temporades anteriors amb descomptes.

stats