Itàlia
Internacional Europa 25/01/2023

Les gasolineres italianes fan vaga contra Meloni

La primera ministra vol que Algèria sigui el substitut de Rússia en el paper de principal proveïdor energètic del país

3 min
La primera ministra italiana, Giorgia Meloni, durant la trobada amb el primer ministre d'Algèria, Abdelmadjid Tebboune, a Alger

RomaGiorgia Meloni s'enfronta a la primera gran crisi des que està al capdavant del govern d'Itàlia. Les associacions italianes que agrupen els principals gestors de gasolineres del país han convocat una vaga aquest dimecres i dijous per protestar contra la “campanya de difamació” de l'executiu, que responsabilitza les estacions de servei de la sobtada alça dels preus del carburant.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Els tres sindicats que agrupen la majoria de les benzineres han assegurat que la vaga ha tingut una adhesió propera al 90% aquest dimecres. Amb tot, després de reunir-se amb el ministeri d'Empreses, han decidit suspendre la vaga de dijous, a l'espera de reactivar les negociacions amb l'executiu.

La setmana passada el consell de ministres va aprovar un decret per fer front a l'encariment del combustible i intentar garantir la transparència dels preus, cosa que obligarà les gasolineres a mostrar el preu mitjà nacional del combustible juntament amb l'import que s'endú l'establiment. La normativa preveu multes que oscil·len entre 500 i 6.000 euros per als distribuïdors que no la compleixin. El decret, però, no disposa de cap mesura específica per abaratir el preu del combustible de manera immediata i cancel·la l'exempció d'impostos a la gasolina introduïda pel seu predecessor, l'ex primer ministre Mario Draghi.

L'augment del preu del carburant es va disparar a principis d'any, coincidint amb el final del descompte que va aprovar Draghi el 2022 i que reduïa 18 cèntims per litre dels impostos especials associats al combustible. Al llarg dels anys, tots els governs italians han imposat taxes específiques com aquestes per fer front a alguna emergència, però mai acaben de ser suprimides.

Tot i això, alguns membres del govern de coalició, com el ministre d'Infraestructures, Matteo Salvini, han acusat directament les estacions de servei d'estar “especulant” amb els preus, cosa que ha obert les converses entre el ministre d'Empreses i Made in Italy, Alfonso Urso, i els gestors de gasolineres.

El principal obstacle de les negociacions és “el famós cartell que per a nosaltres no arriba al veritable problema de la transparència de preus", ha explicat el portaveu d'Uniti, una de les associacions convocants de la vaga. "És més, creiem que un preu mitjà ponderat, en realitat, podria portar a un augment dels costos”, ha afegit.

La decisió de Meloni

Amb tot, Meloni no sembla disposada a cedir, malgrat la seva promesa de reduir els impostos aplicats a la gasolina, que augmenten desproporcionadament el preu del combustible al país transalpí. Ho va fer en un vídeo gravat el 2019 –que s'ha fet viral els últims dies– i al programa electoral amb què es va presentar a les urnes al setembre. Però tot això va passar abans que arribés al palau Chigi.

Ara la líder de Germans d'Itàlia assegura que la situació econòmica del país no permet prescindir d'aquestes taxes ni mantenir la reducció introduïda pel seu antecessor, ja que suposaria una caiguda dels ingressos de 1.000 milions d'euros al mes. La decisió de la primera ministra ha provocat malestar, fins i tot dins de la mateixa coalició de govern. Silvio Berlusconi –aliat de l'executiu amb la seva Força Itàlia– ha assegurat que la no-renovació de la reducció d'impostos especials de Draghi és un error i sosté que l'augment sobtat del preu podia haver-se evitat incloent-hi una mesura concreta dins la llei de pressupostos.

Acord amb Algèria

La política energètica de Meloni segueix l'estratègia marcada per Draghi, que va buscar socis alternatius per reduir la dependència italiana del gas rus. Itàlia importa prop del 90% del gas que consumeix i, fins fa uns mesos, gairebé el 40% procedia de Rússia. Però la invasió d'Ucraïna va obligar Roma a buscar aliances alternatives per assegurar-se l'abastiment. Una de les últimes mesures de l'exprimer ministre, abans de dimitir l'estiu passat, va ser signar un contracte amb Algèria per garantir el subministrament de gas als italians. Va desplaçar, així, Espanya com a soci preferent algerià al sud d'Europa.

Aquesta setmana, enmig de les negociacions amb els gestors dels assortidors, Meloni s'ha reunit amb el president algerià, Abdelmayid Tebbuoune, durant la seva primera visita al nord d'Àfrica des que va assumir la direcció del govern. Meloni ha definit el país africà com un “soci fiable” d'Itàlia, clau en qüestions com l'energia i el candidat a substituir Rússia com el principal proveïdor energètic.

L'objectiu d'Itàlia és convertir-se en el pont de les relacions energètiques entre el nord d'Àfrica i Europa, a través del gasoducte TransMed, que arriba a Sicília des del desert algerià. Durant la trobada, Meloni i Tebboune han supervisat l'acord de diversos memoràndums d'entesa entre la companyia estatal d'hidrocarburs Sonatrach i el grup italià ENI. El conseller delegat d'ENI, Claudio Descalzi, ha definit Algèria com “un dels principals proveïdors energètics d'Europa”.

stats