Zelenski vol aigualir la Festa de la Victòria a Putin

Kíiv amenaça Moscou amb el major atac de drons abans de l’arribada d'una vintena de líders mundials per commemorar la victòria contra l'Alemanya nazi

Un missil intercontinental aquest mati als carrers de Moscou en els preparatius de la desfilada del 9 de maig.
08/05/2025
3 min

MoscouVolodímir Zelenski intenta deslluir la macrocelebració dels 80 anys del Dia de la Victòria soviètica a la II Guerra Mundial, que Putin ha convertit en una jornada d'exaltació del seu règim. Ucraïna ha intensificat els atacs amb drons sobre la capital russa amb l’objectiu d’avergonyir l’amfitrió, Vladímir Putin, davant dels seus hostes, més d'una vintena de líders mundials. Tot i això, en les últimes hores, per sorpresa, ha aturat l'ofensiva i ha respectat de facto l'alto el foc proposat per Putin i que fins ara havia rebutjat.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El centre de Moscou està blindat i moure-s’hi és un malson per als veïns. El Kremlin ha demanat “comprensió” als moscovites pels talls de connexió a internet, constants fins dissabte. També es recomana pagar en efectiu perquè els datàfons i les transferències instantànies no funcionaran, i les botigues dels carrers per on passarà la tradicional desfilada militar, aquest divendres, estan forçades a tancar.

Les autoritats fins i tot han prohibit a la gent que encenguin focs artificials amb l’argument que estan creixent les “provocacions”. No diuen quines, però se sobreentén que es refereixen als drons ucraïnesos. A Moscou hi ha molt nerviosisme des que Zelenski va advertir que “no es feia responsable” de la seguretat dels caps d’estat que assistissin als actes del Dia de la Victòria. El govern rus l’ha acusat de “terrorista” i de “provocador” i el líder ucraïnès ha respost alertant de possibles atacs russos de falsa bandera per culpar-ne Kíiv.

El cert és que l’exèrcit ucraïnès ha redoblat l’enviament de drons contra territori rus durant els últims dies. En 24 hores, les defenses aèries russes en van abatre 524, la xifra més alta en un sol dia des de l’inici de la guerra. Els aparells s’han centrat en la regió de Moscou, que no acostuma a ser un dels blancs d’aquesta mena d’atacs. Dimarts a la matinada les tropes de Kíiv van llançar-hi el nombre més gran de drons des de l’11 de març, quan va tenir lloc l’atac més massiu contra la capital de tota la guerra, i van encadenar tres nits seguides amb avions no tripulats ucraïnesos repel·lits quan es dirigien cap a la ciutat. 

El que busca Zelenski és posar la por al cos dels russos i dificultar el normal desenvolupament de la celebració. Per això els drons ucraïnesos també han atacat aeròdroms militars des dels quals surten els avions que participen en la desfilada, i han ocasionat un important caos aeri, amb desenes de vols cancel·lats arreu del país. Tot plegat ha obligat a paralitzar durant deu hores l’aeroport de Vnúkovo, on han d’arribar la gran majoria de les delegacions estrangeres.

Des del 2015 que Putin no rebia tants convidats internacionals. Dimecres es va reunir, entre altres, amb el president de Veneçuela, Nicolás Maduro, i amb el president de Cuba, Miguel Díaz-Canel, i aquest dijous s'ha trobat amb el cap d’estat xinès, Xi Jinping, el gran aliat de Rússia i, sens dubte, la figura més destacada que passarà per la capital russa. També són a Moscou el president brasiler, Luiz Inácio Lula da Silva, i tres mandataris europeus: el serbi Aleksandar Vucic, el líder de la minoria sèrbia de Bòsnia, Milorad Dodik, sobre qui pesa una ordre de detenció internacional, i l’eslovac Robert Fico, l'únic dirigent de la UE que assistirà a la desfilada militar.

Zelenski respecta la treva

Per tenir la festa en pau, aquesta mitjanit ha entrat en vigor una treva unilateral de 72 hores impulsada per Putin, que Zelenski havia rebutjat, però que, inesperadament, les primeres informacions apunten que estaria respectant. A diferència de les nits anteriors, no hi ha hagut intercanvi de drons, tot i que les Forces Armades ucraïneses han denunciat un bombardeig a Sumi i operacions d'assalt russes en diversos punts del front.

La incògnita és si el president ucraïnès mantindrà aquesta estratègia el 9 de maig. Segons els experts, és molt improbable que Zelenski pretengui colpejar Moscou durant les cerimònies del Dia de la Victòria. Fonts de Defensa ucraïneses asseguren al Washington Post que, d’una banda, seria gairebé impossible que un atac tingués èxit pel blindatge de la ciutat, i de l’altra, podria provocar represàlies russes i fer enfadar Washington.

Ucraïna i els Estats Units continuen sent partidaris d’una treva de 30 dies perquè entenen que la iniciativa de Putin només beneficia Rússia i li permet celebrar amb tranquil·litat el Dia de la Victòria. Per això se l’ha batejada popularment com la treva del xaixlik, les broquetes que couen a les barbacoes els russos a les seves datxes durant els dies festius. 

Alhora, aquest dilluns Donald Trump es va despenjar aplaudint la proposta del president rus. “Una treva de tres dies no sembla gaire, però és molt, venint d’on venim”, va dir. La reacció del president nord-americà hauria pogut fer canviar d'idea un Zelenski que, encara que no estigui d'acord amb la treva, vol evitar ser presentat com l'obstacle per la pau.

stats