Vance es mostra optimista sobre l'alto el foc a Gaza, tot i els temors interns de Washington

Els recents atacs del cap de setmana mostren les esquerdes de la fràgil treva mediada per Trump

JD Vance, aquest dimarts a Israel amb l'enviat especial, Steve Wiktoff, i el gendre de Trump, Jared Kushner
3 min

WashingtonUn dels grans problemes que tenen les paus exprés (o pseudopaus, segons el cas) amb les quals Donald Trump vol guanyar el Nobel de la pau és la fragilitat. Molts analistes ja feien notar això mateix d'altres treves que ha mediat el president estatunidenc abans que s'arribés a l'acord per al final de la guerra a Gaza. Però en aquest cas és encara més evident: un pla pactat entre Trump i Benjamin Netanyahu sense els palestins que, tot i això, corre el perill de ser rebentat pel mateix primer ministre israelià. En aquest context, el vicepresident nord-americà, J.D. Vance, ha viatjat aquest dimarts a Israel per assegurar-se que no s'esquerdi la treva després del foc creuat del cap de setmana.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El vespre abans, oficials de la Casa Blanca expressaven al New York Times els seus temors sobre el fet que Netanyahu pogués fer saltar pels aires l'alto el foc arran dels últims esclats de violència. Divendres Israel va atacar un grup de palestins acusant-los d'haver creuat, suposadament, la línia que marca on les forces israelianes (IDF) s'han retirat dins de Gaza. Tot i que l'exèrcit deia que es tractava de militants, dissabte va informar que entre els morts hi havia diverses criatures. Diumenge militants de Hamàs van obrir foc contra soldats israelians que protegien altres milícies palestines que han estat finançades per Tel-Aviv en contra de Hamàs. Els fets van tenir lloc al sud de la Franja i Tel-Aviv va contestar amb una onada de bombardejos que va matar 45 palestins. Des de l'inici de la treva, Israel ha matat almenys un centenar de palestins. Tot i que Hamàs i Israel diguin que segueixen compromesos amb la treva malgrat l'esclat de violència, Washington no pot ignorar les esquerdes que estan apareixent a l'alto el foc.

Malgrat els atacs del cap de setmana, Vance s'ha mostrat optimista per avançar en les negociacions sobre la pau i ha descartat que el seu viatge sigui una reacció als fets. "La meva visita no té cap mena de relació amb els esdeveniments de les últimes quatre hores", ha dit el vicepresident, que ha afegit: "Les coses estan anant millor del que esperava, francament".

Vance també ha agraït la tasca a l'enviat especial Steve Witkoff i al gendre de Trump, Jared Kushner, pel seu rol en les negociacions. Tots dos han acompanyat el vicepresident en el viatge que es preveu que s'allargui fins dijous. Dimecres Vance es reunirà amb Netanyahu, segons l'agenda del primer ministre israelià. Segons explicaven fonts de la Casa Blanca, l'objectiu és que la tríada estatunidenca convenci l'israelià que no torni a atacar Hamàs, i en conseqüència, Gaza.

Sobre la reunió de dimecres, Netanyahu n'ha donat pocs detalls. "Parlarem de dos temes: principalment dels reptes de seguretat i les oportunitats diplomàtiques que afrontem", deia dilluns en la seva intervenció a la Knesset. "Superarem els reptes i aprofitarem les oportunitats".

Fa tan sols dotze dies que es va acordar l'alto el foc a Gaza enmig de grans interrogants entorn de temes essencials per garantir una pau real, com ara, per exemple, el reconeixement de Palestina o la retirada total de les tropes israelianes. Un dels altres caps sense lligar és el desarmament de Hamàs, qüestió sobre la qual Vance no ha estat capaç de donar ni una data límit perquè el grup islamista entregui les armes ni ha quedat clar com aconseguiran que la banda accepti aquesta part de l'acord.

Trump torna a amenaçar Hamàs

Poques hores abans que Vance aterrés a Israel, Trump va tornar a amenaçar Hamàs dient que si violava la treva diversos aliats estatunidencs a la regió "agrairien l'oportunitat" per contestar al grup "amb força pesada". "Encara hi ha esperança perquè Hamàs faci el correcte", escrivia a Truth Social.

Trump segueix amb la mateixa cantarella que pràcticament ha mantingut tots aquests mesos amb Hamàs: amenaça rere amenaça. Dilluns el president deia als periodistes que el grup islamista es portaria bé i afegia: "Si no ho fan, els eliminarem. Ells ho saben". Una de les clàusules de l'acord és que si Hamàs arribés a trencar el pacte en qualsevol moment, Washington donaria total suport a Tel-Aviv perquè pugui "acabar la feina" a la Franja.

Israel va deixar de bombardejar Gaza després que Hamàs acabés d'entregar els vint ostatges israelians amb vida que encara retenia dins de la Franja, tal com estipulava el pla. El grup islamista també ha retornat els cossos d'almenys tretze persones, i havia anunciat una nova entrega aquest dimarts al vespre (hora local).

Amb l'inici de la treva començava una de les parts més complicades del pla que és la progressiva retirada de l'exèrcit israelià de la Franja, així com la creació d'una mena de protectorat sobre Gaza – dirigit per Trump–, que tindria un propi cos armat que s'encarregaria de controlar el territori, i també el desarmament de Hamàs. El grup islamista no s'ha mostrat del tot convençut amb aquest punt del pla i cap de les dues parts ha mostrat avenços en els punts clau per definir el futur de la Gaza de postguerra.

stats