Barcelona

Barcelona posa en marxa el seu projecte estrella per impulsar el català a les xarxes

La Casa de la Creació Digital en Català s'instal·larà a l'Illa Glòries i tindrà un pressupost de tres milions els dos primers anys

La nova Casa de la Creació Digital en Català s'ubicarà en uns baixos de l'Illa Glòries
10/10/2025
3 min

BarcelonaBarcelona ha presentat aquest divendres el seu gra de sorra per contribuir a la promoció del català en un dels espais clau on es juga el seu futur, l'entorn digital. Des del Saló de Cent, l'Ajuntament ha donat el tret de sortida a la Casa de la Creació Digital en Català, un nou equipament amb què vol contribuir a impulsar nous referents en el món de les xarxes socials. Una via perquè el català –que ja només és la llengua habitual d'un 35% dels barcelonins– arribi a una població més jove, a la qual molts cops ja no accedeix a través dels mitjans tradicionals.

Inscriu-te a la newsletter Llengua En català i sense complexos
Inscriu-t’hi

El nou equipament és fruit de l'acord que van assolir ERC i el PSC per als comptes del 2025. Aquest divendres, la líder dels republicans al consistori, Elisenda Alamany, ha tret pit de la influència del seu grup sobre el govern municipal, i ha defensat que "aquest ha de ser el mandat zero per a la recuperació de l’ús social del català a Barcelona". En aquest sentit, ha dit que "la salut del català està en mans de les noves generacions" i que "si el català té un lloc rellevant en l’entorn digital, és evident que el futur de la llengua estarà assegurat".

Alamany ha argumentat que si en el passat hi ha hagut generacions que han accedit al català a través del Club Super3, les traduccions dels llibres de Harry Potter i el rock català, ara és l'hora de donar pas "als creadors de contingut en català". Un objectiu al qual ha de contribuir la nova Casa de la Creació Digital en Català. El quart tinent d'alcalde, Jordi Valls, ha sumat Cavall Fort a la llista de fenòmens culturals que han contribuït a la consolidació d'una "llengua de primera divisió" com el català, i ha reivindicat que el sector públic ajudi a generar referents.

Presentació de la Casa de la Creació Digital en Català.

L'encarregada de donar detalls sobre com funcionarà aquest nou equipament ha estat la comissionada per a l'Ús Social del Català de l'Ajuntament de Barcelona, Marta Salicrú. "Volem que sigui una casa perquè aculli creadors i creadores i donar-los serveis perquè es consolidin i esdevinguin referents", ha dit. L'objectiu és detectar quines necessitats tenen els projectes que arribin a la Casa de Creació i ajudar-los en aspectes que poden anar des de la formació en qüestions administratives fins a l'ajuda per organitzar actes amb públic i posar en contacte creadors i actors econòmics per buscar finançament.

Tot i la presentació en societat d'aquest divendres, la Casa de la Creació encara haurà d'esperar una mica per començar a funcionar. L'objectiu és fer un gran acte el 20 de novembre per donar el tret de sortida al projecte i que a principis del 2026 ja es puguin fer les primeres convocatòries per captar iniciatives. En un primer moment, la Casa s'instal·larà provisionalment a l'edifici El Convent que té Barcelona Activa al barri del Born, però la ubicació definitiva de l'equipament serà en uns baixos de l'Illa Glòries, un edifici d'habitatge protegit. El projecte comptarà amb un pressupost de tres milions d'euros repartits entre el 2026 i el 2027.

Col·laboració de 3Cat i Betevé

Entre les particularitats del projecte hi ha també la presència com a membres impulsors de 3Cat, Betevé i la plataforma Accent Obert, que contribuiran a conceptualitzar l'espai i a dotar de formació i espais els creadors. La presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Rosa Romà, ha subratllat la importància d'arribar a les xarxes socials en un moment en què els mitjans tradicionals no tenen la "força massiva" que tenien als anys 80, i ha explicat que vehicularan a través de la Casa alguns dels projectes que ja estaven impulsant amb creadors de contingut per "aportar un valor col·lectiu molt més gran".

Des de Betevé, la directora, Georgina Ferri, ha remarcat que l'arribada al públic jove també forma part de l'ADN del nou equip que lidera la televisió pública de la capital catalana, i ha posat a disposició de la Casa de Creació equipaments de Betevé que durant algunes hores del dia no es fan servir. "Volem cedir la nostra expertesa per ajudar a crear futurs referents de les generacions més joves", ha dit. Unes generacions que, com ha remarcat el president d'Accent Obert, Genís Roca, tenen la clau de la salut del català. "La creació de continguts és sense dubte un dels llocs on ens juguem el nostre present i el nostre futur", ha dit.

stats