Contaminació

Sabadell-Terrassa o Tarragona-Reus: el Govern accepta les zones de baixes emissions compartides

Acció Climàtica ajorna un any el veto als vehicles amb etiqueta groga per negociar amb els municipis metropolitans

3 min
Cartell de la ZBE a la ronda de Dalt.

BarcelonaDesprés de mesos d'estira-i-arronses amb els municipis metropolitans, el Govern acceptarà que les grans ciutats frontereres comparteixin la gestió de les zones de baixes emissions (ZBE). Segons ha pogut confirmar l'ARA, la conselleria d'Acció Climàtica ha inclòs en el Pla de Qualitat de l'Aire –que inclou la regulació d'aquests espais de circulació lliure dels vehicles més contaminants– aquesta possibilitat, que fins ara no estava prevista i que permetria, per exemple, la creació d'eixos entre Sabadell, Terrassa i Rubí; Girona i Salt, o Reus i Tarragona.

Inscriu-te a la newsletter de peus a Terra Una mirada al futur ecològic del planeta
Inscriu-t’hi

Amb aquest aval, grups de municipis adjacents podrien crear una única ZBE, imitant el model de les rondes de Barcelona, segons ha detallat la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, en declaracions a El Periódico. “No hi ha problema en crear ZBE supramunicipals que incloguin diverses ciutats. Si [els municipis] ho plantegen i s’ajusta a la regulació, és totalment factible", ha assegurat.

Fonts governamentals confirmen que la conselleria ha recollit i incorporat les demandes dels municipis que conformen l'Arc Metropolità –o la segona corona metropolitana, com Sabadell o Mataró– i que tenen governs eminentment socialistes. Així, i tot i que inicialment la normativa que el Govern prepara plantejava que, a l'àrea metropolitana, la ZBE havia de cobrir com a mínim el 25% del sòl urbà residencial, la idea de la supramunicipalitat rebaixaria aquest percentatge perquè no computés a escala local sinó respecte al conjunt de municipis units en una única ZBE.

Demanda dels municipis

La possibilitat de gestionar de manera compartida la ZBE era una de les demandes de les poblacions de la segona corona, que havien denunciat reiteradament que el projecte governamental no tenia en compte les seves particularitats. "La implantació de les ZBE no es pot circumscriure a l’àmbit estrictament municipal, malgrat que la normativa ho formuli d’aquesta manera, perquè té unes conseqüències de mobilitat evidents en els municipis que conformen l’àrea d’influència de cada ciutat", afirma l'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità. "Sovint les nostres ciutats conformen un continu urbà amb altres municipis. No tindria sentit avançar cap a un nou model de mobilitat més sostenible sense atendre aquesta realitat", insisteixen.

El decret que està preparant la Generalitat no necessita passar pel Parlament per aprovar-se, però, segons expliquen fonts governamentals, s'està treballant per ser més flexible del que estava previst i incloure el parer dels ajuntaments, que seran els que acabaran aplicant el pla. Per aquest motiu, al gener es va obrir un període d'informació pública perquè els consistoris i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) poguessin fer-hi al·legacions. La majoria s'han acceptat i s'han integrat a la redacció del nou pla.

Fonts governamentals, però, recorden que les negociacions encara estan obertes, perquè es vol aconseguir “el màxim consens de les ciutats per reduir al 50% la contaminació en vuit anys”. La setmana que ve ERC donarà suport al Parlament a una moció proposada pel PSC sobre com han de ser les ZBE.

Sense excepcions per a residents

En les al·legacions, els municipis de l'Arc Metropolità també denunciaven que els plans del Govern restringirien més de la meitat dels vehicles en una regió amb "dèficits estructurals" de transport públic. Asseguraven que Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien els més afectats, esgrimint dades de la Direcció General de Trànsit, per les restriccions dels vehicles sense etiqueta o amb etiqueta B.

Davant les reticències i topades amb els municipis de l'arc metropolità, que van forçar a paralitzar el decret, el Govern també ha acceptat ajornar el veto als vehicles dièsel matriculats entre 2006 i 2013, amb etiqueta groga o B. Estava previst que aquesta restricció entrés en vigor l'1 de gener del 2026, però podran continuar circulant un any més a les ZBE. Com a conseqüència, el veto a tots els vehicles amb etiqueta B, que s'aplicarà sense distincions a les ciutats de més de 50.000 habitants i a les de més de 20.000 que superin els límits de contaminació atmosfèrica, tampoc no s'aplicarà fins a l'1 de gener del 2028.

En canvi, hi ha una al·legació que el Govern es nega a incorporar: les excepcions per a residents a les ZBE. La decisió és ferma i, segons fonts governamentals, és per evitar que hi hagi privilegis de caràcter general. Apunten que només n’hi haurà algunes de regulades per un règim d’excepcions per a rendes baixes (i sempre prèvia autorització) o per a casos molts concrets que s'estan treballant.

stats