Contaminació

Pols entre municipis metropolitans i la Generalitat per les zones de baixes emissions

La conselleria respon que el decret del Pla de Qualitat de l'Aire Horitzó 2027 està en la fase final de tramitació i ja ha passat la d'al·legacions

3 min
Uns operaris posant un cartell de la zona de baixes emissions

BarcelonaTopada entre els municipis de l'Arc Metropolità i la Generalitat arran de la regulació de les zones de baixes emissions (ZBE). Els alcaldes de Sabadell, Terrassa, Granollers, Martorell, Mataró, Mollet del Vallès, Rubí, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú han presentat aquest dimarts la seva pròpia proposta compartida per regular les ZBE als seus municipis amb crítiques al Govern, al qual han acusat de preparar un decret per regular les ZBE "al marge del món local".

"Els municipis de l'Arc Metropolità no tenim el transport públic que tenen els municipis de la corona de Barcelona i, per tant, no es pot tractar igual aquells municipis que tenen alternatives que aquells que no en tenim", ha avisat l'alcaldessa de Sabadell i presidenta del col·lectiu, Marta Farrés, que ha assegurat que aquest mateix dilluns la Generalitat els va presentar un nou text per regular les ZBE que deixaria en paper mullat la inversió en temps i diners que els ajuntaments han fet els darrers dos anys per definir les seves pròpies zones. Segons Farrés, el text impulsat per la conselleria d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural és més restrictiu, "no preveu mesures per reduir l'impacte social" i no té en compte les particularitats del territori. Per això, ha anunciat que "la postura de l'Arc serà d'absolut rebuig".

Les paraules de l'Arc Metropolità han rebut la resposta de la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, Mireia Boya, que ha negat que el departament s'hagi "despenjat ara amb un decret nou". Segons ha explicat Boya, el que es va traslladar als ajuntaments dilluns va ser el decret del Pla de Qualitat de l'Aire, que fa tres anys que va començar a elaborar-se amb la cooperació dels ens locals i que ha tingut recentment un període de 45 dies d'exposició pública en què els ajuntaments han pogut presentar-hi al·legacions.

Segons Boya, l'únic que fa aquest decret és fixar uns mínims homogenis per a tots els municipis de més de 50.000 habitants que estan obligats a crear ZBE abans de l'1 de gener. Boya ha defensat que les regles del joc per a les exempcions, per exemple, han de ser les mateixes per facilitar que els ciutadans ho entenguin i puguin accedir i moure's d'un municipi a un altre sense tenir dubtes. El que sí que permet la Generalitat és que aquells municipis que vulguin fer propostes "més ambicioses", les puguin fer.

La directora general de Qualitat Ambiental també ha assegurat que a la "conurbació de Barcelona la situació de la qualitat de l'aire és crítica" i que protegir la salut de la població és una qüestió de "responsabilitat". Boya, a més, ha dit que el rebuig de l'Arc Metropolità o de l'alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, a la normativa del Govern no respon a "la necessitat de protegir la salut de les persones i assegurar que respiren un aire net".

Les ZBE de l'Arc Metropolità

En concret, les ordenances pactades pels nou municipis de l'Arc Metropolità -i que aquests ajuntaments preveuen aprovar entre finals del 2023 i inicis del 2024- preveuen que els vehicles que no tinguin les etiquetes zero, eco, B o C no puguin accedir als espais cèntrics dels municipis de 7 del matí a 8 del vespre els dies feiners. Tanmateix, els nou ajuntaments també han pactat que les restriccions no passin a ser permanents fins al gener del 2025 i que no s'imposin sancions fins al maig del 2025.

A més, preveuen exempcions i moratòries importants amb l'objectiu d'esglaonar l'entrada en vigor de les restriccions. Per exemple, els ciutadans que en el moment d'entrada en vigor de la norma estiguin empadronats a la zona de baixes emissions n'estaran exempts i hi podran accedir sense distintiu mentre mantinguin la condició de residents.

Tampoc s'aplicaria la normativa als vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda o diagnosticades de malalties que requereixin tractament mèdic. I podrien gaudir de moratòries d'accés els vehicles de persones amb nivells de renda baixos, els de persones autònomes o treballadores a les quals faltin com a màxim cinc anys per jubilar-se o vehicles necessaris per exercir una determinada activitat professional.

stats